Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 8891 ggr
naani
0

Köpa kattunge med svansknick

Idag var jag och tittade på en ragdollunge,vad jag inte visste innan jag kom dit, var att katten hade en krycka eller vad man kallar det,på svansen som att den va bruten,detta kännde jag direkt när jag kännde igenom katten. då frågade jag direkt vad som var fel,tjejen sa att den var född sådan, och att det är ganska vanligt. Katten var för övrigt söt,pigg och väldigt leksen.  Men vad ska jag göra, har ingen erfarenhet av detta..jag tingade då inte katten idag vilket jag hade planerat från börjanSkäms.. hon sa även att skulle inte svansen vara som den va, skulle den säljas som utställningskatt. Det har jag dock ingen aning om då jag inte är insatt i utsällning.

Är detta vanligt med svansen,och är 5500 kr ett rimligt pris,vilket hon vill ha??  behöver råd.

Hvenhildas
0

Jag förutsätter att katten kommer vara ren sällskapskatt då är det ett rimligt pris tycker i alla fall jag Skrattande

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Yataz
0

Det är inget ovanligt. Jag har själv fått en kattunge som hade ganska stor svansknick. Det är inget katten har ont eller på något sätt lider av.
Tycker även priset är rimligt. Min kattunge med knick sålde jag för samma pris som mina andra jag säljer till sällskap, dvs 6000kr.

Jag tycker inte du ska oroa dig pga detta.

Yataz

naani
1

Detta känndes skönt och få veta. det som jag mest oroar mig för är att den ändå kommer få problem med detta i framtiden,hur vet jag det?? och behöva operaras, och då blir det helt plötsligt en väldigt dyr katt. Kommer detta synas när den är vuxen,eller kommer svansen se ut som en normal katts svans alltså att det känns förstår jag, men kommer man se det?

Rosino
0

Du behöver nog inte oroa dej. Vill du har en sällskapskisse och annars tyckte om honom så tycker jag du inte ska fundera på den saken. Jag har inte hört om att man skulle behöva operera sånt.

Limin
1

Jag har ingen erfarenhet av detta… men berätttade inte säljaren för dig redan vid första kontakten att katten hade  svansknick? Om du inte hade upptäckte det då du kände igenom katten, hade hon då berättat hur läget var?

Jag som köpare vill i alla fall ha ALL information jag kan få om katten innan jag kommer på ett besök för att ev. tinga katten. Så, tycker jag…. Flört

Yataz
0

#3 Jag har aldrig hört att man opererat för svansknick. Det är ju som sagt inget katten lider av. Min kattunge som jag sålde ser idag ut att ha en normal svans. Men man känner en tydlig stor knick om man känner efter, men som sagt inget man ser med blotta ögat..

Yataz

dara
0

känner minst tre katter med svansknick och de lider inte av det, det minsta ena gillar skarp när man maserar svansen och inen av dem har ont i knicken eller svansen. svansknick innebär ofta att en kota i svansen slutat växa ordentligt innan katten föddes men det finns inga medesinska sjukdommar eller besvär förknippat med detta. beroende på hur stort svansknicken är kan det synas när den blir vuxen.

beroende på vad du skall "använda" katten till spelar detta roll. som sälskap är det inga problem men om du vill ställa ut katten innan den ksatreras kan detta sänka kattens utställningsresultat, när den dock kastrerats är det många dommar som inte heller då bryr sig om detta såvida det inte handlar om att bedömma två exakt lika bra katter.

naani
0

Svansknicken skulle jag säga är väldigt tydlig när man känner på, den sitter ca 1-2 cm från där svansen börjar. Jag ska endast ha för sällskap, men för det är det inte så kul och ha en katt vars svans syns att den är sne.det är ändå mycket pengar man lägger på en katt.. men men,,vet inte hur jag ska göra.. ObestämdGlad

Rosino
0

#8 Om du känner att du kommer att ha problem med att den har knicken så ska du inte köpa. Det är ju synd om katten blir mindre älskad så att säga pga denhär defekten.

Yataz
0

#8 Syns det tydligt nu då utan att du känner efter?

Yataz

naani
0

Svar till Limin: Nu i efterhand ångrar jag att jag inte frågade något som kunde ge mig svar på det med svansen..Jag hade kollat upp tidigare att uppfödaren var seriös.. Tycker dock att hon borde sagt det själv i telefon, när jag ändå åkte ganska långt..För som du sa, om jag inte hade kännt det själv, hade hon då sålt katten utan att jag fått reda på felet.. Bara detta får mig nästan att inte vilja köpa katten..hon skulle sagt det i telefon tycker jag..

naani
0

Man kunde inte se det om man inte kännde efter,men det kanske syns när den blir äldre.. dock så känndes det väldigt tydligt.. Förresten betyder detta inte att antingen mamma eller pappa måste ha haft liknande.. 

Skulle jag köpa den skulle den absolut inte bli mindre älskad, det är inte det som bekymrar mig, det är mer att man ger så mycket för en katt som har en defekt..

En annan annons som är på blocket nu i skåne(svedala) där vill de ha 6000 kr för en blå colourpoint, det är ju bara 500 kr mer än den jag tittat på med svansknick..förstår inte det här med priser.. Men man lär sig mer och mer, ju mer man frågar och tar reda på..

Limin
1

#11: Som köpare tycker inte jag att det är min uppgift att fråga om alla ev. "fel" som kan finnas på kattungen…. säger inte uppfödaren något så tar då jag för givet att allt är ok. För mig känns det lite som att "lura" dit köpare som sen blir helt förälskade i kattungen och då får veta "felet"…. ja, vad gör man då?? Det är att luras tycker jag…. jag tycker man som uppfödare skall vara ärlig från första början dvs. du skulle ha fått information om svansen redan vid första kontakten och utifrån de hade du kunnat avgöra om du ändå ville göra ett besök. 

Är du orolig på hur svansen kommer att se ut i framtiden… så skulle jag råda dig att söka efter en annan kattunge… det skall kännas helt rätt då man tingar och köper en kattunge.

naani
0

Tack för ditt svar, det gjorde att jag kommer vänta och hitta en annan uppfödare.Jag vill inte göra en affär där jag redan känner att uppfödaren gjort ett fel från sin sida.. Tack =)

Yataz
0

#12 Jag skulle inte tro att den blir mer tydlig och skulle synas mer när den blir vuxen, åtminstone var det inte så med min kattunge.

Jag har lite svårt att se problemet då du enbart ska ha katten till sällskap. Det är ju inget som varken du eller katten lider något av.
Det är ju samma med felteckningar eller icke rastypisk kattunge tycker jag. De säljs ju ofta också till sällskap, alltså runt 6000kr. En rastypisk och korrekt tecknad kattunge kostar ju oftast mer.
Med andra ord ser jag på svansknick lika allvarligt som med felteckningar och typ. Uppfödaren i fråga kanske ser det lite som mig och därför inte tänkte vidare på att informera om det då du ändå skulle ha en katt till enbart sällskap.

En katt kan få svansknick utan att föräldrarna har det. Läs #7 igen.
Däremot håller jag mer koll på om någon av föräldrarna får fler ungar med det då de kanske kan nedärva det utan att själva ha det.

Rent generellt känner jag att du inte bör köpa katten om du känner så som du skriver att du inte vill lägga lika mycket pengar pga denna defekt.

Yataz

FunHouse
0

Svansnick är något som inte påverkar kattens funktion som sällskapskatt. Jag tycker inte att man behöver sälja en katt billigare för det utan ta vanligt sällskapspris.

En katt går också att ställa ut som kastrat, förutsatt att den är vacker och korrekt i allt förutom svansknicken.

Naturligvis skulle säljaren talat om det innan du kom så du kunde ta ställning innan.

Fast jag har ju svårt att se att en liten svansknick är ett hinder i köpet av en sällskapskatt. Skillnad är om man tänkt avla på den.

Men det är min uppfattning.

Du som köpare har ju naturligtvis rätt att välja en annan katt om du känner som du gör.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Yataz
0

Vill bara klargöra att jag informerar köpare om ev. defekter så väl som jag gör med felteckningar och rastyphet…så man inte får för sig det av mitt tidigare inlägg..

Yataz

Yataz
0

#16 Är helt enig där..

Yataz

Limin
0

#14: Det är bara mina egna tankar kring att köpa en kattunge… Skrattande Jag har rätt höga krav på uppfödaren dvs det skall kännas rätt… då jag även efter köpet vill ha en bra kontakt. Idag mailar/ringer/träffar jag mina två uppfödare lite då och då… fast vi bor 13 mil/30 mil mellan varandra…. och det är nu drygt 4 år sedan jag fick kontakt med vår första uppfödare och drygt 1 år sedan jag tog kontakt med vår andra uppfödare. 

Och jag har två helt underbara uppfödare… där jag kan fråga om ALLT och lite till Skrattande 

Lycka till!!! Du får skriva och berätta hur det går…

Limin
0

#17: Låter kanonbra!! Det är precis det jag menar… det är bättre att informera köpare om defekter, felteckningar osv på en gång. För sen är det ju så att många köpare inte har kunskap om dessa defekter och felteckningar osv. Och då tror jag det är bättre att få veta ev "fel" på en gång… och inte som en överraskning. Då, tror jag att man kan känna sig lite "lurad"… det skulle jag ha gjort. För som ni säger så är det ju inget "fel" på kattungar som är feltecknade eller har någon defekt…. det är underbara raggisar de också Skrattande

raggorgeous
0

Absolut fel av uppfödaren att inte informera om svansknicken!!

Men katten kommer inte lida av en svansknick, det är inget som gör ont och jag har aldrig hört om en katt som behöver opereras för det… vad skulle de göra då? Räta ut skelettet? - det har jag aldrig hört talas om vad gäller svansknick. Det är en genetisk defekt, men som katten i fråga inte lider av. Påverkar honom inte alls, varken psykiskt eller fysiskt.

Om du förälskat dig i kattungen (svansknick gör ju ingenting då han bara ska vara till sällskap??) - skulle jag inte backa utan köpa honom.

Men om du stör dig så mycket på svansknicken och uppfödare så ska du låta bli.

Följ hjärtat…

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

naani
0

precis som limin skrev, om man inte som köpare har kolla på vissa defekter, så kan det faktiskt vara väldigt lätt lura en sådan köpare.. hade hon nu hade talat om detta redan i telefon, så hade jag varit mer beredd på detta innan jag körde, och hade precis som jag gjort nu, tagit reda på vad svansknick innebar.och kanske inte kännt mig så orolig över det, för nu har jag förstått att det inte är något att oroa sig över.. Men nu blev det mer som en liten chock när jag kom dit,och efteråt kännde jag mig besviken,för det blev ingte att jag tingade den.. jag tror inte att någon seriös köpare skulle tinga katten i mitt läge om de inte visste vad svansknick innebar från början.

Hade jag bara varit förberdd från början och hon sagt något, så skulle jag förmodligen tingat den idag.

Tycker ni jag ska glömma att hon inte informerade mig, och köpa den ändå. Verkar inte finnas någon annan i *** som har en blå colourpoint..  jag kan tyckas "jobbig" med mina frågor,, men jag frågar hellre för mycket, och köper en katt utan tveksamhet, den ska ju ändå leva med mig ett antal år.. Jag är jätte tacksam att ni delar med er av era åsikter, det har jag stor nytta av.

Meddelandet redigerat. Det är inte meningen att vi ska få reda på vem uppfödaren är i denna diskussion. /Martina

raggorgeous
0

#22 Det är svårt att fråga oss om det - du känner själv om du litar på henne tillräckligt för att "våga" köpa katt av henne. förstår hur du menar om att hon inte informerade dig, mycket dåligt och kan tro att du är besviken.

Om du tyckte om kattungen i övrigt skulle nog jag ha pratat med uppfödaren om att du är besviken på henne och fråga om det är nåt mer hon döljer - sedan se hur det känns för dig utifrån de svar du får…. Man ska ju kunna ha en förtrolig relation med sin uppfödare och känna tilltro till henne/honom… så det kanske är svårt i detta fall?

Annars får du nog leta vidare.. och ha inte för bråttom.. rätt vad det är dyker rätt kattunge upp för dig om det inte blir den här! Det ska vara kärlek vid första ögonkastet!! :)

Lycka till och hoppas det ordnar sig!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Limin
0

Jag håller med dig att får man informationen innan så är man mycket mera förberedd inför första mötet. Och jag förstår att du är besviken… här hade du planer på att tinga en kattunge men det blev något helt annat!

Jag tycker #23 ger dig bra råd…. ring och prata med henne (om det känns rätt) och säg som läget är och fråga om det är något mer du bör veta. Och ta sedan ett beslut… 

Och jag kan också bara säga STRESSA INTE… låt det ta den tid det tar att hitta DIN blå colourpoint! Skrattande Gå in på uppfödares hemsidor och se om det är någon kull på gång eller de som redan har kattungar… för det är inte alla som sätter ut sina katter på Blocket. Och hör du av dig i god tid till någon uppfödare så kan du även få möjlighet att välja lite.. Skrattande

Min första raggis snubblade jag bara över uppfödarens hemsida och där var vår kille då 2 veckor… då vi sökte vår andra ragdoll då kontaktade jag uppfödaren innan ens katterna var parade… det blev en liten väntan… men vi hade inge bråttom…. vi ville ha rätt katt! Skrattande

Yataz
0

#22 Håller med #23. Det är viktigt att du även tar upp detta med uppfödaren i fråga. För även om det slutar med att du inte köper katten så kanske uppfödaren inser att hon skulle informerat om det innan och då tänker på det i framtiden..

Jag säger också lycka till med att finna det du söker!
Som sagt, ha inte för bråttom. Allt måste kännas rätt!

När du hittat den rätta kattungen hoppas jag att vi får se honom/henne här på forumet Flört

Yataz

Svidjas
0

Läs på detta om du känner dig osäker när du kollar ragdolls (om du inte redan läs det dvs)

http://ragdoll.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=008dfaab-1050-4519-80ab-12bd70144d31&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

http://www.svidjas.se

Evenstars
1

Jag håller med # 23 om att du borde ha blivit informerad om knicken, men jag tror också som # 23 skriver att du ska prata med henne/honom om detta oavsett hur du väljer att göra.

Det som dock känns i mig då jag läser tråden är att du känner dig ganska osäker på grund av en olycklig start på relationen till uppfödaren men då också till dina känslor för katten.

Jag kanske har fel men min magkänsla säger att du bör vänta tills det känns rätt i hjärtat på alla plan. För mig, när jag säljer kattunge, är det MYCKET viktigt att "kattungen hoppar på dig", att du som köpare blir blixtförälskad. Anledningen är att det är så mycket gott och kanske något ont som ni två ska gå igenom tillsammans och då behövs ett starkt band mellan dig och katten. Dessutom vill jag att ni på ett djup ska kunna dela alla lyckostunder tilsammans.

Hoppas att du förstår vad jag menar. Sist vill jag säga att jag tycker du är mycket seriös i ditt resonerande och det gläder mig som uppfödare mycket! Lycka till och hoppas du hittar din blå colorpoint! Du VET i magen vad som blir bäst för just dig!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

naani
0

Nu när jag sovit på saken, är det första jag tänker på när jag vaknar den lille sötnosen med den krokiga svansenGlad det är precis som att jag på något sätt tycker om den mer bara för just detta..

Men jag ska ringa till uppfödaren idag och prata med henne igen,och sen ska jag även ringa till min veterinär som jag har idag och fråga lite om svansknick och även se vad han säger.. Sen ska jag försöka ta ett beslut, men som ni säger, man ska inte stressa, det kommer fler underbara ragdoll som vill till nya hem..

Jag kommer berätta så fort jag vet vad jag bestämmer mig för! :)

Evenstars
0

# 28 Vad roligt att höra…där har du känslan "det första jag tänker på när jag vaknar den lille sötnosen med den krokiga svansen"

Lycka till! Glad

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

raggorgeous
0

#28 ja det är den känslan man vill ha :) Kanske blir han ändå då!

Men som sagt prata med uppfödaren och med veterinären så du känner dig helt säker på ditt köp!

Lycka till och håll oss uppdaterade!!!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

naani
0

Har pratat med veterinär nu, var lite svårt för honom såklart att ge mig något direkt svar då han inte sett katten, men eftersom knicken sitter långt upp på svansen så finns det inga garantier att katten kommer orka bära upp svansen lika högt som en katt utan det problemet sa han, även när den går på lådan kan det ev bli problem för katten att inte hålla upp svansen tillräckligt högt. Han rekommenderade mig att vara med på besiktningen av katten. Jag har dock redan genom att pratat med honom bestämt mig för att vänta med att köpa en katt som inte har detta problem,eller iallafall framförallt av en uppfödare där jag känner direkt att, henne vill jag köpa katt av.Med detta menar jag inte att hon inte är en seriös uppfödare för det har jag kollat upp,men det blev som sagt en liten miss..  För så här ska det inte kännas när man köper en katt, det ska bara kännas RÄTT :)  

Ska hålla koll på vad uppfödare har för planer framöver, och hoppas att jag inom snar framtid hittar min blåa colourpoint!! Glad

Fyrpihls
0

Jag instämmer med föregående talare.
Självklart skulle du ha fått den informationen innan.

men precis som # 27 skriver här så tycker jag att känslan ska var "kärlek" vid första ögonkastet och inte kärlek/empati, för den stackars katten. (som du kanske hade nästa morgon)

Jag tycker dock att du presis som du skriver själv också ska prata och köra med öppna kort till uppfödaren.
kanske är det lika bra att hitta en annan katt när det liksom inte börjat så bra.. det finns ju fler blåa colorpointar till salu.

Min egen åsikt är dock att en katt till sällskap med eller utan knick är lika mycket värd… fast att den sitter så nära svansroten har jag faktiskt aldrig varit med om utan det brukar vara de yttersta centimetrarna oftast när det gäller svansknick.

men precis som alla andra skrivit.. följ ditt hjärta!! Lycka till…

[cas-sus]
0

Hej Naani!

Vi har flera blå colorpointbebisar! Skrattande Visserligen bara 2v gamla men de är väldigt blåKyss

Vet inte vilken stad det gällde, men vi bor i Stockholm.

Tycker också att uppfödaren skulle ha informerat dig om svansknicken innan du åkte för att titta på katten, det är ju trots allt en defekt. Ju närmare svansroten desto värre har jag hört, men jag är inte säker på att detta stämmer…? Någon annan kanske kan svara bättre på det.

///Susanne

Yataz
0

#33 Så länge det sitter på svansen så är det ingen fara. Sitter det däremot vid svansroten eller till och med upp på ryggraden då har katten ofta ont av det.

Det är den info jag fått..

Yataz

naani
0

jag bor nere i skåne, så det blir lite för långt! :) tack ändå! :)

Cherione
0

Jag har kattungar:P Finns i skåne med dessutom:P

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

Limin
0

Lycka till!! Hoppas att du hittar din blåa kille snart…  Skrattande