Sveraks ID register
Har ni registrerat era katter där? (kostar inget)
http://www.svidjas.se
För de allra flesta katter med stamtavla behöver man inte anmäla sig till registret, utan det sker automatiskt genom att Sverak samkör sina register (ID-boken och Stamboken). Även alla som beställer/beställt huskattbevis blir automatiskt införda i registret.
Kika gärna om din katt är med, och om personuppgifterna till dig stämmer, annars finns blanketter för att ändra dem. Och finns inte kissen med, så finns det blanketter för att registrera sig också. Lägger man till sitt personnummer (som inte syns publikt) så ändras din adress automatiskt, till skillnad från SKK-s register.
ID-registret kommer formellt invigas riktigt ståtligt på Kattens Dag, riktigt hur det kommer gå till vet jag inte. (ståtligt?
)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Och, skulle någon mot all förmodan inte ha en katt, eller vill se hur en helt ny och aktuell inmatning ser ut, så prova med min Matildas ID-nummer, 977200005558996, på länken ovan, och välj "SÖK KATT".
// David
Puttar upp, och uppmanar alla att ta fram era id-nummer och kika så att rätt uppgifter finns med. 
// David
Min kisse fanns inte =(
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
#4 Jaså? Det kanske tar lite tid innan de blir inlagda..
Yataz
#4. Är det en kattunge, eller en äldre kisse? (med stamtavla eller huskattbevis?).
Det finns blanketter du kan skriva ut och skicka in till Sverak så blir den inlagd direkt.
// David
Jag fattar inte hur man gör. Hur tar man sig in där för att kolla?
#6 Det är en kattunge från mig 
Men tar det inte lite tid innan det blir inlagt kanske?
Å andra sidan skadar det ju aldrig att skicka igen..
Yataz
#8 Japp, men hur gör man då?
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
#9 Då får man skicka in en blankett till Sverak. Blanketten finns att skriva ut på den sida som det hänvisas till i första inlägget.
Yataz
Jag gör ett nytt försök.
Hur gör jag för att se om min katt finns registrerad där?
#11, klicka på länken och gå in på hemsida. http://www.sverak.se/ID/
Klicka på Sök Katt i vänstra övre hörnet. Skriv in din katts ID-chipnummer och tryck på Sök. Då får du fram din katt (om den finns med i registret.) Du kan då klicka på ID-chipnumret om du har gett sverak medgivande att ge ut dina uppgifter, om inte så står det bara kattens färg, namn osv..
Hoppas det fungerar!
#12 Tack för hjälpen. Katten finns inte med i registret.
Måste man vara medlem i någon Sverak ansluten klubb för att kunna registrera sin katt där?
#13 näe tror inte det, har sålt en katt till en kvinna som inte är med i en kattklubb och hennes kisse är med (min dåvarande)
Fast den kattungen har ju en registrerad stamtavla i sverak så… Har du en huskatt så kan du registrera den i sverak.
Dock måste du ha skickat in papper på att din katt ska vara med, de papperna går att ladda ner under fliken blanketter (på hemsidan ovan) och skicka in till sverak.
Nån annan kanske har bättre koll?
Detta är ju ett nytt register bara och jag har svårt att tänka mig att man skulle behöva vara medlem i en klubb. Det kravet kan man inte ha om man vill att så få som möjligt faktiskt ska registrera sin katters märkningar och tatueringar.
Du behöver inte vara med i någon klubb alls för att få finnas med där. Och blanketten skickar du direkt till Sverak.
Tanken är att ha ett nationellt, kostnadsfritt, och uppdaterat register med alla (!) katter i hela Sverige. Det är ju lite jobb men ambitionen är god. Många veterinärer har fått information och är redan med i samarbetet och anmäler till registret när de id-märkt katter, på samma sätt som till SKK-registret. Under kattens dag kommer ID-registrerat att uppmärksammas, stort hoppas jag,
// David
Mina katter finns med i registret men det står inte vem som äger dem. Hur ändrar man det? Har för mig att jag skickat in en ändring om det för länge sedan men….
//Lotta
#17. Har du medgivit publicering av dina personuppgifter (adress osv) på Internet? Annars är det bara personer (myndigheter som polis etc) med lösenord som kan logga in och se dem.
Det finns en blankett för ändringar annars, fyll i den och skicka in så kommer dina kontaktuppgifter ut på nätet.
// David
# 18
Ska kolla upp det och ändra för det är ju alltid skoj att man kan se vem som äger en katt.
En annan sak. Tror ni att man i framtiden kanske kan söka på kattens namn i registret för att se vem som äger den?
//Lotta