Är Ragdoll hoppiga?
Vi funderar på att köpa en Ragdoll. Vi bor i ett 1-planshus med trädgård. På sommaren vill vi gärna ha baksidedörren öppen och får väl ha en grind el. dyl. för att inte katten ska smita ut. Kan ha den i långband givetvis men inte hela tiden. Frågan är hur hög en grind måste vara, är Ragdoll hoppiga? generellt är de väl inte det vad jag läst. Konstig fråga kanske men ungefär hur högt kan de hoppa?
Mvh Penna

De kan hoppa HÖGT!!! Plus att de är väldigt bra klättrare! Jag skulle inte våga ha en grind eller nät som inte går från golv till tak.
Hade ni inte redan tingat en kisse? (Rubriken?) 
Jo det har vi alldeles nyligen. Detta är så nytt så jag uttryckte mig klumpigt. :(
Fixa en mygnätsdörr :) Superenkelt!
Annars så är mina två ragdolls inte alls hoppiga, en av dem har aldrig varit uppe på diskbänken ens ;)
Däremot kan katter förändras när det luktar "ute", och då helt plötsligt får de oanade förmågor så lita inte på din kattunge om den verkar "ohoppig" ;)
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
du kan enkelt göra en dörr av kompostgaller, inte så snyggt kanske men ändå
Bild 2 och 3 visar hur den är satt i karmen och jag har en krok på var sida om karmen och drar en kedja igenom som låser dörren
Öppningen i min dörr är nämligen exakt lika stor som kompostgallrets bredd.
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Några av mina, speciellt Wilma, gillar att vara uppe på bokhyllan 2 m upp. De hoppar via en låg bokhylla på ca 1 m.
En hel nätdörr är att rekomendera.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

#2 Undrade bara??? Tänkte jag missförstod!!!
Lycka till med en underbar kisse!
Ja en hel nätdörr är verkligen att rekomendera!
#0. Jag ändrade rubriken. Hoppas det är ok!
// David, medarbetare
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Fast jag har faktiskt några som INTE hoppar alls… om det är ett kompostgaller så är det stopp… då sitter hon där och tror att här tar det slut…
men det är mest utomhus.. det verkar kanske som att kompostgallret smälter in med grönskan så att hon inte uppfattar att det bara är lågt.
Däremot om nån tex hänger en handduk på.. DÅ hoppar hon över, för då ser hon plötsligt att det inte är så högt…
Tja, alla ragdolls kan hoppa högt. Det är bara en fråga om vilken belöning som väntar på andra sidan ;) En av mina kan inte klättra i träd men när det var frågan om att ta sig över en två meter hög luftmadrass på högkant i en dörröppning - då gick det minsann!