Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2548 ggr
Penna
0

Uppfostra unge

Hur lär man en Ragdollunge att den inte får vara på diskbänken eller på matbordet? Vi hade bonkatt tidigare och tillät detta men när vi får vår Ragdollunge har vi bestämt ovanstående. Ska man helt enkelt lyfta ner den så fort den är på diskbänken och köksbordet? Det känns inte som om det är tillräckligt? Hur gör man på ett vänligt och samtidigt bestämt sätt så den verkligen förstår vad som gäller?

David
0

Att konsekvent lyfta ner kattungen tror jag är det absolut bästa. Men det gäller att vara konsekvent och inte göra några undantag, då blir det lätt lite förvirrat.

Tror inte det är några skillnader med att "uppfostra" en Ragdollbäbis mot en huskattsbäbis.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Evenstars
0

Jag tror som # 1, konsekvent lyfta ner kattungen utan undantag.

Vi har som regel att de inte får vara på köksbänkarna mest pga av spisen och andra farliga föremål. Även om man ställer kallvatten-kastruller på varma plattor är jag rädd att de ska hoppa upp och skada sig medan man t.ex. lagar maten.

Likaså får de inte vara på matbordet då vi äter, fikar osv. Vi har lyft ner våra katter konsekvent och dessutom sagt "nej" lite bestämt. Numera om någon provar, vilket är mycket sällan, så räcker det oftast med att säga säga "nej". Då hoppar de ner. De vet när de får vara på bordet och inte, det syns tydligt på dem, de små sötnosarna! Glad

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Limin
0

#2: Vi har samma regler som dig Kicki!! Och vi har även haft samma metod… för vår hona på snart 9 år räcker det att bara harkla sig så hoppar hon ner. Till de andra måste man använda "nej" lite mer ;-) Och jag håller med dig det syns så tydligt då de får och inte får vara på bordet … de vet vad som gäller!!! Det är bara de att vi har en Colin som är sååååååå envis…. har aldrig möt en mer envis katt som han! Flört

DolliDays
0

Håller med Glad

Vi har heller inga katter på bänkar eller bord.

Jag brukar alltid fräsa när dom gör nåt dom inte ska o behövs det får man lyfta o fräsa, lyfta o fräsa, lyfta o fräsa.. tills dom tröttnat.. eller vad man nu väljer att säga Obestämd

Jag har fräst i alla tider till mina katter o det blir oxå så till slut att det knappt behövs att man antyder en fräs, så vet dom att det betyder nej Glad

Sen så är ju kattdjur lite ögontjänare Flört så man kan ju göra sånt man inte får tills nån kommer i närheten, för då är det ju dags att hoppa ner o se oskyldig ut Oskyldig

Fyrpihls
0

#4 samma här… fräser åt dom…. och lyfter ner…

Jag använder fräset i alla dom situationer som det behövs…
men som sagt, en katt gör bara som man säger när man ser…

När ingen är hemma gör ALLTID katten precis vad den vill…

Det är det som är så festligt med katter…

raggorgeous
0

# 5 *ler* Fräset är bra.. jag kör ett schhhhhh….

Men som sagt - när "katten är borta dansar råttorna på bordet"… eller hur det nu är!! *ler*

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

FruPiggelin
0

Eller så har du tur och *peppar, peppar* vår lilla Ragdoll har aldrig ens försökt ta sig upp på matbordet eller köksbänken =o) Hon är idag 6 månader…

Effektivt kan vara en liten vattenspruta; behövs ofta bara en eller två ggr - för det hatar dom…om det inte fungerar med något annat…