Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 971 ggr
naani
2009-09-24 22:38
0

behöver råd och tips!

Jag har redan en perserhona, men nu funderar jag starkt på en ragdoll. Dem e så vackra, har bara hört bra om dem. Är de så lätta som innekatter som det sägs? vad har ni för erfarenhet av två katter tillsammans.. Kommer man kunna sova på nätterna om man har två? tacksam för alla svar om ragdollen..

David
2009-09-25 01:22
0

Här kommer några länkar till artiklar här på sajten om rasen

Värt att veta vid Ragdollköp!

Ragdollens temperament

Ragdollens historia

Jag har själv tre huskatter som har kommit vid olika tillfällen, och väntar ivrigt på att få hem min lilla Ragdolltös. Det jag hört om Ragdoll är att de har ännu lättare än andra katter att anpassa sig vid nya kompisar.

Jag kan absolut sova jättegott med mina tre, ibland blir det lite varmt och tungt dock när alla ligger i en hög på mig. Glad Visst har det varit lite fräs i början, och det räknar jag med att det blir nu också, men det brukar vara rätt övergående.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

elyse
2009-09-25 07:39
0

Mina två Ragdolls blev bästa vänner några timmar efter att vi hämtat hem lillebror. Så glad vår stora katt blev att få en kompis! De gör nästan allt ihop, men kan vara för sig själva också. Dock sover de oftast i min och sambons säng och ligger där tills någon av oss går upp.

naani
2009-09-25 11:04
0

Tack för era svar,:) nu kännerjag mig inte lika orolig. O tack för länkarna david.

Limin
2009-09-25 11:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klart du ska ha en ragdoll!! Skrattande

Vi har tre katter, en liten, liten huskatthona på snart 9 år och två stora ragdollkillar en på 4 år och en på 11 månader. Och det går kanonbra med alla tre… visst vår hona är lite "egen" och är med grabbarna då hon vill på hennes villkor, men hon kan busa med dem som en kattunge Skrattande

Alla tre äter tilllsammans, sover i samma pelare och är med oss hela tiden.  Våra två killar (ragdoll) dom älskar varandra….från dag 4 då var de bästa vänner. Och det håller i sig fortfarande…. de sover, leker och busar tillsammans… ja de är gillar varandra.  

Man får ju alltid räkna med lite fräs och sånt i början, men det brukar ge med sig… med vår hona tog det lite längre tid då vår första ragdoll kom, men nu med andra gick det snabbare. Och med vår ragdoll gick det snabbt tills de var vänner..

Sätter in en bild på vår Colin (11 månader) Skrattande

Lycka till!!

Limin
2009-09-25 11:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste då så klart även visa vår stora 4 åring också… dvs Wille Skrattande

naani
2009-09-25 12:02
0

Kul att höra att de brukar gå bra för de flesta. Fina katter båda två,ragdoll e nog den vackraste katten,! =) den blåa till vänster ska jag åka och titta på på söndag, ska bli så kul!! titta om du har lust! =)

Meddelandet redigerat. Det är inte tillåtet att länka till annonser. /Martina

Limin
2009-09-25 12:12
0

#6: Tack!! Ja, ragdoll är en helt underbar ras Skrattande Vilken sötnos…. du har hittat. Lycka till!!

englagirl
2009-09-25 13:50
0

Klart det kommer att gå bra!

Jag förder upp både perser och ragdoll och det är UNDERBARA raser båda på sitt sätt!

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

naani
2009-09-25 14:12
0

Tack!! :) Måste bara fråga er.. Det är så att min hona som jag har nu, är duktig och går och lägger sig när jag och min sambo ska sova, men tidigt på morgonen kan vara 3 på natten, o 5 på morgonen nån gång, då hon börjar bli pigg, då står hon o kraffsar på vår byrå som är bredvid vår säng, jag sätter mig upp, då slutar hon ,sen börjar hon igen när man lägger sig..precis som att hon vill ha vår uppmärksamhet.ibland småmjauar hon också ett tag..flera nätter i v går hon också på sin låda och krafsar hur länge som helst, jag tror inte ens hon har gjort något på sin låda då..man kan alltså inte sova.. Dessa grejer hon håller på med händer endast på natten. Har ni varit med om detta.. Söker hon bara vår uppmärksamhet? när vi fick hem henne som unge,brukade hon lägga sig i kattlådan,uppfödaren sa att hon gjorde det för saknaden av sina syskon och mamma..detta gör hon inte längre, nu kraffsar hon i lådan på nätterna istället och på byrån..blir tosig.. :)bara det inte blir värre med en till katt..

David
2009-09-25 18:16
0

#9. Har du mat framme hela tiden? (torrfoder). Annars kan det vara ett litet tecken på att "VAKNA, jag är hungrig". Eller så är det bara så att hon tycker det är otroligt trist att ni gått och lagt er och "övergett" henne. Tror att det kan bli bättre när hon får en kompis att busa tillsammans med, även om nätterna.

Tidigare en period lyckades en av mina alltid lägga sig jämte huvudet vid 5-snåret och ge ifrån sig ett läte som var allt annat än spinnande, mer, sågverksliknande. Då var det bara att ta kudden och bege sig till soffan. Men som tur är var det övergående. De kan få för sig lite smålustiga saker ibland de små liven… Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

naani
2009-09-25 21:03
0

Sågverksliknande ljud låter inte revligtGlad torrfoder har hon fri tillgång till. det måste va att hon söker uppmärksamhet..den lille busen..

kitcat
2009-09-25 22:58
0

Precis, det är antingen matdags eller uppmärksamhet. Jag har ett busbra trick, kan ju tyckas vara lite brutalt men sömn är ju viktigt ;)

En vattenspruta jämte sängen är kanon. Så fort hon stör er: grabba vattensprutan och "pssssccchhhhha" en skarp stråle på henne (du får ha ställt in den på det innan). Jag garanterar att hon kommer sluta upp med dumheterna utan att bli skadad eller ens fatta var den kom ifrån. Ge det en till två nätter, sedan får du sova gott.

naani
2009-09-27 01:25
0

Tack för tipset!:) Jag ska definitvit prova det!!

Svidjas
2009-09-27 15:29
0

#12 bara ett hett tips som hände mig när jag stod och torkade av dommarborden på panelen på en utställning. Var försiktig med detta om du ska ställa ut dina kissar, det är inte så bra om de vänjer sig vid att vara rädd för ljudet av en vattenspruta. Jag skulle spruta av bordet med desinfekteringsmedel och katten som var på väg därifrån fick panik av ljudet. Det är svårt att vänta tills katter är långt borta då det är stressigt vid panelen så, var försiktig. Jag själv har använt denna metod när mina katter har varit där jag inte ville ha dem men efter denna upplevelse så slutade jag med det. Skäms

http://www.svidjas.se