Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 911 ggr
Ragstars
0

Apropo felteknade katter...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Forrige helg stilte jeg ut min "feiltegnede" Bella Donna, fra min egen uppfödning, en mycket lovande bicolour tjejGlad (Jeg har lagt ut et profilbilde, der det hvite på øret hennes kommer til syne- det ser likedant ut på den andre siden)

Jeg tok henne med fordi jeg ville ha en bedømmelse på henne, og se hur hun taklet å være med på utstilling. Etter min smak, så er hun bra typemessig, og sett bort ifra det hvite nederst på ørene, er hun en helt perfekt teknad bicolour (Perfekt, symmetrisk V, Ring rundt halsen, ring rundt svansroten, hvita ben og mage, og en bitteliten, hvit ryggflekk.)Jeg ville også jamføre henne med Solveigs Naima (Dan Daras), som er en mycket vakker katt, og ble even nominerad på SW, så jeg var også fullt medveten om at min Bella ville bli EX2.

Bella fikk en fantastisk fin bedømmelse, og båda dommerne tykte mycket om henne. Hun oppførte seg også fint på dommerbordet, og viste ingen tegn på redsel eller ubehag. Presis som jeg hadde håpet påGlad

men…jeg hadde jo sett for meg at dommerne skulle kommentere det hvite på hennes öron???

Inte ens når dommaren jamførte de to kattene sa dommaren noe om det hvite. (Båda dommarne båda dager)

Jeg hadde iallefall forventet at det skulle nevnes, for jeg trodde jo at dette var et fel???

Ifølge bicolourstandarden står dette:

"Penalize: Ears: Any white colour at the ears."

Dette ga meg en liten tankevekker…

Spesielt når jeg vet den ene dommeren er mycket petig på hvitflekksfordelingen, og på flekker/ feilmarkeringer fra tidligere bedømminger.

Er det då OK at katter med utstillingsfel stilles ut??

I mine ögon er dette feil, men om jeg fortsetter at stille henne, og hun oppnår sine cert, så er jo det kul…men samtidig har inte jeg lyst til å bidra med at flere felteknade katter stilles ut, og at enda mer fortvilelse skapast mellan domare og utstillare…

ProvinsiaRivers
0

Grattis till dig att det gick så bra:)

Men visst var det konstigt att dom inte kommenterade det vita vid öronen!!

Jag tycker att man ska kunna ställa ut även sina feltecknade katter i alla fall en gång för att få bedömning på typen osv. Givetvis ska man vara medveten om att man inte får cert men det är bra att veta,speciellt om man har en egen uppfödd katt att hur andra ser på din katt.Det är ju lätt att bli hemmablind.

Rosino
0

Grattis till fin bedömning! Glad

Kanske det inte räknas att det vita går upp på örat i dethär fallet?

Visserligen ser det ut som om det skulle vara vitt i basen på örat, men det mesta vita är ju nedanför själva örat.