Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett06-konstruktiv-kritik
Läst 2486 ggr
Rosino
0

Korrigerade kattdelar

Ni som har många bra "fulbilder" (t.ex Unni Flört), skulle ni kunna vara snälla och lägga in bilder på korrigerade kattdelar?

Dvs t.ex en bild av en haka (eller profil, öronsättning etc) som enligt er mening inte är bra, men där en linje ritats in hur det borde se ut för att vara perfekt - det skulle säkert vara lärorikt för många, och det vore roligt att få se jämförelsen och få sådan bilder samlade i en tråd.

Så kan man ju också sedan diskutera om korrigeringen är rätt eller om den borde gjorts annorlunda.

Fast ni kanske har bara perfekta katter? Glad Själv vet jag inte om jag vågar försöka… Skäms

Fyrpihls
0

jag kan tyvärr inte bidra eftersom alla min katter är jätteperfekta med den ultimata öronsättningen etc… SkrattandeSkrattandeSkrattande

Skoja bara…. Det tycker jag var en jättebra ide´ju…. återkommer med bilder…

jag sitter just i dagarna och går igenom alla bilder i datorn så det ska nog gå bra. MEN jag hinner nog inte så mycket mer nu innan helgen, men efter helgen kan vi satsa på det..

Jag ställer upp… jättekul övning och bra att "tycka till" åt varandra.

Bra initiativ tycker jag… Glad

några bilder kanske jag hinner i pauserna under kvällen och i morrn förmiddag… jobba kan man ju göra en annan dag….

Men det måste ju vara fler än jag i så fall.. annars blir det ju tokigt….

Fyrpihls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jaha, så länge kunde jag hålla mig….

Här kommer en bild på Mio, där jag ritat in det som jag skulle vilja ha haft bättre….

Min ultimata profillinje kan man säga… som JAG tycker att en perfekt Ragdoll ska ha

Mio är bra på många vis, men han skulle kunnat haft

en högre panna ingen bump på nosen och en starkare haka

DolliDays
0

Jättekul idé Glad

Finns mycket att lära sig på det viset ju..

Vi har ju alla målsättningar o önskningar om vart vi vill nå med vår avel..

Fokus varierar såklart, fast det är ju ändå samma ras vi håller på med o borde ju således sträva mot en väldigt typisk Ragdoll Tungan ute

Abnormiteter tycker jag ändå att vi ska vara försiktiga med, för att det i längden skulle kunna göra rasen till nånting annat än vad som var tänkt från början.

Låt oss heller inte glömma de usprungliga egenskaper i temperament osv, som ju bland annat gett  Ragdollen dess namn Cool

O så klart hälsan Glad men det är vi ju alla överens om att "vår" ras ska få fortsätta vara en stark o sund kisse Kyss

Rosino
0

#3 Jo självklart är temperament och hälsa jätteviktiga, men inte så lätta att visa på bild som yttre egenskaper Flört

DolliDays
0

Det har du alldeles rätt i Tungan ute

DolliDays
0

Ber om ursäkt om jag kanske tappade tråden o lät lite messersmitter Oskyldig

Fyrpihls
0

# 6 Messersmitter!! vad är det????? *asgarvar*

Det heter ju "besservisser"…. knallboll!!! ha ha SkrattandeSkrattandeFlört

Fyrpihls
0

Men det ska ju vara flera som lägger in bilder då om det ska vara nån ide´för jag är ju ingen guru….

………än  (SKOJA BARA)

Fyrpihls
0

Det här tycker jag är en mycket bra profil på en fem veckors kattunge… vad tycker ni??

ElHeMas
0

Unni!

Nu får du sluta visa upp dina skitsnygga profiler.

Jag som har tyckt att mina killar har bra profil, men vafan det blir nog att sälja hela högen deras profiler är ju inte alls bra om man jämför med dina.

Tänker sluta tycka om digFlört 

Kram

Vi har ursöta bebisar !!!!

Neo033
0

#9 Helt PERFEKT profil Kyss tycker jag om man bortser från den lilla bumpen på nosen. Men 100% perfekt profil går nog inte att hitta! Glad

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Sunrunners
0

#9 Jan tror att jag lite ser där det som kallas för "stop" - åtmisntone i den här ålder. Obestämd Och det skall vi inte ju ha i ragdolls. Det hör till perser  (och exotic).

Rosino
0

Håller med #12, det ser ut som om svängen är lite för skarp (eller hur man nu ska uttrycka det), eller också är det pälsen och fotovinkeln som gör det ?

Fyrpihls
0

#12 #13 Jo han hade verkligen en extrem profil som liten men

det planar ju ut såpass mycket så nu ser han ut såhär;

jag har faktiskt mest behållt honom för hans jättebra höjd på pannan, för det vill alla domare alltid att katterna ska ha… och ¨då kan det ju vara bra med en hane som förhoppningsvis ger lite av den höjden vidare…

Sen får man väl jobba på nästa detalj i nästa generation….

Idag ser han ut såhär.. här 15 veckor :

Vi får väl se efter SW nu… kanske kasserar honom om han blir sågad…

Fyrpihls
0

#10 Lägg av Milo, jag vet att du gillar mig ändå….Glad

Fressten så SÅG JAG DINA FINA KILLAR live idag, och jag säger bara GRATTIS!! Jättefina… mycket finare än vad dina bilder kan förmedla, och nu har jag bestämt att jag SKA köpa en… hm, jag ska bara funder på vilken… jag tar den som skulle till utlandet…

eller jag köper in mig på en parning på den du behåller!! Punkt slut…  Så nu är det klappat och klart!!

Och en sak till vilken ögonfärg dom hade…. I´m impressed…

Fyrpihls
0

Jaha, hemkommen från SW och INGEN mer korrigerad bild inlagd..??? ingen mer som har nån..??
Jag ställde ju Rico och Fannie där…. Fannie var uppe för uttagning till NOM men där blev hon utslagen…

Rico fick en jättefin bedömning, (ex 1) men en sak som domaren kommenterade var att han behövde mer höjd på pannan!!!!!Glad

Ja, så kan det vara… DET som jag tycker att han verkligen har.. Det är ju hans styrka tycker jag..Obestämd
Visserligen är han lite urvuxen nu och profilen har planat ut och så, och om h*n kommenterat att nosen var lite tunn eller öronen för små eller för stora eller ögonen för små eller för dålig färg. Det hade varit lite mer naturligt, men jag blev nästan full i skratt…
och vi var fler som blev lite konfunderade… eller rättare sagt… vi garvade verkligen…

men sen har jag klämt och känt och klurat lite och kommit på vad hon nog menade… jag har ritat dit det här… och om jag fattat rätt så tror jag nog inte att jag behöver oroa mig, för det kommer nog tillbaka nu… han är ju drygt 15 veckor nu och det är bara tt ta nya friska tag… Tibro nästa….

lägger in en bild på vad jag tror h*n menade…

Fyrpihls
0

här kommer en bild på en kattunge som i mina ögon har för svag profil och hajvarning på hakan… H*n är nog ca 6 veckor här kanske.

Vore ju lite kul om fler ville lägga in bilder här… även om man inte kan rita dit öndringar så kan man väl dela "vad tycker du" tankar med varandra…

För att vara i den här åldern tycker jag den är klent typad…

Fyrpihls
0

såhär skulle varit bättre

raggis22
0

Jag har en hane som när han var liten hade en liten fläck på benet, nu har sett idag stor fläck på hela flanken i bakbenet, jag sååååå ledsen för han är ursnygg tycker jag,,,,,,,,,,,,,,,,

Fyrpihls
0

#12 och #13..

har ni ingen bild eller skiss på hur ni tycker den ultimata profilen ska vara då??

Det vore ju roligare om flera vågade sig på att tycka lite tycker jag, och att vi kan på ett vänligt sätt berätta om varför och hur vi har tänkt.

Det kan ju vara roligt.

Min erfarenhet är att alltid profil, haka och panna blir sämre när de blir äldre. jag har aldrig varit med om att en katt som är ganska svag i typen blivit jättebra i typen, utan att de tvärtom mjukas lite i konturerna, så det som ser ut som et "stop" på en 5-6 vekors kattunge kan bli bra… däremot en som är för flat i den åldern så gott som aldrig blir bra…

Men det är ju mina erfarenheter bara, och det kan ju säkert vara tvärtom också…. men JAG har aldrig varit med om det.

jag tycker man ser ganska tidigt vilka som blir starka i typen…

men det är klart att de med längre erfarnehet borde vara bättre på det än jag.

Men det sitter ju också uppfödare som hållit på i evigheters evigheter och ändå inte lärt sig se vilka som har potential…
Därför är det väl jättebra att kunna dela sina åsikter….

kan hända får han för stark knyck där sen, men det är ju bara och vänta och se…

Lite synd att inte fler vill vara med och delta… det blir ju inte så mycket ge och ta om det bara är jag som tycker och lägger in bilder här… jag vill ju också lära mig mera.. och vi är ju massor här på forumet som har en massa kunskap…

kom igen och visa och tyck hur ni vill att det ska vara…

annars slutar jag också att lägga in bilder…

Rosino
0

Tycker dina bilder och kommentarer är jätteintressanta Unni, kul att du orkar engagera dej!

Synd att inte flera hänger på, men jag ska ju inte kasta sten då jag sitter i glashus Flört

Sunrunners
0

Unni, jag tycker vad du har ritat i #2 är vad profilen skulle se ut.  Och det stämmer vad du säger i #20. Därför skrev jag tidigare " åtmisntone i den här ålder".

Yataz
0

Unni har visat jättebra exempel här tycker jag!
Jag har också tänkt lägga in några bilder här…jag har bar inte haft tid att sitta och rita till det så som jag vill ha det osv.
Jag kanske återkommer inom kort när jag har lite bättre med tid..

Yataz

raggorgeous
0

Är väldigt nöjd med Xitas profil :)
För mig är den vad jag söker… så jag ritar inte in nåt.. Oskyldig

Håller ni med? *nyfiken*

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

CaTim
0

Jag kan väl bidra med en profil, här vid 5v.

(Tror jag, rätta mig om jag har fel Susann…)

CaTim
0

Och här vid 6mån. Hon sträcker lite på sig så hennes haka gör henne inte riktigt rättvisa, men man ser att huvet har en tendens att sjunka med åldern, som Unni förklarade, likaså "profilknycken" tenderar att plana ut.

Fyrpihls
0

#24 Håller med dig Carro… jättefin mjukt rundad bra profillinje tycker jag…. Det hon kunde haft lite Djupare är väl i så fall hakan….
Om man nú ska klaga lite också…
Hon ser jättefin ut….

#25 Japp, klockren profil tycker jag också…. nästan lite överdriven som den bör vara i den åldern… egentligen med ett litet stop precis som sunrunners sa om min Rico där, men det "går över sen" precis som på

#26 som jag tycker har en jättefin profil linje där några månader senare,….Däremot ser man inte riktigt i den vinkeln vart pannan "tar vägen sen" men den här ser jättebra ut i mina ögon….

Jättekul att fler lägger in bilder tycker jag och att vi kan kommentera varandras bilder som vuxna människor… Glad

jag ska lägga in några fler jag också… ska försöka hitta några dåliga katter (fast jag har ju nästan inga såna..*skojade bara*) också som jag sågat och sålt till sällskap pga olika saker…

louisdolls
0

Här är Ninnis profil som jag är ganska nöjd med ,,lite mera höjd i pannan kanske ,men det är svårt att fota i rätt vinkel .

Hon är 1 år gammal på kortet ,

CaTim
0

#27 Ja, vi hade ett ganska långt gräl hon och jag angående att hon skulle stå still så jag fick knäppa… Jag tror att jag knäppte lite underifrån, därav svårt att bedömma pannan…

Här kommer en med fylliga kinder och stora ögon.

CaTim
0

Och avsaknad av kinder och dålig bredd i huvet…

CaTim
0

OCH en vidrig bananprofil…Tyst

Fyrpihls
0

#28 ser jättefin ut tycker jag…

# 31  *asgarvar.. du e rolig du… bananprofil…?!! *

Fyrpihls
0

Hur tycker ni Ricos kinder är?? Han är visserligen 4 månader här men ändå…. Framifrån…

CaTim
0

Jag tycker dom ser bra ut, han har en bred fin nos, men det är skitsvårt egentligen att se på kort hur bra kinderna är, när man inte får känna.

Här har jag målat lite på ett kort, jag har först målat svart precis som skelettet är på katten, sen har jag fyllt i med rött där kinderna ska sitta och blått där jag menar med nos. Nosen kan vara bred och fin men sen kan det bli så att om man nyper åt kring nosen så finns där liksom inga kinder, så man kan lätt lura sig om nosen är bred, då får dom som en mainecoon-box, och är nosen för tunn så blir dom skogkatt-strutiga. Som ni ser så önskar jag personligen en så rak/rundad linje som möjligt från nosen bak mot örat, detta också enligt rasstandarden där det står att ragdolls ska ha fylliga kinder.

Fyrpihls
0

#34 Hurra, en riktig nörd till, precis som jag…..Skrattande

Jag ska återkomma med fler bilder så snart jag är hemma igen och har en stund över….

men visst är det kul att dela sina "tolkningar" med varandra…

Skitroligt tycker iallafall jag….

Och jättekul om fler deltar… Det är ju alltså inte frågan om att "dissa" varandras katter här utan bara ta bilder och om man vill även målafärg för att förklara vad man menar.

Jag försår precis vad du menar Marlen…

CaTim
0

Haha, ja nog är jag nördig…

Fyrpihls
0

# 36 ja hihi, jag också…. men övning ger färdighet som man brukar säga…. Kyss