Kulor som inte kommer ner...
Ved helsesjekken da kattungene mine var 12 veckor gamle, ble det kontstatert at den ene hanen i kullet inte hadde sine kulor på plass. Den ene var der, men den andre lå sikkert lengre inn.
Nu, ved 6 månaders ålder er den fortfarande inte på plats, og han skal snart kastreres.
Er det noen vits i å vente med kastreringen, i håp om at ballen faller på plats, eller kan ägarne booka tid for kastrering nu?
Er det et mer omfattande inngrep när man kastrerer en katt som inte har båda kulorna på plass?
Går veterinæren da inn i buken på katten, eller ordner han det "bak", slik som normalt sett blir gjort på haner under kastrering?
Jeg har aldrig varit med om dette her före, men jeg vet at det inte er unormalt at en och annan katt mangler en balle
Er det inte "evenukk" det kalles for? *hihi*
Han skal stilles ut om 6 veckor…så om det er en mer omfattandes operasjon, önsker ägarne å vente til efter utstillingen.

Jag köpte en avelshane för ett tag sen som visade sig vara kryptokid.
Veterinären började med att leta efter testikeln i ljumsken, men där fanns den inte utan den låg i buken så det blev en lite större operation.
Katter som är kryptorkida, d.v.s. saknar en eller fler testiklar i pungen, bör inte kastreras tidigt eftersom en omfattande bukoperation inte är att föredra om katten är under 6 månader.
Jag skulle kanske vänta om katten ska ställas ut om bara 6 veckor.
Lycka till!
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Takk, Lena
Hur lenge ville du ha ventet med å kastrere honom då?
Han markerer inte, och inte har han annat hannkattsbeteende heller, och er kun innekatt, så hva ville være best alder for ham å bli kastrert?
Jeg tar gjerne imot andres synspunkter på dette også

#2 om han ska ställas om 6 veckor och inget inplanerat efter det så skulle jag beställa tid och kastrera honom efter det 
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag har en hane som inte hade någon testikel "på plats" och när han skulle kastreras vid 6 månader så öppnades buken och veterinären letade förgäves, hon kunde inte hitta någon testikel. Efter några månader började min hane visa tydliga tecken på att vara fertil. Kontaktade min veterinär igen och blev då remitterad till ett stort djursjukhus där dom undersökte honom med ultraljud och då kunde dom till slut se att där fanns 2 kulor! Han fick ännu en gång genomgå en stor bukoperation och till sist kunde dom små juvelerna plockas ut, dom låg mellan bukväggen och bukhinnan och hade inte kunnat hittats utan ultraljud.
Med facit i hand så kommer jag att göra ett ultraljud direkt om jag köper en krypt hane igen, både för katten och min skull.
Ska katten ställas ut om 6 veckor så skulle jag vänta med att göra ingreppet till efter utställningen om det är möjligt eftersom hela magen rakas!
Lycka till!
/Annika