Jamande
Hej igen!
Skrev för ett tag sedan om min ena ragdollkille som inte gillar att åka bil, men jag har nu fått ett större problem med han. Han har ofta jamat om nätterna, detta jamande har ökat på det senaste halvåret, och den sista veckan har vi inte sovit nåt alls p.g.a detta. Vi har alltid dörren öppen till sovrummet, förut låg han vid våra fötter, nu sitter han i hallen utanför sovrummet, eller neranför sängen och jamar oavbrutet, ett ynkligt jamande, låter klagande på nåt sätt…..jag går upp och kelar med han, då spinner han, jag tar upp han i sängen, men det passar inte längre, han hoppar ner då, vad kan ha hänt? Jag är helt slut om dagarna, måste snart få sova…Ja, det är något som stör honom.
MVH

Är han kastrerad?
Annars tror jag att det är problemet.
Alltså,hormoner i svallning!!!!
Ska du INTE använda honom i avel,beställ genast en tid för kastrering så ska du se att du snart får sova om nätterna.

//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Han kastrerades i januari i då han var 6 månader…
Är det några förändringar som skett hemma hos dig senaste tiden?
Har killen tillgång till mat på nätterna? (så han inte står där och jamar för att han är hungrig). Eller så kanske han har lärt sig att lite jamande så kommer du upp och gosar och leker med honom?
Jag kanske skulle låta en veterinär kika också, för att utesluta så det inte är något han har ont av eller något i den stilen.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Det kan inte vara så att han är på bushumör och skulle vilja ha en lekkompis? Mina busar ganska mycket nattetid…
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Vi var hos veterinären för ett par veckor sedan, han skulle vaccineras, då kände dom igenom honom, och kollade tänderna.
Han har tillgång till torrisar och vatten på natten. Jamandet börjar inte så fort vi lagt oss, utan på efternatten. Det är de två-tre senaste nätterna jag gått upp och kelat med han….så han har jamat många nätter utan att jag gått upp…..mvh
#5. Mina är som mest aktiva runt 3-4 tiden på natten. Kan kanske vara något att han vill att du ska vara med och busa?
Skönt att det inte är något "fel" som en veterinär hittade.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Han har sin bror som kompis, vi köpte han också, och dom är jättebra kompisar, men brodern sover som en stock vid mina fötter.
Kan tillägga att han är mycket snarrädd, och rädd för det minsta ljud, har vatt så hela tiden, jamandet är ynkligt o gnälligt, jag vill inte han ska må dåligt, eller vad det nu handlar om, ibland önskar man katter kunde prata på riktigt…..mvh
Det är säkert någon övergångsfas…Jag är säker på att han testar er och det kommer att försvinna snart.
Nu vet jag inte hur gammal din katt är men jag har märkt att runt 6-8 mån har vissa katter en trotsålder med mycket vakentid på nätterna och bus.
Du skriver att han är något ängslig av sig och det tror jag också kommer att ge med sig med tiden. Det är nog bättre att du inte uppmärksammar honom på nätterna för då kan ha bli van med att han får upp dig.Han kanske känner sig ensam när alla sover och vill ha sällskap…
Kanske ni skulle leka mycket med honom innan läggdags och ge extra mat(blötfoder) också.Då vet ni att han fått utlopp för sin energi och är mätt i magen.
Hoppas han sover sött om nätterna snart.Lycka till!
Vår Blicka är en riktig jamis hon också - varje kväll när vi går och lägger oss så kommer hon på att DÅ ska man leka…Det börjar oftast med att när vi gått upp och lagt oss så börjar hon undra var vi är - hon går här nere och ropar och ropar och om vi då svarar så kommer det "MJAU"! Om vi inte svarar blir hon mer och mer hysterisk, till slut låter det bara mjaumjaumjaumjaumjaumjaumjaumjaumjau utan knappt ett andetag emellan. Svarar vi då, så bär hon upp en leksak och ligger och jamar uppfordrande på lek. Vi brukar ta leksaken och lägga undan den, och då springer hon ner och hämtar en ny…två tre gånger brukar det bli. Sen lugnar hon sig och bråkar lite med Sting i stället.
Sen har hon ofta en ny period på efternatten av jamande, men vi har vant oss så vi brukar oftast inte vakna. Då går hon runt i huset och besöker alla sängar :) De har alltid tillgång till mat och vatten och lådor under natten, och blir alltid lekta med på kvällarna, men det hjälper liksom inte här. Vid fem i morse vaknade vi att det rasslade klor mot sovrumsgolvet och small till i sängen - då hade hon kommit rusande som ett jehu från hallen och trängt sig in under vår säng som är så låg att hon måste liksom åla sig in under den…man vaknar med andan i halsen en sån gång :)
Vissa katter är såna - pröva sova med öronproppar en period så lär han sig nog att om natten sover människorna…
Efter att du uteslutit ev hälsoproblem förstås!
Om dagar och kvällar ser det mest ut som på bilden hos oss (hoppas det funkar att lägga med en bild, nu då - och hu! Vilket skitigt tangentbord vi hade!)