Raggiskille med hygienproblem
Min Sting - som är en stor kille på sex kilo, men inte fet har problem med att sköta sin hygien - på grund av att hans pälskrage är så yvig!
När han ska tvätta sig i rumpan så sitter han där och slickar och slickar, men det enda som händer är att han gnuggar sin vita krage i rumpan och att den fastnar i tungan på honom så att han får sitta där och försöka spotta ut kragen…
Är det nån annan katt som har samma problem och hur har ni löst det? Maken tycker att vi ska klippa kragen på honom, men jag är inte särskilt sugen på det - han är så vacker med sin stora vita krage…
Mjo, vår hane gör så med, dock har han som lärt sig hur han ska tvätta sig men ibland får han lösare avföring och då brukar vi bada honom. Men visst verkar han ha mycket problem och inte ska ställas ut så visst kan du trimma ner kragen litegrann, vi har också funderat på det men han klarar sig rätt bra iaf.
http://www.svidjas.se
Tack för ditt svar! Jo, det blir lite bökigt - han har ofta lös avföring, så vi tvättar kattrumpa med tvättlapp 3-4 gånger i veckan, badar honom inte oftare än ungefär en gång varannan månad. Han ska ju inte ställas ut, utan är bara hos oss för gos och mys 
Men jag måste få säga, vilken fantastiskt vacker hanne du har! Helt otrolig päls! Är den lika mjuk som den ser ut?
#2 jo den är lika mjuk som den ser ut (kräver sin del med pälsvård från oss i form av kamning).
Min kille hade också rätt lös avföring när han var yngre (när han var 1 år, han är nu 3 år) och jag trimmade faktiskt hans krage litegrann då för att den inte skulle vara ivägen. Men det krävdes ett bad i veckan då. (bara av baken men iaf). Det är rätt jobbigt som matte och husse att ha en katt med mycket päls men blir det problem så trimma av lite av kragen. ni behöver ju inte raka honom men man kan klippa topparna litegrann. Det kommer växa ut igen så ni vet.
http://www.svidjas.se
#3 Tack igen! Vi provar väl med att trimma lite med saxen…men först ska han badas och kammas (jag är också noga med pälsvården, kardar varje dag och kompletterar med kammen i armhålor, och på bakhasorna), och fotograferas med sin krage :)