Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1514 ggr
LittleSweeties
0

Föra rasen framåt?

Ni som känner mej vet att jag inte är en utställare…
Jag utger mej heller inte för att vara nåt slags proffs på uppfödning, men jag vet hur MIN ultimata ragdoll ser ut.

Och…den har inte morrhårskuddar som en Main Coon och inte ett Perserliknande utseende…bra profil, javisst, men inte "stora L"…
Min personliga åsikt är att man kan se att vi är på väg dithän….många meriterade ragdolls har just (enligt mej) för stora boxar, vilket gör att hakan ser för liten ut…ganska ofta även för små öron….
Många hanar har ett "för sött" utseende…eller så ser de bara heligt förbannade ut. De har tappat det coola "macho" uttrycket….("Jag är kung och jag VET det..")

Jag vill att mina nya besökare reagerar med ett "WOW"….inte ett "Ååååh…" när de ser mina katter, speciellt mina hanar! Flört
Ja, jag har nog lite känslan att utställning kan "förstöra" rasen…..(se bara på div andra katt- och hundraser)

Nån mer som tycker som jag??
(Om nån känner att h*n fått sina tår trampade på så ber jag om ursäkt, det var inte avsikten….)

Hvenhildas
0

Bra synpunkter ! tycker jag

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Addiction
0

Jag känner igen dina åsikter, absolut, skönt att du delade med dig av dem Skrattande

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

bebble
0

så rätt du harGlad

Dreamdolls
0

Du träffade så mitt i prick precis vad jag och en uppfödarvän diskuterade häromdagen faktiskt! Mycket tänkvärt …Glad

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

ElHeMas
0

Ja det är faktiskt något som jag och några andra faktiskt också pratade om för ett tag sedan.

Vi har ursöta bebisar !!!!

aannickaa
0

Jag instemmer med övriga som har skriviGlad

Du träffade så mitt i prick.

//Annika

Irian
0

Halvt OT, men förlåt en idiot som inte vet vad box är för nåt…

Nån som har lust att förklara? Skäms

LittleSweeties
0

#7 Med box menas just morrhårskuddarna….de ska ge ett fyrkantigt utseende på en Maine Coon….

Skönt att höra att man inte är ensam i sina funderingar…Skrattande

FruPiggelin
0

Är ganska ny inom rasen, men har tittat och läst MYCKET bla här på forumet osv. Jag kan bara säga att jag håller med trådstartaren till fullo.

Irian
0

#8 Tack för att du lyser upp mitt kunskapsmörker! Har haft många katter men aldrig raskatter så terminologi är inte min starka sida. Gosnos brukar jag kalla det :)

CaTim
0

Nja, smaken är som baken, jag ÄLSKAR det där dolliga uttrycket…

Yxskaft
0

Jag tycker att många ragdolls har blivit för söta helt enkelt. En ragdoll ska, enligt mig, inte vara "söt" på det sättet.

Irian
0

12# Måhända de inte ska vara söta…men nog är det härligt när de är det. När jag fick min Blicka så skrev vet:en under "Övrigt" på besiktningsprotokollet: "Mycket söt katt." Skrattande

Och det äääär hon - ursöt, som en sockertopp!

Helona
0

Huvudet på spiken!! Du satta ord på mina tankar. Tack!

CaTim
0

#13 Vad menar du med att dom inte SKA vara söta??

Ragdoll
0

#15 Vet inte om #12 menar det på detta vis. Men jag provar i alla fall. Tror kanske att det belyser svaret lite mer om vi jämför med Birmor. Dessa är ofta docksöta oavsett kön vilket jag inte alls själv upplever att ragdollen är. En hane tycker jag bör riktigt utstråla maskulinitet så att det inte är någon tvekan om hans könstillhörighet.  En hona är självklart mjukare men ändå inte på birmanivå. Nu valde jag bara en jämförande ras av en tillfällighet. Skulle kunna göra en ungefärlig liknelse med perser.

Irian
0

#15 - Mitt svar var en respons på #12:s inlägg. För min del - som inte bedriver avel eller ställer ut - är det sååå trevligt att min Blicka-tjej är ursöt. Sting-killen däremot är inte fullt så söt, han är majestätisk, faktiskt. När han sträcker på sej…annars är han en säck potatis Skrattande

Ragdoll
0

#17 "Säck potatis." Låter som om Sting är en riktig ragdoll. Skrattande

Yxskaft
0

16# Ja, precis så menar jag. Klart att dom är söta, inget snack om saken, och kattungar är ju helt bedårande. Men birmor är sockersöta och jag tycker att fler och fler ragdolls glider närmare "sockersöt" än "söt på en ragdolls sätt". Jag vill inte ha en sockersöt katt, då hade jag köpt en birma. En ragdollhane ska vara maskulin och utstråla pondus på ett speciellt sätt. Medans honorna ska vara lite femininare- men fortfarande inte sockersöt. Det är skillnad på aaaw och wow. Jag vill ha mer wow helt enkelt.

Addiction
0

#19 Tycker det sista du sa var väldigt bra, "Det är skillnad på aaaw och wow" :) Håller med lite. Wow kan också vara på ett sött sätt men inte att det söta tar över liksom.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Ragdoll
0

#19 & #20 Förlåt om jag säger det, men det ni skriver om aaaw och wow är väldigt sött. Flört

LittleSweeties
0

Jag tycker också att det dolliga utseendet är sött!! Absolut!! Kyss

MEN….det finns redan raser som ser så ut…
Och jag tycker att det är SYND när man på en utställning knappt kan se skillnad på en Ragdoll och en Birma…
När man måste läsa katalogen för att se…Rynkar på näsan
Jag fick ett kort i min mail härom dagen, på en vacker perser trodde jag, men det var visst en ragdoll…och då blir jag onekligen ledsen.
Men jag säger för den skull inte att det är FEL, det stämmer bara inte med MIN "rasstandard"…

Där är hanarna "moffiga" och "macho", honorna är vackra och "ladylike"……kattungarna är söööta…;)

Svidjas
0

Måste tillägga en sak som jag tycker är synd som jag tror gör att det blir mer "söta" katter istället för "maffiga" och det är att storleken på våra ragdolls har blivit mindre och mindre. OM man arbetar mer för stora katter så inbillar jag mig att man får mer wow! än aww…

http://www.svidjas.se