Allergi vänliga??
Fick en förfråga av en kattunge intressant idag om Ragdolls var allerivänliga. Både hon och jag har läst att de i vissa fall är folk som har alleri tål dom. Har ingen i bekantskaps krettsen som är allergisk så har ingen egen erfarenhet.. så undrar om någon här har det…
Vi löste det så att hon får komma hit och träffa hela familjen med katter så får vi helt enkelt se
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com
INGEN KATT ÄR ALLERIGIVÄNLIGA !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har ingen personlig erfarenhet av detta men det låter som en bra lösning att hon får komma till er och "prova". Hoppas det funkar bra!
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Min syster och en kompis är allergiker och de tål INTE min ragdoll.
Har just erfarit att dom inte är allergivänliga,tyvärr
.
Fick mail från en kattungeköpare som har en idag 1-årig kille från mig och minsta barnet har blivit allergisk.Det har smygit sig på under senaste halvåret och nu hostar stackarn hela tiden.Hjälper nu till att hitta ett nytt hem åt kissen. Jättetråkigt!!Jag lider med familjen och katten som måste separeras från varandra…Dom har verkligen älskat honom..
Och tidigare har jag fått omplacera en kisse pga att ägaren utvecklade astma(En vuxen människa).Men hon tog både huskatt och ragdoll samtidigt så då vet man inte vem som utlöste astman eller kanske båda..
Min svåger höll på att kvävas efter tio min hos mej och min raggis. Han reagerade kraftigt på min katt. En huskatt hos en bekant tål han emellertid.
jag är kattallergiker
#6 VA? Hur löser du allt då??
Jag har kattallergi, men tål mina Perser och ragdoll. Men dock ej korthåriga. En läkare till mig sa att man vänjer sig på nått vis. Samt att antingen kan man tåla långhårskatter eller tvärtom.
Man får pröva sig fram
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

Jag har oxå pälsdjursallergi. Mina MCO tål jag bra. Ragdollen känner jag av mer. Dvärgspetsen känner jag inget av. Kattungar reagerar jag på mest. Vuxna djur går bättre.
Åsa
Det är jätteindividuellt det här med allergi…
Vi har ju flera ragdoll och hund också och här hos oss kan flera av barnens allergiska kompisar vara…INGEN har reagerat alls….
Jag har alltid allergimedicin hemma ifall men det har gått jättebra…
värkar vara väldigt invinduellt det där tydligen.. man får kolla..
Men även om de skulle gå bra nu denna gången är jag tveksam att sälja en katt.. tänk om de bli allergiska mot kattungen i framtiden..
vet att chansen finns hos alla men tycker den borde vara större hos de som är allergiska för vissa från början..
hur hade ni gjort?
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com
Kanske vore detta något?
Jag säljer inte till de som redan vet att de har allergi inom familjen..
Sagt nej till 3 såna… känns som en för stor risk..
Om en köpare utvecklar allergi efter att de köpt katten, ovetandes innan (kan ju hända alla) så är det som det är. Men jag säljer inte medvetet kattunge till en som VET att de är känsliga mot katt och "hoppas de inte känner av den här"
Även om de kommer och hälsar på och inte känner av dem - så är det ju en helt annan sak att leva tillsammans med katten, få in hår överallt och bo under samma tak..
Så känner jag :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#13 Klokt Carro! (Därför har jag aldrig berättat om min allergi för någon uppfödare
)
Jag hade resonerat precis som du,om jag varit uppfödare.
Åsa
Min sambo har utvecklat allergi med tiden även om han inte tidigare varit allergisk för katter…
Mina två bröder är jätte allergiska mot katter, då framför allt maine coon och bondkatter men mot mina ragdolls har de aldrig någonsin reagerat.
Allergi är så individuellt tydligen..
Men jag personligen skulle inte sälja en kattunge till någon som vet av sig ha allergi i familjen. Onödigt för den lilla kattungen att kanske måsta bli omplacerad efter en kort tid och med tanke på hur fort man fäster sig vid dessa små krabater.
Jag har en kattungeköpare som tål ragdoll men inte andra katter
Nej jag skulle nog inte heller chansa och sälja till en allergiker, om dom inte har en sund inställning…
Det kan ju tex vara bättre att börja med en vuxen omplaceringskatt till att börja med, för kattungar är mer allergena än vuxna på nåt vis…
Själv skull ejag nog både vaccinera mig och ta massor av allergimedicin om jag blev allergisk.. jag skulle nog ha väldigt svårt att leva utan djur… Det skulle vara en katastrof för mig.
men som sagt, jag tror det är väldigt individuellt det här med allergi… en katt tåler man och en annan inte.. det kanske inte ens är rasrelaterat.
Har hört annars att sibirisk katt ska vara mest lågallergen.. men som sagt.. det är bara hörsägen..