För många katter, eller inte?
Jag har fått en intresseanmälan från en utlänsk uppfödare att köpa en katt från en av mina kommande kullar, som dessutom har många katter i sitt katteri redan.
Hur ser ni på detta med att uppfödare har många katter? Hur tänker ni när ni ska sälja katter till avel, tittar ni på VAD för katter uppfödaren har och tittar ni på HUR många katter dom har?
Är många katter = dålig katthållning??
/Kicki

Er det ikke en lignende tråd om dette her en plass?
Jeg er naturlig skeptisk til utenlandske oppdrettere generelt, hihi. Men man får jo et inntrykk etter et visst antall mailer/tlf`er..så får man følge magefølelsen sin.
Er man i tvil , Ikke send katten!
Det er våre små bebiser som fortjener det beste hjemmet de kan få…har jeg vært i tvil har jeg heller ventet, solgt til andre 
Det med antall katter, hm, klart, jeg tviler på at man klarer å gi 10 katter like mye kjærlighet hver dag, i tillegg til jobb, familie, venner og ikke minst husarbeidet…
Vet inte om det finns en tråd som just handlar om detta, men ser ni likadant på det om det gäller en uppfödare i Sverige/Norge som har många katter, skulle ni sälja om ni inte visste något om uppfödaren?
/Kicki

Nei, de fleste "større" oppdretterne i sverige vet vi jo om, det blir ikke "bare" en utenlandsk oppdretter som ønsker katt, om du forstår.
Norge og Sverige er såpass nært og kjent, at vi hører jo det meste som skjer på den andre siden av grensen..på godt og vondt.
Så får man heller følge magefølelsen ,høre litt rundt, men lage seg en personlig mening om oppdretteren,siden alle har alltid noe å fortelle om andre 
Jeg er så dårlig på å forklare,spesielt på en lørdagskveld… beklager 
många katter = dålig katthållning, tycker jag inte alls behöver stämma. Kan lika gärna vara få katter = dålig katthållning. Beror ju helt på hur man bor, vilken tid man lägger på katterna osv.
http://www.svidjas.se
#4 Jag håller med dig.
Men är det något ni tittar på när ni får en förfrågan om att köpa katt, just hur många katter uppfödaren redan har? Tycker ni det är en viktig del?
Det jag kan råda dig till är att ta reda på information av uppfödaren själv. Fråga om alla de saker du önskar veta. HUR katterna bor, grupperingar, fodervärdar? Det finns ju åtminstone i Sverige uppfödare som använder sig flitigt av fodervärdar till avelskatter. Detta är väl i regel för att man inte har platsen hemma för så många individer. Katter mår ju som bekant bäst av att vara i mindre grupper ur stresssynpunkt och hälsa. 
Sedan kan det ju faktiskt också vara så att de katter som presenteras på en uppfödares hemsida inte kommer att BO i uppfödarens hem när väl DIN katt har flyttat dit. Kanske katter som skall pensioneras eller tas ur avel. Det finns ju ingen informationsplikt direkt att en uppfödare ska lägga ut sådan info i förhand. Så det enda sättet är ju att fråga för att få veta
Bästa sättet att försäkra sig om att katterna får det bra är ju naturligtvis att besöka uppfödaren själv. Men om det inte är möjligt, vilket ofta är fallet med exporter så får man väl göra det bästa av situationen. Fråga, fråga och kanske be om referens av annan uppfödare som sålt katt dit, eller veterinär…?
Be om bilder på hur katterna har det om det inte finns på hemsidan kan man också göra.
Om du har specifika regler för hur du vill att dina sålda katter ska bo och ha det så kan du ju alltid informera om det och se hur det bemöts. Och sedan skriva in det i kontraktet.
///Susanne

#4 Håller med dig!
#6 huvudet på spiken!
Jag är ju "en sån" som har rätt så många katter ute på foder,närmare bestämt 12 st som jag velat spara i avel och som jag inte har plats för hemma och tiden skulle inte räcka till heller till att ha alla hemma även om det finns plats.
Jag har väl tur som har en snäll och förstående mamma och en snäll dotter och snälla kompisar som vill ha katt.
Jag skulle göra som Susanne säger, besöka uppfödaren om det är möjligt,kanske du kan leverera katten även om det är en export,och be om referenser av annan uppfödare som sålt katt dit.
Lycka till.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Ja, jag kan väl inte annat är att hålla med också…
Det kan lika gärna vara ett katteri med två katter som inte alls har det bra.. likväl som ett katteri med flera katter kan ha det ljuvligt.
Utomlands skulle jag var än mer restriktiv eftersom en del olika kulturer ser på djurhållning på olika sätt, det finns ju dock även svenska uppfödare som har många katter, och har olika syn på vad egentligen en katts behov är, men precis som ni flera andra här beskriver så är väl det bästa att fråga rakt ut, be om bilder.. berätta hur du helst vill att din katt ska ha det.
Personligen går jag ofta på min intuition, min magkänsla, försöker lära känna den andra personen lite mer… genom mejl om man inte kan ses öga mot öga.
Ibland känner man bara en liten varnings vink från sitt inre… då följer jag den…
Mitt råd är att lyssna lite på andra men allra mest på ditt eget hjärta…
Ge all en egen chans… döm inte utifrån rykten, men var vaksam…
Och en bra sak kan vara att fråga rakt ut, Hur många katter anser du vara ett litet katteri??
Jag vet en som hade en intressent på en hane till "ett litet"katteri utomlands… Efter flertalet mejl framoch tillbaka så visade det sig att precis som i alla andra situationer så kan samma sak betyda olikaa beroende på vad du jämför med och beroende på dina referensramar.
Det visade sig att detta "lilla" katteri hade ca 20 honor i avel och "några hanar" som gick ute i gårdshus, och beräknades vara fertila ca 6 ÅR!
DET kallar jag ett STORT katteri och jag skulle ALDRIG vilja sälja en katt som får gå i ett gårdshus som fertil hane SÅ LÄNGE!! Även om det är ett fint gårdshus, så…
Så mitt råd är; Följ ditt hjärta och fria hellre än fäll.