Kollar ni antalet bebisar??
Undrar en sak..
Tycker det verkar som om de allra flesta låter naturen ha sin gång gällande antalet bebisar som honan har i magen. Man väger och donar och gissar antalet.. :)
Är det nån som röntgar/ultraljudar som en rutin då de har dräktiga honor? VET man hur skadligt det ÄR för en dräktig hona att röntgas till exempel?
Hönsmamma som jag är utsätter jag henne inte för den stressen då jag inte heller vet hur skadligt det kan vara på honan/bebisarna..
Känner att jag inte har tillräckligt med kunskap här faktiskt.. så jag frågar er andra…
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag stressar inte heller mina mammor.
Det blir det det blir och "oftast" ser man hur många mamman bär på.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Håller med EnlaGirl, det blir det antal det blir.
Med risk att upprepa mig,
jag har ju en högst ovetenskaplig metod att kolla antal.
På mina katter har det i stort sett stämt de fleta ggr
Väg honan efter exakt 5 veckor efter första parning. Vänta 7 dagar.
Väg igen. Den viktökning som varit under veckan
divideras med 50 = antal ungar.
Ovetenskapligt, kostnadsfritt och lite kul 
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Jeg har nettopp sjekket Bellablue,siden moren Bambina fikk 2 på sitt første kull, og 1 på sitt neste…
Men vi bruker ultralyd, og synes det er artig å se hvor mange det er
#3 Men känner du att antalet oftast stämmer med ultraljud?
Det kan ju kanske vara svårt att se då de kan ligga bakom vanadra och så där inne?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Vi ultraljudar aldrig
räknar vikten och det brukar stämma
Finns alltid en risk md ultraljud och röntgen
Men vad är riskerna då?
Missbildningar? Strålning?
Det är ju sånt jag vill veta… man har mest bara hört att det inte är bra - men VAD händer? Skadas verkligen kattungarna/mamman av ett ultraljud?? Röntgen förstår jag med strålning .. men ultraljud med?
Kanske skulle kontakta SLU om det här… 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jag vet inte hur skadligt, och på vilket vis, men röntgen är nog deffinitivt inte bra för ett litet kattfoster….
Ultraljud bör ju inte va skadligt, men jag undrar….NÄR skulle man i så fall ultraljuda?? Tidigt i dräktigheten? Då kan man ju ändå inte va säker….foster kan ju tillbakabildas…och då vet man ju ändå inte..
(Och "vet" man att hon väntar 5 st och det "bara" kommer 4….akut in med katten strax efter förlossning!?)
Sent i dräktigheten? Då tycker jag frågan är vad mammakatt tycker om att bli nerhållen på en bänk hos veterinären med alla dessa dofter som finns där…vem vet om det varit en stressad hund därinne strax före? Stress är ju inte bra för NÅGON och absolut inte för en högdräktig katt….
Nej, jag kollar bara vikt och gissar….=)
Ibland stämmer det, ibland inte..;)
#7 Det är nog säkrast att ultraljuda vid 3-4 veckor, när de annars kan "känna" ett pärlband, eftersom fostrena ligger väldigt bra i livmodern, tror det blir bökigare ju äldre de blir.
#5 När vi gick igenom fosterdiagnostik på djursjukvårdarprogrammet så sa de i princip att röntgen inte var skadligt för fostrena eftersom det var ett såpass kort strålningstillfälle, det är mest de som arbetar i strålning dagligen som tar en risk. Ultraljud har vi inte fått höra några risker om, det var väl eventuell värmeutveckling men det var ovanligt. Kan tänka mig att stressen hos mamman kan påverka fostren dock, om hon är stressad :)
Vill ni att jag ska plinga iväg ett mail till någon gammal lärare och fråga?
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
8# sänd iväg ett mail
det ska finnas en untredning när det gäller oss människor, att det inte ska vara helt riskfritt att göra ultra på foster och katten är så mycket mindre än oss då kan jag inte tänka mig att göra det på mina katter
Jag känner alltid igenom katten efter förlossning och då kan känna om det finns en unge kvar, känn på kattmamman i stående ställning
undantag att jag ska göra det är om kattmamman är sjuk och det behövs

#2 Ha,ha Pia du och jag har ju pratat om din högst ovetenskapliga metod, som jag inte riktigt tror stämmer
alla fall har den inte gjort det för mig.
Jag tror katter lite kan vara som människor i sina dräktigheter, en del samlar på sig jättemycket vätska, andra inte. Fast det är min tanke, och lite erfarenhet.
Klart det vore skönt att veta hur många kattungar det är. Men jag skulle inte vilja stressa mina dräktiga honor med ultraljud eller röntgen, och inte att förglömma transporten dit.
#9 Skickat! :)
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
#11 perfekt! Tack! Intressant att få höra svaret!
nej jag utsätter inte heller min hona för just den stressen, känner också igenom magen då jag tror sista kommit och det gick ju bra första gången iallafall.
men tyckte det var lite intressant att få höra av nån som verkligen vet - om det är direkt skadligt eller inte? Kunskap är alltid bra - även om jag för den skull inte kommer börja ultraljuda eller röntga mina honor…
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jag ultraljudar inte heller mina honor, men däremot tycker jag att det är ganska enkelt att känna lite försiktigt på de små haselnötterna ca 3-4 veckor efter parning…
Då ställer jag honan på bakbenen med ryggen mot mina ben och sen känner man försiktigt längs de två livmoderhornen med försiktiga cirkelrörelser, och då brukar man känna de små hasselnötterna och räkna…
Fast det gör jag mest för att konstatera ATT hon är dräktig, men ibland kan man tydligt känna att det tex ligger 2 i det ena hornet och 3 i det andra…
Men sen kan de ju som sagt tillbakabildas också…