Ska jag stödmata Tiili?! Hjälp =)
Hej på er!
Eftersom så många här är mycket mer erfarna än mig så vänder jag mig till er.
I Tyras kull som fyller en vecka idag, finns en liten tjej som jag döpt till Tiili. Hon har ökat ganska bra i vikt men de senaste två dygnen har det varit lite dåligt.
Anledningen till detta märkte jag igår. En annan hona, Dida, aka dunderklumpen (störst), vill ha just Tiilis tutte. Så när Tiili får ett sug så river Dida allt vad hon har tills Tiili ramlar bort. Så igår kväll tillbringade jag x antal timmar med att se till att Dida inte gjorde detta. Tiili är väldigt pipig och skriker när mamma kommer men är liksom så upptagen med att skrika så de andra hinner ta en tutte före henne, om jag inte tar bort några och ger henne utrymme att fixa sig en tutte.
Jag bifogar Tiilis vikter:
Kl 00 20/10 80
Kl 10 21/10 82
Kl 18 21/10 83
Kl 12 22/10 95
Kl 18 22/10 101
Kl 07 23/10 106
Kl 21 23/10 111
Kl 12 24/10 120
Kl 20:30 24/10 122
Kl 11 25/10 132
Kl 20 25/10 134
Kl 07 26/10 135
Kl 20 26/10 139
Kl 09 27/10 144
Vad tycker ni, ska jag stödmata henne? Isåfall hur mycket och när? Har aldrig stödmatat förut så ALLA tips mottages.
/en orolig Karolina
S*Addiction
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Du kan börja med att prova att ta Tiili och en till unge åt sidan och låta dem tutta ifred - Dunderklumpen klarar sig en stund utan mamma. När de två är mätta kan du låta allihop vara tillbaka i lådan med de övriga.
Jag vill inte göra dig mer orolig, men när en unge stannar upp i vikt vid runt en vecka - 10 dagars ålder kan det vara ett tecken på att den håller på att utveckla FlatChest. I ditt fall är det kanske inte alls så, men man kan vara uppmärksam och känna ordentligt på bröstkorgen om den plattar ut. Om den gör det finns det åtgärder man kan göra för att rädda kattungen! Och DÅ måste man stödmata, en sådan kattunge behöver väldigt mycket extra energi.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Okej, tack Huldabella! Ska läsa på om flatchest! Kan ungarna öka i vikt osymmetriskt? En del har inte ökat ett dugg vil morgonen men t ex ökat jättemycket vid kvällen och vice versa.
//Karolina Nylén
Väg alltid vid samma tid på dagen så får du mer exakta vikter. Sen, jag skulle nog börja stödmata henne oavsett, det är inte så svårt, fråga kristina på evenstars, hon hade bra tips till mig ang stödmatning, t.ex att införskaffa de mindre sprutorna (vet inte ml och sitter på centralstationen så har svårt att kolla.) istälet för större då de mindre ger ett mycket jämnare flöde på mjölkersättningen. Sen håller jag med huldabella, låt de två få ha mamma ifred en kort stund och äta själva. Kan hjälpa.
http://www.svidjas.se
#3 Jo, jag har insett det, får ta och se till att det blir prick 07 och prick 19, oavsett dag hädan efter.
Provade att stödmata men det verkar inte fungera med den här nappen som jag fick med, ingen av ungarna vill ta den. Var i hela stan och försökte hitta KMR men fick bara tag på Royal Canins vital milk, köper KMR imorgon dock eftersom apoteket skulle få in det då. Så jag ska köpa en liten 1ml spruta istället kanske? Kan säkert fråga på Vet-kliniken här.
Tack för hjälpen. Just nu har jag sett till att Tiili får en tutte, och därefter satt dit de andra, så nu lyckas faktiskt alla 6 suga utan att knuffas. 
//Karolina Nylén

Jag köper napparna på Anicare.se Dom minsta napparna ES. Så har jag en 2 ml spruta. Man får göra ett litet hål själv på nappen.
Lycka till!
#4, ja exakt en 1ml, det var en sån jag använde, använde ingen napp men då var kattungen 3 veckor då jag stödmatade.
http://www.svidjas.se

Känner inte till rasen Ragdoll - men vill ändå skriva en rad då jag fött upp burma och även tagit hand om många "stackars" katter utan mamma.
Det bästa är om då låter någon av de andra kattungarna "dra igång" en tutte så att Tiili inte behöver kämpa så mycket innan det kommer mjölk. Det tar alltid ett tag innan tutten "släpper" på mjölk. På så vis så hinner inte Tiili bli så trött av att suga tomt innan det rinner till.
En del nappar som man köper är oformliga och svåra. Ett hål som man gör i en napp är väldigt svårt att få i rätt storlek. Gör man det för litet så rinner det inte ur någon mjölk, gör man det för stort så kan kattungen sätta mjölken i fel strupe (med lunginflammation som följd).
Ett annat tips till nappar på sprutor (som man då själv måste "trycka" på för att det skall komma mjölk) är en pipett (finns i plast) som man trär ett vanligt cyckelventilgummi på. Se till att dra upp ventilgummit ordentligt på pipetten. Håll kattungen i ett stadigt grepp med dess rygg mot din handflata och kattungen huvud lite fixerat mellan tumme och pekfinger. Baktassarna bör man försöka vila mot sitt knä eller mage så att den känner sig trygg. Lura kattungen att suga på ventilgummi genom att peta den i gomen. Om du får kattungen att suga på den så var beredd på att det kan slurpa till ordentligt i pipetten. Se till så att det inte blir vakum och ett baksug utan håll in plasthättan (som du trycker på för att fylla pipetten), vinkla därefter ut ventilgummit ur munnen INNAN du släpper på plasthättan på toppen.
Vid plattbröst så brukar kattungen stå still en-ett par dagar för att sedan gå ned i vikt. Kattungen får inte plats med både luft och mat i buken p.g.a att revbenen trycker på. Och alla djur väljer att få luft i första hand. I sådant fall kan man prova med stödmatningen, lite åt gången men ofta.
OJ det blev ett långt inlägg :) Hoppas att det är till någon hjälp.
#7 Tack så jättemycket för hjälpen, lärde mig mycket av det inlägget. Har försökt några gånger att mata med hjälp av nappen som medföljer men det går verkligen inte, de tar den inte alls. Nu har Tiili däremot ökat 10 gram igen, ser till att alla tuttar och hindrar andra från att ta bort henne.
//Karolina Nylén