Introducera kattkompis
Vår blivande Ragdollunge kommer vara en ensamkatt åtminstone till en början. (Det blir dyrt att köpa 2 katter på en gång!) Men jag är aningen tveksam om den kommer att bli lite för ensam vissa dagar. Vi provar nog först att ha den som ensamkatt men hur anpassar sig Ragdoll till en kattkompis om den hunnit bli ca 1 år och har sina "rutiner" redan och levt som ensamkatt ett tag? Kan det bli knepigt att ge den en kompis efter 1 eller kanske 2 år eller ska man göra det tidigare för att underlätta?
Jag skulle om du har haft möjlighet skaffat två på en gång, det är alltid lättare.
Men sedan så länge det handlar om en kattunge som är den nya så brukar det gå rätt bra, lite fräs i början, men det är rätt snabbt övergående, oftast.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Är enig med David här…helst på en gång, men annars brukar inte en kattunge vara något problem 
Yataz

Jag var för ett tag sedan på en mycket bra föreläsning där dom tog upp katters behov och beteende.
Att katten INTE är ett flockdjur vet vi ju redan,så ha inte dåligt samvete om h*n blir ensamkatt.

Tänk på att kanske inte lämna h*n ensam mer än 4-5 timmar.
Katter är ju beroende av att ha eget revir och en del katter kan bli väldigt stressade då det kommer in en ny katt.
Det är ingen självklarhet att två katter i en familj har glädje av varandra,ofta delar dom upp hemmet i två revir istället.
Dom kan börja slåss, eller nån av dom kanske börjar kissa eller bajsa utanför toalådan med flit.
Naturligtvis finns det katter som har kul och uppskattar en kattkompis,tänk då på att skaffa en kattunge till din då vuxna katt.
Lycka till med din nya kattunge!
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Vi har tre katter och vår huskatt hona var 5 år då vi kom hem med vår första ragdoll hane (12 veckor) och det gick bra. Sen kom vi hem med vår andra ragdoll hane (13 veckor) då vår hona var drygt 8 år och vår ragdoll hane 3½ år och det har också gått bra. Visst har det varit en del fräsande i början, men det har gått över… det får ta sin tid.
Idag är våra två raggisar, Wille 4 år och Colin snart 11 månader bästa vänner….
Vår lilla röda hona (snart 9 år) på knappt 3 kg är "bossen" i huset och är med de andra då det passar henne 
Så, för oss har det gått bra att ta in kattungar då vi har haft vuxna katter…