Vad gör jag.....
Jag har en liten kille på 4 månader som har fått för sig att sitta och bajsa utanför kattlådan. Helst på toalett golvet. Jag har två lådor en öppen och en med tak men det hjälper inte och jag rensar dagligen. Nu har jag tagit ut dessa lådor från toa och satt dem i hallen och då gör han inget. Men så fort dörren är öppen så går han dit och sätter sig på golvet. Detta började han med för några veckor sedan så han har inte alltid gjort så här.
Varför beteer han sig så här för och vad kan jag göra? är det någon som varit med om samma sak.
Jag har inget bra svar att ge dig varför han gör så men för att bryta ett beteende måste du se till att katten inte kan göra det du inte vill att han gör.
Så jag förselår att du låter lådorna stå på ett ställe där han då alltså går i lådan. Håll toadörren stängd typ nån månad el 2 så att han inte kommer in där alls, och efter en tid öppna och se om han gör nåt igen på golvet, gör han inte det kan du ju prova att flytta in lådorna igen.
Men att katten förorenar utanför lådan brukar oftast vara protest mot något. Så fundera på om det hänt något särskilt när han började med detta beteende.
Lycka till
/Pia
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Är han ensamkatt eller finns det andra katter i hushållet?
Kan något speciellt ha hänt när han en gång varit gått på lådan för att bajsa?
Vad har du för kattlåda och kattsand?
Hur länge har han bortt hos er?
Har något förändrats i hemmet den senaste tiden?
Många frågor som nästan måste besvaras för att försöka få ett hum om vad det kan bero på. Det kan vara något han protesterar emot kanske.
Yataz

Tack för svaren.
#2 han har tre kompisar och jag förstår att det är nogåt protest. Jag har haft min dotters två katter här under några veckor i juli och d¨å tog jag fram lådan utan tak som de var så många behövdes två lådor och bägge tillgängliga. Efter det dom åkte hem tog jag bort lådan utan tak och efter någon vecka började han sätta sig på golvet. Då tog jag fram den igen men det hjälpte visst inte. sanden har jag haft samma hela tiden men under dem veckor vi var kattvakt så fanns det annan sand också. Det är det enda jag kan komma på. Lite att fundera.
Kram
Har du bytt foder? Han kan protestera emot det.
Blev katterna kompisar? Kom de bra överens och lekte en massa? Han kanske saknar kattsällskap…
Min ena katt protesterade helt plötsligt och började kissa i sängen och på mattan och bajsade på fönsterbrädan. Jag förstod inte varför. Sen läste jag om katter som protesterade emot kattluckan till kattlådan. Jag provade att vika upp den och efter det slutade han med sina dumma fasoner!
Men uppenbarligen är det inte det din katt protesterar emot.
Jag tror också absolut på en protest aktion, nånting vill han tala om för dig.. Nånting är han missnöjd med, och jag tror att det kan ha med badrummet att göra…
han kanske vill dricka ur rinnande vatten därinne, och ha toaletterna ute i hallen.
prova att ställa en matskål där han brukar bajsa, för att se vad han gör då…
Det är nog tyvärr bara att prova sig fram…
försök ha uppsikt på honom och prata med honom, och ofta svarar dom och försöker visa…
Vad vill du gubben, och så kanske han svarar mjauuu, och så försöker du föstå vad han vill… följ med honom om han går åt nåt håll…. Tänk som en katt… vad tänker han…. vad gör han om det plötsligt står en matskål där. Dom bajsar aldrig vid sin matskål.
Om du inte är hemma och kan ha koll.. så stäng badrumsdörren…
Hur har det gått?
Yataz

I dagar har han bajsat två gånger på golvet i hallen, i morse och nu i kväll annars hade det varit bra i två dagar. Mat skålen har jag testat men det funkar inte. Jag tror att det kan ha med katt sanden att göra. Jag visar han vad han gjort och pratar med han mm men han verkar inte skämmas som de andra katterna kan göra om de gjort något. Jag har till och med fixat kattlådan morgon och kväll. Men jag får försöka vidare.
Tack för era svar.
Vår äldsta katt gjorde det ibland under någon månad. Vi hade en äldre katthona här hemma och hon blev mer och mer revircentrerad. På slutet, innan vi gav henne tillbaka till ägaren (min svägerska), kunde vår lilla kisse (han var då 6-7 mån) knappt röra sig från rum till rum för hon vaktade trösklarna och fräste och slog ut med tassen efter honom när han gick omkring i lägenheten. Då började han att bajsa utanför kattlådan. Kanske ville han inte dela låda med henne? Men det var väl å andra sidan enda sättet för honom att "ge igen" och markera att också han bodde här. Det gick över när han fick bo ensam. Några månader senare fick han en lillebror och det har aldrig varit något problem mellan dem.
Är det mer mat- och sandrelaterat så skulle jag höra med uppfödaren var han/hon använt för mat och sand och köra på samma. Och ha många kattlådor. Jag har läst någonstans att man helst ska ha lika många lådor som katter + 1 extra.

Jag har bytt foder, bytt sand mm och kommer överens med alla katter och är en mycket social och glad katt men den bajsar på golvet ialla fall. och jag har två lådor och bytter från en-tvågenger dagligen men det hjälper inget. visar jag vad han gjort och pratar med han så skäms han inte ens skulle det vara de andra katterna så skulle de sticka om jag vi vad de gjort.
#9 Jag vet en duktig djurkommunikatör som du kan ringa och höra dig för med om du vill. Så kanske du får veta varför han gör så i alla fall. Skicka mig ett PM så kan du få telefonnummer till henne.
Även om man har svårt att tro på det så kan det ju vara värt att testa. Ett samtal kostar ju inget mer än själva samtalet då.
Yataz

#9 tack för tipset. att jag inte tänkte på det. jag känner en kvinna som håller på med sådant. henne ska jag ta kkontakt med.
#11 Ok vad bra! Lycka till! 
Hoppas vi får höra en liten rapport sen…kan vara intressant att veta vad det beror på.
Yataz

Jag hör av mig så ni får veta.