vad menas med visat intresse?
Jag har gått runt på flera sidor där de säljs kattungar, där står de visat intresse, hur länge ska man vänta på att man ev vill köpa denna unge? Visat intresse tycker jag att de är ska vara fri att få köpas. Ingen har ju bet hp för den.
Vad tycker ni? Ni som är uppförare kan kanske svara på frågan
Detta betyder "någon/några har visart intresse för denna kattunge så om du också är intresserad så får du skynda dig att lägga en handpenning innan någon annan hinner före dig".
Så tolkar jag det i alla fall. Så du skall ju inte vänta på att det står att katten är till salu utan tvärtom ringa och berätta att du är intresserad du med. Du kanske slår till på den katten och erlägger handpenning. Den andra spekulanten hade ju inte gjort det.
ja men jag har hittat en unge jag ville ha som nån inte hade bestämt sig för än sa uppfödaren, den hade bara visat intresse, ingen hp är lagd sa hon. Men jag fick inte köpa den förren den andra bestämt sig..
De är konstigt för jag kan ju lägga hp samma dag. eller hela köpesumman om de skulle hjälpa.
#2 Det tycker jag var konstigt. Den rätten har man ju bara om man har tingat kattungen. Jag skulle inte gjort så iallafall.
Men det kan ju vara så att den som har visat intresse kanske är en nära vän, kollega eller annan uppfödare som väntar på att se hur kattens "kvalitéer" utvecklar sig. Det kan vara förklaringen till att hon säger att du måste vänta på att den andra spekulanten har bestämt sig.
Men kan du inte kontakta uppfödaren igen och fråga hur länge du måste vänta på att få besked.
#2 Det är ju så att det är uppfödaren som bestämmer vem han/hon säljer till, så i princip kan h*n låta den första intresserade vänta hur länge som helst utan att betala handpenning.
Det betyder förstås att uppfödaren kan gå miste om en eventuell kattungeköpare, men det är upp till honom/henne att bestämma.
I de fall jags skriver att intresse är visat så betyder det att någon har ringt och meddelat att dom är intresserade och vi har bestämt att dom skall komma o titta. Säg att dom tex ringer på måndagen men har ingen möjlighet att komma innan helgen el det kan ju vara jag som inte hinner ta emot besökare under veckan. Då lovar jag att hålla ungen tills den intresserade varit o tittat. Sen om någon mer hör av sig också får den personen vänta på sin tur så att säga.
Det kan ju också vara en uppfödare som ringt och varit o tittat, men inte vill bestämma sig förrän kattungen är 6-7 veckor. Om jag samtycker till det står det intresse visat tills det blivit bestämt om personen ifråga skall ha ungen el inte. Visar det sig att då att den inte är bra nog för avel och/el show sätts den ut till salu igen
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Jo men de är ju konstigt att man ska behöva vänta eftersom inget är riktigt bestämt. Och så har de stått på hemsidan samma sak i typ 4 veckor, katterna är 9 veckor så man vill ju inte vänta, utan dom borde ju ha sett utvecklingen då.

Hemsidan kanske inte är uppdaterad… Som köpare kan man inte säga sig ha rätt att köpa en kattunge bara för att den är otingad, det är helt upp till uppfödaren att avgöra.
#2 Om du hade ringt till mej och erbjudit att betala kissen direkt så skulle jag dra öronen åt mej 
Missförstå mej rätt nu….
Om jag skulle sälja min soffa så skulle jag gladeligen ta handpenning eller full köpeskilling direkt, men nu är det ju små individer vi säljer…
Jag kan bara prata för mej själv, men för mej betyder "intresse visat" att någon är just intresserad, men vi är i det läget att köparen funderar…"är jag redo för raskatt? med allt vad det innebär i tid och pengar. Är nn DEN katten? Passar hans/hennes lynne i köparens familjesituation? Med andra ord, har köparen hittat RÄTT katt??"
Och från min sida: Känner jag att köparen är nn´s "rätta människa"? Känner jag att köpet är genomtänkt? Får jag ett förtoende för köparen? Helt enkelt: Kan jag känna mej trygg med att min lilla bebis får ett helt underbart liv där?
Så långt det är möjligt så vill jag ha besök av kattungeköparen först…dels för att se "handlaget" och dels för att se hur katterna, och då speciellt DEN kattungen, reagerar på människan…;)
Är det kärlek vid första ögonkastet så vill jag ÄNDÅ att köparen åker hem och funderar en dag eller två….
SEN när allt känns bra för båda parter skrivs tingningsavtal och handpenningen läggs….
Det är min uppfattning om "intresse visat"….
//Pernilla
Nu är de inte så att jag ringt och sagt de till uppfödaren utan jag skrev bara de här :-) Eftersom den som visat intresse för den skulle fundera, klart man ska hälsa på djuren och känna att de känns rätt till 100% innan man köper de gäller både köpare och säljare.
Jag tycker bara att om katten inte är tingad kan nån annan komma och kolla på den och kanske lägga hp i stället för att man kanske ska få vänta flera veckor och sedan är den såld. Men om den visat intresse under veckan är de en annan sak, då måste ju den få tid några dagar.
Men ibland är det ju också så att nån visat intresse för en kattunge, men att man som uppfödare måste utvärdera katten, om den tex ska gå till avel eller utställning… då kan det ju stå intresse visat i flera veckor tills man ser att man tror att katten kan gå till det ändamålet.
Sen är det ju precis som alla andra skrivit här att det är varje uppfödare själv som bestämmer vem som får köpa vem…
Jag själv försöker alltid matcha mina katter.. Tex kanske inte en liten blyg kisse passar i en bullrig barnfamilj(eller så är det just vad den behöver) men i stort sett så har ju de flesta uppfödare kölistor eller intresselistor om man vill kalla det så.
MEN det är ju bara uppfödaren som vet vem som står först på listan, och i princip kan ju en person som man inte får nån kemi på halka ner på listan liksom utan att det märks..
Du kan aldrig som köpare Kräva att få köpa en viss katt. DEt bestämmer ju självklart uppfödaren.
Och intresse visat kan ju stå i veckovis om det handlar om en utvärdering…
Eller så är uppfödaren en velpelle som aldrig kan bestämma sig för om h*n ska behålla den själv eller sälja den eller sätta den på foder… Ja ni vet såna där som aldrig kan bestämma sig (tex jag..fniss)

#8 Helt rätt
Bra skrivet!
Jo jag förstå detta men då som köpare letar man kanske lite efter nån annan katt och hittar en och då står säljaren med huvuden i brevlådan :-)

Som säljare/uppfödare är man väl medveten om vad det innebär och vilka risker som finns med att låta en köpare fundera länge.
Som köpare får man ta kontakt och berätta om sig själv och sin livsituation och be uppfödaren, om allt skulle kännas rätt, ha dig i åtanke om kattungen skulle bli till salu.
För mej är det viktigast att kattungeköparen hittar RÄTT katt!! =)
Mer än en gång har jag rekommenderat andra uppfödare fast jag har haft kattungar till salu, inte för att jag inte vill sälja, utan för att jag inte har "The One"….=)
Jag tro på livslång kärlek….iaf när det gäller katt ;)
#14 håller med dig!
Tummen upp för kärlek vid första ögonkastet! Man ska inte behöva fundera så länge enligt mig.. då är man ju tveksam - och katten förtjänar nån som blir blixtkär!
Då jag sålde Capriccio glömmer jag aldrig. Den familjen var helt inställd på en av de andra hanarna, jag sa till henne att jag tror jag redan vet vem som kommer välja er.. men jag sa inte vem. Då de kom hem till mig och satte sig med kattungarna hoppade genast Capriccio upp i mammans famn och började spinna.. hon tittade då på mig och log "den här va?" sa hon… och jag nickade.
Där var det kärlek och de betalade hela katten direkt då de kom hem. Det fanns liksom ingen tvekan om saken! Så ska det vara tycker jag.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#15 Precis så ska det va!! 
Jag hade en barnfamilj som skulle titta på kisse….minsta barnet var 2 år och en liten "torped"….full rulle och i lätt extas över att det var kattungar överallt!! (hade 10 st då)
Alla kattungar försvann kvickt in under diverse möbler och kikade nyfiket, men lätt förfasat fram på vad det var för märkligt som kommit in….utom just den de skulle titta på..
Han satt mitt i centrum av tjohejet och bara kollade nyfiket. När 2-åringen lugnat sej en aning och satt sej i mammans knä, gick kattungen fram och nosade, hoppade också upp i mammans knä och somnade gott.
Han har åkt många kilometer dockvagn sen dess, kan jag lova…*s*
Ja precis så ska det vara… Kärlek…. 
#16 *ler* Härlig historia!! Det är sånt som jag menar!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Jag har alltid sagt att Katten väljer var den vill bo .
Kattungar väntas hos GunBertus
Men du Ulla, Jamber viskade att hon ville bo kvar hos mig ju….
*skoja bara* önsketänkande *fniss*

#12 Som uppfödare vill man att det ska kännas rätt med köparen och nu talar jag utifrån mig själv, jag har hellre kvar kattungar lite längre än att sälja till ngn som inte känns bra till 100% och det ser jag inte bara som min rättighet utan snarare skyldighet att katten får det hem den förtjänar!
Det får man ta i beräkning när man tar kull att en del kattungar kan få vänta ett tag på att det rätta hemmet dyker upp! Så mitt huvud fastnar definitivt inte i brevlådan iaf
#21 Absolut!!!
Det var måååånga som ringde på en av killarna i min kull, men jag fick ingen bra magkänsla av nån av dem.. men lär ju känna kattungen också och vet ungefär var de skulle passa. Så jag sa nej till jättemånga.. och tillslut "stod" rätt köpare där och allt var bara klockrent. De trivs underbart tillsammans och han har dessutom också fått en ragdollkompis från Hallonglätans! :)
Som sagt - självklart ska man vänta med att sälja kattungen tills helt rätt köpare dyker upp och magkänslan säger ja. Sedan får det ta den tid det tar..
Kan aldrig tänka mig sälja en av mina älskade gullebebisar till ett hem/köpare som känns tveksamt.. hua! Vilken ångest det skulle vara.
Samma med att sälja kattungar till avel känner jag - där ska det också kännas bra, man ska dela samma uppfattningar om katthållning/tester mm.. så man vet att ens linjer går vidare på bästa sätt och att katterna får det liv man vill att de ska ha.
nu kommer jag lite utanför tråden men.. *s* 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare