Ev standardändring?
Hej igen!
Standard är något som engagerar oss alla vilket känns gott. Min åsikt är precis som många andra påpekat att det är vi som "äger" frågan och domare tolkar den därefter. Men då är det bra att vi erbjuder domarna ett tydligare redskap.
Jag har fått en något klarare bild av colourpointen, tack Åsa för ditt snabba svar. Min personliga reflektion är att vi på så sätt får ett förtydligande av att ragdolls är maskade, även om vi förmodligen inte kommer att vara i närheten av birmans skarpa kontraster med det nya beslutet. I Fifes rasstandard för KAT 1 och 2 010108 s. 40 står det: "The body colour and colour of the belly is a very pale eggshell; the back is golden beige in all varieties". Men det är förmodligen för tidigt att sträva efter birmans kontraster i dagsläget, utan det här kan ligga längre fram.
När jag har diskuterat med domare så finns det olika uppfattningar när det gäller annat jämfört med den heliga birman. Det jag tänker på hur vi bör ställa oss till vitt på mitted och bicolourers genitalier, och då framför allt för hanarna. I birmans standard står det på s. 40 "The points include the face, ears, legs, tails and genitals" och som fel avses på s. 41 " a white patch on the genitals.
I standarden för bicolour ragdoll finner jag inte att det är några fel med vita fläckar på genitalierna, och på mitted står det följande på s. 37 "White stripe extends from the bib and runs down the underside between the front legs to the base of tail" Med andra ord borde då vitt vara acceptabelt. Med domare verkar vara oense i frågan. Det här kan tyckas inte vara så stor sak att orda om, men om en utställare får draget cert pga olika tolkningar så finner jag det här ganska olyckligt. Min åsikt är att vi borde vara liberala i den här frågan och i en rasstandard skriva att på mitted och bicolorer är "White patches on the genitals are acceptable". Men tycker merparten av oss det motsatta, så kan jag acceptera det, men då bör även det förtydligas i en standardändring. I annat fall fortsätter den "fria tolkningen".
TREVLIG HELG önskar Zvezdan