Födelsevikt vs vuxen vikt
Har ni någon erfarenhet om detta, finns det ett samband mellan kattungens födselvikt och hur stor/tung den blir som vuxen?
Själv tycker jag inte att det verkar vara sammankopplat direkt….
Hur mycket har era kattungar vägt när de fötts?
Grattis till kattungarna! 
Jag har ett bra exempel på att dålig födelsevikt inte behöver betyda låg vuxenvikt. Lilla Gry vägde 68 gram när hon föddes och var pytteliten hela sin barndom. Men det har hon tagit igen nu när hon har blivit två år - hon väger 4.5 kg, och stor och stark hona!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Hej.
Jag håller absolut med tidigare "talare"
Inget samband alls..
Den som föds minst kan mycket väl bli till o med störst som vuxen, som sagt 
Hoppas allt är gott med de små o med mammakissen 
Lillen (GIP S*Dockgården's Aron Filur) vägde 75 gram när han föddes. Idag, drygt 10 år senare, väger han 8 kg 
Lite överviktig kanske, 7 kg hade nog varit lagom.
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem
Ja men lite handlar det ju om benstommen tycker jag.
jag har varit med om både och…
En unge som väger minst, men som ändå är kraftig i bestommen.. den kan bli stor,
men om man känner att den liksom är tanig eller klen i benstommen, då är det oftast en katt som förblir ganska liten eller medel.
Min lilla Iris tex var ju bara 57 gram när hon föddes, och hon är lite klen i benstommen och håller sig fortfarande lite under syskonen, och jag tror inte att hon kan bli en stor hona, däremot skulle hon kanske kunna bli fet, men det är ju inte liktydigt med Stor.
Min Rico var ju minst i sin kull, dock inte så liten och han har ju aldrig varit tunn och klen i benstommen, så där tror jag att det kan bli en stor katt ändå,
så det beror på hur man är liten så att säga…
tror jag alltså…

Tack för svar. Spännande att höra!
Vad har ni haft för födselvikter i allmänhet?
mina kullar i år har vägt…
Geishas kull…
Flicka 107, pojke 101 och Pojke 73
Vildas kull…
pojke 104, flicka 120, flicka 102, flicka 99, flicka 57, (flicka 128 död)
Ambers kull…
flicka 133
Intressant diskussionsämne. Man måste självklart ta hänsyn till kullens storlek. Ifall det blir en kull på 1-2 kattungar där de väger runt 120-130 gram och jämför med en annan kull på t.ex. 6 kattungar där snittvikten kanske ligger på 90 gram säger det ingenting egentligen enligt min erfarenhet. Det är ju logiskt om man tänker efter. Däremot när de blir runt 6 veckor då kan man säkrare uttala sig om framtiden för kattungarna i storlekshänseende, inte vikt, i den aktuella kullen. 

#7 sant, men det är så spännande att jämföra! :)
#8 Det håller jag med om. 
#4 Jamen självklart..

jag tycker det har ingen som helst koppling.
dessa små "pellar" som nästan inte väger nånting, kan bli hur stora och fina som helst:)
Kattungar väntas hos GunBertus

#11 Håller med! En av mina hanar från förra kullen var nästan minst men idag väger han vid 1års ålder ca 6,5 kg, inte fet! Men såå fin!!