Hane med restriksjoner??
Jeg funderer på at kjøpe meg en ny hane…
Har funnet en kombinasjon som vil komplettere mine honor perfekt stamtavlemessig, samt gagne rasen bra for andre uppfödare her i Norge også!
Det er bare det at hanen har restriksjoner, og det tycker jeg ikke noe særlig om…
Hanen kan inte lånast ut til andre, och jag kan inte selge avkommor til avel, utan beholde selv. Jag kan heller inte samäga ham med andra uppfödare.
Uppfödaren til denne hanen önsker å selge avelshaner til små katterier, utan for mange katter, och jag definerer min uppfödning som liten. (Jeg har "bare" 3 honor.)
I og med at jag har haft egen hane tidligere, så vet jag litt hva det vil si å ha en fertil hane i hus. Min hane hadde ingen restriksjoner, og jag stod fritt til at låne honom ut til hvem jag ville, og jag kunne selge avkommor til avel om jag ville det. Det gikk helt greit det förste 1 1/2 året, och han blev pappa som ett-åring. (Selv hadde jag då bare en hona jag kunne anvenda ham på) Som 2-åring tappade han endel vikt, og fikk et mycket fertilt beteende. Jag lånte ut honom til några honor, och kombinasjonarna blev jättebra, tycker jag selv. Ingen av avkommorna blev solgt videre til avel, tyvärr. I och med at han fikk para honor jamnlig, holdt jag hannkattbeteendet hans i sjakk, for han lugnade ner sig efter varje parning. Totalt ble han far til 6 kull före han kastrerades som 3.åring, två kullor hos meg og fyra hos andra uppfödare. (Vi har nå, från hans sista kull, beholdt en hona som vi hoppast kan anvendast i avel etterhvert)
I og med at jag inte har egen hane lengre, tycker jag det er jättesvårt at finna en hane her i Norge som uppfyller dom krav jag stiller til en hane… Jag lånar INTE en hane bara före at para, jag måste ha tro på at kombinasjonen blir bra. Flere uppfödare som önsker at arbeta med "tradisjonelle" linjer, har dom samma linjene bak sina katter, og har stort behov for å få inn nya linjer. Dom hanarna som finns fertila, er redan anvendt på mange honor. I tillegg måste man vel stå tilsammans och hjälpa hverandre som uppfödare, arbeta före rasens bästa, och inte bare kjöra en egotripp, eller hur?
Jag har nu funnet en hane til min Diva her i Sverige, som jag tenker para henne med när hon er klar, men kjenner at det blir jättesvårt at komma seg dit pga. at jag har svårt at få några dager ledig från jobbet om hun skulle börja löpa. (Jag har 17 timers resväg til Göteborg, om jag åker med bil) Jag tenker gjennomföra denne parningen, men tenker långsiktig. Derfor går mina tankar oftare och oftare inn på at kjöpa (importera) min egen hane igjen.
Men hur kan en hane med 1. gangs restriksjoner, och som inte kan lånast ut vara lyckelig?? Hva hjelper det da at selja honom til ett litet katteri for?
Han kan jo "bara" para 2-3 honor på ett år, och jag er tvungen til att gjöra om dissa parningarna om jag fortsatt tenker holda honom fertil?
Det er mycket jobbig för en hane att bo tilsammans med fertila honor, och själv om jag har flere rum her i huset vårt, önsker jag inte at stenga inn honom på et hannkattsrum, och holda honom adskilt från dom andra.
Har også varit inne på tanken om at få et foderhem til honom, men då er han liksom inte "min" i den forstånd.
Jag vil gjärna ha en hane som er min och resten av familjens "Nalle björn", och som skal fungere som familjmedlem och inte bara anvendas i avel…
Suck…dette var mitt lille hjertesuck i dag…
Til ni som holder haner med slike restriksjoner…hur er deres erfarenheter med dette??
Hur mange honor har ni?
Hur beter deres hane seg?
Er han verklegen lyckelig?
Hur lenge har dere planer om å holde honom fertil/ hur lenge ble han holdt fertil före han kastrerades?
Er det rett av uppfödaren at selga hanen til full pris när hon setter slika restriksjoner?
Hadde varit kul om andra kunne delt sina tanker med seg her i denna tråden, selv om det finnes andra tråder om samma emnet.
Bra avel är ju ett långsiktigt arbete..
Nu har inte jag suttit i sådan sits som du men ville bara säga att det behöver inte vara helt fel med sådan hane.Du får ju katter till vidare avel på längre sikt.
Du kan ju höra om linjerna,om de har tendens att kissmarkera osv.
Men om ni har i Norge ,som du skriver skrikande behov av hanar och du vill tillföra med något, så kanske du behöver fundera om det smart med en hane med restriktioner..
Svårt det där.Lycka till med ditt val.

#1. Takk for ditt innlegg!
Selvklart kollar jag upp linjerna, om tendensar til kissmarkering, födselskomlikasjoner, sjukdommar osv, men det finnes jo tyvärr ingen garanti…
Med slike restriksjoner er man jo tvungen til at beholda et avkom från varje kombinasjon, och skal man hålla på sådär, har man jo snart et hav av katter…som man efteråt måste omplacera om man vil vidare…eller?
…och omplacering er jo i enkeltes ögon galt.
Det är svårt det här med restriktioner,det är ju upp till var och en om man vill köpa!
Jag har två katter med restriktioner en hona och min hane,hanen är ok jag får inte sälja hanar från honom förrän han är 2 år och så är vi 2 uppfödare som har honom tillsammans så han kommer att ha tillräkligt med honor.
Min hona får väldigt stora kullar och jag har fler restriktioner på henne och det har varit tufft, nu har jag bestämmt mig för att hon ska steraliseras!
Så med facit i handen hade jag nog inte köpt fler katter med restriktioner,även om jag är väldigt nöjd med båda!
Jag skulle pesonligen inte ingå i ett sådant avtal, men det får stå för mig!
Jag gillar inte restriktioner!
Yataz
Jag kan tänka mej att köpa en hane med restriktioner, men det är en risktagning.
Hittills har jag bara haft en hane, på honom var det inga restriktioner - vilket var tur då jag själv inte fått någon avkomma efter honom. Jag köpte honom för att använda åt mina egna honor, men tyvärr har det inte lyckats.
Han är nu kastrerad, men fick i alla fall två kullar med utomstående honor, vilket jag är glad för. Annars hade det bara varit en massa besvär och bortkastade pengar att ha en fertil hane
Missförstå mej inte nu, jag tycker jättemycket om honom men avsikten var att skaffa en avelshane och inte en kastrat. Och därför är jag glad att hans fick ge sitt lilla bidrag till aveln 
Det är kanske inte är så vanligt att sånt händer, men en sak man bör ta med i beräkningen.
Jag hade inte köpt en katt med restriktioner; det är åtminstone i Sverige inte lagligt att sälja en katt med restriktioner egentligen, även om en massa uppfödare gör det iaf…

Hei, jeg ville heller ikke ha en hann med restriksjoner. Tittet mye rundt her i landet og i Sverige. Og kom over en helt fantastisk flott prins i Sverige. Han ble solgt uten restriksjoner og var akkurat det jeg lette etter.
Er enig med deg når det kommer til restriksjoner. Jeg tror det blir satt restriksjoner på hannkattene for at de ikke skal "spe" ut slekten så fort, og mange andre grunner. Uansett grunn, så har de vel rett til å sette restriksjoner, og de som ikke er interesert kjøper da ikke disse kattene. SÅ det som virker for noen, virker ikke for andre. Sånn er det alltid.
Jeg har som sagt en hannkatt som jeg låner ut hvis det er en spennende kombinasjon og en flott dame der ute. Han er DNA testet, men han skal ha en bedømning på en utstilling først. Og mitt ønske er jo at han skal parre en av mine hunner først også.
Nå vet ikke jeg hva du er ute etter i din kombinasjon, men mot slutten av året så kan du jo titte innom min hjemmeside hvis du vil når han har fått en bedømming av dommer også. Så kan vi snakkes.
For jeg låner ut min store bamse bjørn til snille mennesker, og hvis det er en bra match.

jag köper lätt en katt med restriktioner :)
får jag bara det jag vill ha för att bygga upp mitt katteri så är jag ganska egoistisk där…..om jag sen inte får låna ut honom bryr jag mig inte om….
men var och en gör ju som den vill, det går inte att göra som alla andra utan man måste gå sin egen väg…
utomlands är det ju inte alls vanligt att man lånar ut sina hanar..möjligtvis att man samäger med en annan uppfödare men inte annat…
Kattungar väntas hos GunBertus

Jag gillar inte direkt restriktioner heller, det beror på hur de är utformade. Men 1gen restriktion skulle jag personligen inte köpa varken hona eller hane med.
#6 Men olagligt är det väl inte annat än mellan privatper och uppfödare?? mellan uppfödare och uppfödare är det väl upp till dessa att skriva avtal.
Jag skulle inte heller köpa en katt med restriktioner. Om man inte litar på att jag klarar av ansvaret att hantera en hane/hona i min uppfödning, så ska man inte sälja katt till mig över huvud taget.
Det är min filosofi 
Anledningen till att en del sätter restriktioner måste ju vara att dom inte litar på den dom säljer till eller???? Fundera på det innan ni köper eller säljer en katt med restriktioner
nästa gång.
Det är bättre att hjälpa och stötta varandra i avelsarbetet än att misstro varandra. Jag har sålt en del avelsdjur under mina 8 år som uppfödare och det är aldrig någon utav dessa köpare som gjort mig besviken, när det gäller att hantera avelsdjuren.
#10 Är fullt enig med dig och det är så jag ser på saken också! 
Yataz
#6 Det är lagligt att sälja avelsdjur i Sverige med restriktioner, och det skriftliga är helt juridiskt bindande om avtalet ingås mellan två registrerade uppfödare = Köplagen.
Jag kan tänka mig att köpa med restriktioner - och jag har gjort det två gånger - om katten jag får då har den typ, stamtavla osv som jag vill ha! Däremot har jag aldrig satt restriktioner själv på de katter som jag sålt till avel.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

# 10 Kunde inte sagt det bättre själv
Jag skulle aldrig aldrig någonsin köpa eller para med en katt med restriktioner. Jag har ingen lust att bli "idiotförklarad". Att sälja en katt med restriktioner innebär ju att man inte litar på att den man säljer katten till kan förvalta kattens egenskaper och gener på bästa sätt.
Vi är fullt kapabla att själva kunna avgöra till vem vi vill sälja och vilka kattungar som ska gå vidare i avel och inte.
Att vara uppfödare tycker jag inte handlar om att tänka på sig själv och sin egen uppfödning. Att vara uppfödare handlar om att tänka på vad man anser är bäst för rasen.
Restriktioner tycker jag inte gagnar rasen. Tvärtom minskar det bara avelsbasen.
Att sätta restriktioner tycker jag är egoistiskt och handlar om att man vill "hålla på sina linjer". Inte för att jag förstår när man kan kalla det för "sina linjer". Har man köpt in katter från andra uppfödare kan man väl knappast kalla det för "sina".
/ Lotta
#13 Och jag kunde inte sagt detta bättre själv heller…precis så känner jag!
Yataz
#10 och #13
Tack - mitt-i-prick! Precis så tänker jag också. Jag kan ju själv välja vem jag vill sälja till och skulle aldrig sälja till någon jag inte litar på. Och jag skulle inte köpa en katt med restriktioner, eftersom jag tycker att det är jag, och ingen annan, som ska avgöra hur jag ska avla på mina katter.
Alla dessa restriktioner gynnar inte aveln på något sätt.
Hälsar Margareta
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem
Jag har ju både köpt och sålt avelsdjur med vissa restriktioner, men det blir ju liksom som en liten kedjereaktion när man väl köpt en katt med restriktioner.
JAG ångrar inte en sekund att jag köpt de katter jag köpt, och de har också gett mig det jag önskar i mitt katteri. Och eftersom det är ganska kort tid innan man själv har en katt som man kan använda som man vill, så tycker jag att det varit OK.
Självklart skönt om man inte haft några, men nu är det så, så då
får man ta det som det är och respektera det.
Så i mitt fall är det inte för att hålla på några linjer utan för att jag i min tur "målat in mig lite i det hörnet" så att säga..
Men visst är det ljuvligt att nu sitta med en hane som är MIN, som jag gör precis som jag vill med.
Men som sagt… ibland får man gå den krokiga, långa vägen för att få det man vill… och då har jag valt att göra det.
Men som sagt, självklart underbart om man inte hade några restriktioner, men det är inte lätt att få tag i de fina avelsdjur man vill om man är helt ny och inte har så många referenser och kontakter.
Så var det ju när man började, och då var det det enda sättet att få tag i en nog snygg katt som jag ville ha till avelshane..
Att ta saken i egna händer och importera en MED restriktioner, Det har jag aldrig ångrat en sekund..
Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en katt med vissa restriktioner nu också om jag var tvungen… För att få in det jag vill…
Många säljer ju tex hanar som man får använda som man vill men inte låna ut… No Stud Service, och det är väl inte så farligt…. Särskilt inte om man får samäga den med någon annan…
Men det vore ju inte lika kul om jag bara hade två honor själv tex
men i det stora hela så tycker jag som med allt annat att det är upp till var och en… Alla får tycka som dom vill och det är bara att respektera..
jag förstår hur alla menar och jag går min väg och en del går en annan…
svar på dina frågor Silje.
Til ni som holder haner med slike restriksjoner…hur er deres erfarenheter med dette??
Jag har ju köpt to haner med restriktioner sammen med min venninne Annacarin…
jeg hade selvfölgelig önsket at de var uten restriktioner..men…
Hur mange honor har ni?
Sammen har vi haft 6 hunkatter…
Hur beter deres hane seg?
Vi har etterpå resonert med oppdretteren for att få mulighet at låna ut en av dem to ganger. Så han skulle få parre flere
Er han verklegen lyckelig?
**Vi har sedd til att hannen ikke går alene, uten har sellskap med hunnkatter eller går i familien. Jeg trur de er så lyckelige de kan vaere når de bare sukter etter parring.
**
Hur lenge har dere planer om å holde honom fertil/ hur lenge ble han holdt fertil före han kastrerades?
De kommer ikke at vaere fertile mer enn kanske 1 eller 1½ år, sen skal vi kastrere, den ene definitivt og den andre skal få pröve suprelion
Er det rett av uppfödaren at selga hanen til full pris när hon setter slika restriksjoner?
kan eg ikke svare på… spörs??
Hadde varit kul om andra kunne delt sina tanker med seg her i denna tråden, selv om det finnes andra tråder om samma emnet.

Takk for interessante innlegg og at dere deler deres tanker med meg her i denne tråden!
Vil også si tusen takk til dere som har svart meg privat!
Jeg skjønner at dette er et kjennslig tema, og det er sikkert mange som sitter inne med tanker om dette, men som ikke tør å skrive om dette på forumet. Slik det har stormat på forumet den siste tiden er dette fullt forståelig!
Jeg vet fortfarande ikke hva jeg kommer til å gjøre, for det går tydeligvis ikke an å få tak i den hane man ønsker etter bestemte linjer utan at han er proppfull i restriksjoner.
Jeg vet at det er kun jeg som kan ta denne avgjörelsen, men usj, så svårt det er! Godt at jag har lite tid på meg före jeg skal ta denne avgjørelsen.
Dette er ingen ont ment mot uppfödaren jag vurderer at kjöpa katt från, och jag vet at det er helt normalt at sälja katt med restriksjoner från det landet katten kommer från, men jag kjenner at jag behøver lite innput från andre uppfödare som har varit med på det samma.
Det blev skrivit i tråden lengre oppe at man kjenner at uppfödare inte litar på en när man setter slike restriksjoner, og slik kjenner jeg det også, selv om det nok heller er for å verne om "sina linjer"…(Hvorvidt man kan kalle det "sina linjer"…) Samtidig kjennes det også orettvist när jag vet at enkelte uppfödare setter restriksjoner for några, men inte för alla.
Takk til alla ni som inte setter restriksjoner på eran katter, men som heller er uhyre noga på hvem ni selger avelskatter til! Förhoppentligvis finnes det flera av disse efterhvert, när det går upp for folk hur begrensande restriksjoner kan vara for en ny uppfödar
Vi jobbar jo alla sammen för det beste for ragdollrasen, eller hur?