Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2708 ggr
Raggisar
2009-09-25 23:54
0

Bilåkning

Min ena Ragdoll klagar och jamar riktigt högt och hjärtskärande när vi ska åka bil, kan en del katter verkligen tycka att det är så obehagligt, vi har försökt några gånger, nu sist skulle vi till veterinären och ta vaccination, resan dit tar 5 minuter, men för mig kändes det oändligt långt. Jättejobbigt….

raggisar

raggis22
2009-09-25 23:59
0

Kan du inte försöka ha 2 i transp när ska åka,,,,,,,,,,

Denna kommentar har tagits bort.
David
2009-09-26 01:39
0

Har du provat med några av sprayerna, exempelvis Feilway?

När jag skulle flytta upp hit och hade katterna i bilen köpte jag på veterinärs inrådan Zylkène, något slags fodertillskott som skulle ha lugnande effekt.

Som tur var så var katterna kolugna (jag har de två jag trodde skulle reagera i samma bur, och den tredje i en bur på på sätet jämte mig), så jag behövde inte prova det, och kan varken säga om det fungerar eller inte.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Raggisar
2009-09-26 13:42
0

Ja, nu när jag tänker efter så har jag nån gång hört talas om fodertillskott med lugnande effekt, ska pröva det nästa gång, jag tycker så synd om han när det ska vara så otäckt att åka bil till veterinärbesöket……nu åkte dom i varsin bur, brodern säger inte någonting…..

Yataz
2009-09-26 14:52
0

Hur gamla är de?
Min hane var så där när han var ung och jamade och skulle göra allt för att försöka bita sig ur buren när vi åkte bil. Det försvann vartefter han blev äldre och idag kan han jama ett par gånger men sedan är det tyst.
Kanske är det något som går över?

Yataz

Raggisar
2009-09-26 18:15
0

Dom är 15 månader 2/10…Får se till att ha fodertillskott  nästa gång vi ska iväg, eller hoppas på att det går över med tiden….till veterinärstationen här tar det bara 5 minuter att åka, men skulle vi bli tvugna att åka till djursjukhuset så är det 6-7 mil…..

aannickaa
2009-09-26 20:56
0

Jag skulle rekomendera att ta med dej katten och åka korta bitar med han ofta,och sen åka hem och busa med han eller nått som han tycker mycket om.Så att han förknippar bilåk med kul efteråt.

Kan ta ett tag men det fungerade för en av mina katter som skreeek och ville bryta sej ut ur buren.Nu ligger hon och sover lugnt. 

//AnnikaGlad

David
2009-09-26 21:34
0

Kom att tänka på en sak nu, om du har möjlighet, ha alltid buren framme och öppen, då blir själva buren inte så livsfarlig som annars, då hinner den bli väl utforskad, och kanske även en sovplats lite då och då. Det kan avdramatisera bilresan lite.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Yataz
2009-09-26 23:09
0

#6 Ok, precis som #7 skriver skulle jag rekommendera att åka lite kortare sträckor då och då för att han ska lära sig. Det kommer troligtvis ge sig med tiden. Just nu kanske han bara förknippar bilresor med något skrämmande (veterinären). Så försök att åka ut lite då och då, utan att åka till veterinären, för att sedan åka hem och busa eller nåt.

Yataz

Raggisar
2009-09-26 23:56
0

Tack snälla för alla tips…..

Helenas-Margit
2009-10-07 01:20
0

MIna två killar gillar att åka bil, dom brukar alltid åka med hem till min mamma och pappa (en resa på 3 km) Transportburen har stått framme här en period och nu när man ställer fram den är det inte sällan det sätter sig en misse och väntar i buren. Raggisen brukar åka med i bilen ibland på kortare resor, då brukar han sitta i buren och titta ut

Irian
2009-10-08 13:38
0

Mina två haaatar att åka bil. Vi har stugan 37 mil bort så det gör saken lite komplicerad. Vi har haft med dem dit en gång, och de jamade vägen dit, och sen hela vägen hem igen…Lite drygt, kan jag säga. Vi gjorde förstås pauser efter vägen då de fick komma ut ur burarna en stund, dricka vatten och gå på lådan, men det var lika jobbigt för det - för dem och för oss. Vi har tränat på att åka kortare turer efter det, men de ogillar det lika mycket ändå. De blir inte påverkade så att de flämtar eller verkar må dåligt - de bara protesterar. Vi har haft dem ute i bilen i koppel (med motorn av) så att de fått nosa runt och undersöka bilen ordentligt - ingen skillnad.

Transportburarna står alltid framme, bäddade med filtar och de är också de platser som katterna alltid får vara ifred för vår sjuåring - hon får absolut inte röra dem när de ligger där, så i synnerhet hannen ligger gärna i sin transportbur när han vill ha lugn och ro.

Vi har provat Feliway sprayen, men det gjorde inte heller nån skillnad, vi har haft burarna övertäckta, och inte övertäckta. Vi har inte provat att ha dem tillsammans, beroende på att vi inte har plats för en stor bur i bilen utan att det påverkar sikten bakåt. Nu har vi köpt Postafen och ska testa, på veterinärens inrådan. Fast det känns inte så kul att medicinera dem…

aannickaa
2009-10-08 19:13
0

förstår att det inte känns kul att ge Postafen.Men beror det på att katten blir åksjuk när den åker bil så skulle jag ge några gånger och sen tästa att inte ge ,och se hur det går då.

Det kan ju lätt bli en ond cirkel..katten har mått illa och jagar upp sej,sen förknippar katten bilåkandet med att må illa och jagarupp sej så att den börjar må dåligt.

Ja så är mina tankar.

//Annika

Irian
2009-10-08 20:53
0

#13 - Ja, det låter som ett bra sätt att göra det på - vi har ju aldrig åkt bort hela familjen igen, utan nån har stannat hemma med katterna. Det är ju inte så kul, och nu är det snart jul, och då vill ju ingen vara ensam hemma…

Jag har inte förstått det som att det blir åksjuka, utan att de bara tycker det är obehagligt, men å andra sidan så vet jag ju inte.

Jag ska göra som du föreslår, så får vi se hur det går!

Tack för dina tips!

Askrike
2009-10-09 16:14
0

Våra två skrek som tokar när de var mindre. Testade Felliway men det funkade inte. Det var ren tortyr att lyssna på dem. Till en gång när jag fick panik och testade att stoppa in båda i samma bur, och vips vad hände det blev tyst. Helt fantastiskt. När vi reser nuförtiden brukar de ligga i samma bur och pipa lite i början, sen ger de sig och de somnar. Det är som om de känner sig tryggare på något vis. Och då är de ändå inte superbästisar i vanliga fall.

aannickaa
2009-10-09 16:48
0

jo,det är ju oxå något att tänka på,det blir ju mer trångt i en bur med två,så de kan ju inte gunga eller glida så mycket i buren+att dom kan få trygghet av den andra.Kan katten "glida runt" i buren..vad har ni för något i buren som de ligger på?

Men det kan oxå bli så att de jagar upp varandra mer (om nu det går)om de är i samma bur.Men man vet ju inte förän man testat.

Hoppas ni hittar en lösning.

Bara några tankar

//Annika

Irian
2009-10-09 17:41
0

#15 och #16

I den ena buren ligger en fleecefilt, i den andra en bomullsfilt. Jag kanske hellre skulle sy madrasser av skumgummi med överdrag av plastad frotte?

Våra burar är inte så stora att båda går in i en - de skulle vara packade som sardiner i så fall. Och en större bur funkar dåligt i vår bil - vi har letat efter en som skulle passa, men det finns inga…