Tvätt-teknik
Hur gör ni rent praktiskt när ni är ensamma och tvättar en katt? Vi brukar för det mesta vara två, men senast tvättade jag ensam och konstaterade att jag hade ett par händer för lite…
Det är alltså inte schampon och sånt jag vill ha tips om nu, utan hur man gör med en sprattlande katt när man borde ha två händer att hålla i den med, en att tvätta med och en hand för att hålla i handduschen - och man har bara två händer…
Vi har inget badkar, och jag tvättar katterna i bastun som är ganska stor, brukar ha dem att stå på bastulaven.

Jag har använt mig av sele och koppel, bundit fast den så katten inte kan smita/sprattla och då har du båda händerna fria
Du kanske har några vattnledningar/rör att binda den vid?
Ett hörn är ju det optimala så katten känner sig tryggare och har ingenstans att ta vägen, jag uppfattar att mina katter blir lugnare iaf…
//Nina
Ja du, inte är det helt enkelt men jag har utvecklat en sorts "hantverks-skicklighet" när det gäller detta och har inga problem längre. Tidigare behövde jag assistent men nu går det faktsikt bättre att bada själv än att försöka förklara för Daniel hur han ska hålla/göra för att det ska bli exakt som jag vill ;-) Ska försöka förklara hur jag gör;
Jag sitter ner med katten i duschen och räknar med att bli dyngsur. Har en gummimatta på golvet framför mig mellan mina ben, och på den ställer jag katten med huvudet från mig. Har på mig jeans för att ha skydd mot eventuellt spjärnande kattklor. I och med att jag ställer katten mellan benen märker den ganska snabbt att det inte är lönt att försöka smita åt sidorna, försöker den göra det kan jag höja upp benen lite för att markera att det är stopp, samt lägga en hand över kattens nacke om det behövs. När jag sköljer katten håller jag duschen med en hand och med den andra stryker jag hela tiden över kattens päls, och i och med strykandet sitter/står katten ofta rätt stilla, åtminstone förstår den efter ett tag att det är lika bra att göra det. Om katten försöker vända sig mot mig vänder jag direkt tillbaka den (och det får jag göra några gånger under en badning). När jag duschar svansen får katten oftast stå upp vänd mot mig med framtassarna på min axel, då får jag en hand fri att massera med och med den andra handen sköljer jag. Om katten försöker smita under schamponering och jag behöver båda händerna till att massera lägger jag en fot över kattens nacke istället för en hand, och på så vis får jag en extra "arm" ;-) Detta fungerar finfint, även i badkar!
Har testat att binda fast katten istället, men det fungerade inte för mig. Min erfarenhet är att det leder till mer panikartade smitförsök, men så blir det kanske bara i början innan de har lärt sig. Jag håller heller aldrig fast katterna hårt utan behöver som sagt bara lägga handen över kattens nacke, eller vända katten/ställa tillbaka den där den ska stå; vänligt men bestämt och konsekvent ;-)
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
Tack för tipsen!
Senast när jag tvättade ensam satte jag faktiskt katten i ett hörn uppe på bastulaven, och satte mej själv som "vägg" bredvid. Det fungerade rätt bra.
Vi har ett gammalt hus med en enda dusch, som finns INNE i bastun. Golvet är kallt, så det går inte att sätta sig där, i så fall blir man nog kall om stjärten… Vi lever primitivt 
Sele eller badvajer har jag funderat på, men är just rädd för panikartade flyktförsök och hur man i så fall snabbt bär sig åt för att lösgöra dem.

jag är alltid själv och badar katt.
jag lyfter in en ställning i duschen, en hemmagjord ställning som är så hög att jag inte behöver böja mig. hur ska jag förklara: en plåt? ställning på fyra ben med bord av galler..på bordet lägger jag en gummmatta med hål i ,så vattnet och schampot rinner igenom. Det är jätteviktigt att man får undan allt schampot efter hand så inte katten står i lödder s.a.s..
jag skruvar alltid bort duschmuntsycket för då blir det en jämnare ström av vattnet och det tycker jag blir bättre än att vattnet strilar…
är katten riktig oregerlig så har jag tagit på en sele för det är lättare att ta tag i men oftast funkar det utan..
jag får naturligtvis vända katten många gånger för den försöker ju fly utan att jag ska märka det, tror den, men mig lurar man icke
jag håller oftast högerarmen om katten så huvudet vilar i mitt armveck, om du förstår..
jag står givetvis naken själv och gör detta för man blir ändå ganska!! våt
och sedan när allt är färdigt då åker Plutoduken fram , den är kanon och torka katten med..vet inte hur många handdukar det gick åt förut för att få en MCO torr..
Kattungar väntas hos GunBertus
#4 Kan du visa en bild på din hemmagjorda ställning? Det låter intressant.
#3 Vi har exakt likadant
. Duschen står inne i bastun. Men så där kallt golv har vi inte,tur som är.Brr,jag är så frusen av mig.. Katterna är inte så jätteglada att släpas in i bastun vid bad.Vet ej om det är bara tanken på badet som är obehagligt eller om det är den där mörka bastumiljön..
Jag har ibland badat själv katterna med hjälp av sele.Selen för att det är lättare att ta tag i katten om den ska iväg.Det går ganska hyffsat.Men en gång fick jag inte skölja färdigt min hane för han blev rabiat tillslut(
)och det resulterade i ex 2 på utställning….
Jag har badat sittandes på golvet förut och nu har jag köpt ett sk fågelbord.Bordet är i perfekt höjd med gallerbord.Sätter en liten matta på den vid bad och det funkar jättebra.Vattnet rinner ut från sidorna.Jag tar oxå bort munstycket till duschen.katten är då lugnare. Ibland tar jag fast i nackskinnet men inte hårt.Bara markerar och katten brukar bli lugnare så. Jag brukar ha min duktiga dotter som assistent.Hon ger flaskorna och handdukarna åt mig.men i det stora hela gör jag badet själv. Jag har testat också att ha dom på bastulaven vid bad men det gör jag inte fler ggr!!Dom börjar klättra och skrika och blir helt vilda!Man ska inte ge dom möjlighet till att klättra i duschen har jag märkt.Dom jagar upp sig själv då…
Det var jättebra att du startade tråden,Rosino:) Är ju kul att veta hur andra gör vid badet när man inte har hjälp av nån! Lättast är det ju om man är 2 !!
Och så tror man ju att alla andras katter är jättesnälla vid badet och dom har inga problem med det.Ens egna är som vildkattor i duschen ibland ju
!

Jag sitter ner i badkaret, gör en "barrikad" med överkroppen om de försöker komma förbi. Tumbai vet att hon får gå runt hur mycket hon vill på den biten av badkaret där hon är, men om hon försöker komma förbi lyfter jag tillbaka henne. Nu gör inte Tumbai mycket väsen av sig dock, får se om samma taktik funkar på Tyra, har inte badat den damen ännu ;)
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
#5 Jag har en liknande lösning som #7.
Jag hade två strykbrädor av den moderna sorten som består av stålnät med strykduk över. Jag har avvarat en av dessa strykbrädor till katt-tvättar bord. Jag har dragit bort tyget och ersatt med gummimatta med hål. Strykbrädan ställer jag in i duschen och sen av med kläderna och så duschar vi. Nu har jag ju alltid hjälp, men strykbordet funkar också som duschbord om man inte, som jag, kan bygga ett sånt praktiskt som #7 har :). Det är höj- och sänkbart, så jag får bra arbetshöjd. Använder även strykbrädan då vi fönar.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
#7 Vad häftig! Sån vill jag också ha!! Så slipper man kanske få så ont i ryggen…
Hade du byggt den själv? Eller vart får man tag på något sånt?
Yataz

jag köpte en arbetarbarack eller arbetsbod på 2 rum m hall och dusch och som redan var inredd till katter, så det är galler och gallerdörrar mellan de två rummen s.a.s.
när jag köpte denna så ingick all inredning och klösträd som var fastmonterade och även såna här bra-iga saker som tvätt bord:)
ingick också 10 sektioner hundstängsel
allt för 10000:-
och den var väl värd pengarna:)

ska tillägga att denna arbetsbod endast är avsedd för strilande hanar och till parningar…
annars är mina katter såklart inne
vi har det så smidigt att vi har en duch hörna(stor en) som är hel runt om, så när man klivit in och stängt dörarna så kommer katten inte ut. Sedan antingen så står de på golvet eller i en stor balja, sådan till småbarn fast den höga modellen.
Funkar oftast jätte bra, förrutom då vår han katt inte ville alls.. slutade att jag satt ner på golvet där inne och han satt bokstavligt talat uppe på mitt huvud…
Tålamod är även en kattmänniskas bästa vänn
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com
Jag gör som Hanna (#2) fast ställer katten på en BabyBjörn pall (har man småbarn så…
). Det går riktigt bra, men det där bordet Ulla har blev man ju väldans sugen på! Så slipper man få så mycket träningsvärk!
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#11 Smidigt och få med allt på en gång så där, klart och allt! Låter som om du fick mycket för pengarna 
Yataz
Jag eller sambon stänger in sig, naken, med katten i duschkabinen. Utanför brukar den andra vänta med handduk. Fast sist duschade jag båda två ensam, i omgångar, och det gick bra utan något som servade. Jag har då en handduk som jag torkar bort det värsta av vattnet med och sedan sveper jag in katten i en annan handduk och så sätter jag mig med knytet i famnen och kollar på TV så länge katten har ro att ligga och mysa, ca 15-30 min.