kastrera vid 12 veckor på hane
Har ni gjort de nån gång? Bruka ni kastrera innan ni leverera dom?
Jag ringde vet här i stockholm och ingen hade hört att man kunde göra de?
Jag ringde nämligen på en kattunge som skulle vara kastrerad och klar när jag hämtade han vid 12 veckor.
Det finns många trådar i ämnet här om Tidig Kastering, det är något som blir mer och mer förekommande när man inser fördelarna med det. Det finns inga bevisade negativa effekter så du behöver inte vara orolig. Det är än så länge få djurkliniker som gör det i Sverige eftersom det är relativt nytt här.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Det är absolut vanligare och vanligare och många veterinärer gör det, de brukar ha en viktgräns på 2 kg men annars ska det inte vara några problem. Jag vet några flera veterinärer i sthlm som utför det.. ring runt lite så ska du nog hitta en du med.
Ska göra det på sällskapskillarna i mina två kommande kullar..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Underligt att en veterinär i Stockholm inte har hört att man kastrerar hankattungar vid 12 veckor?? I just Stockholm är det numera väldigt lätt att hitta veterinärer som gör det.
Jag har kastrerat mina killar i flera år nu, och har bara sett positiva effekter av det! Det man slås av först och främst är att de inte verkar känna av ingreppet alls - så fort narkosen har släppt är de uppe och leker som om inget har hänt. Och tittar man efter samma kväll, så är det nästan helt läkt redan.
På längre sikt har våra kastratkillar blivit stora, lugna och vackra kattmän, med mycket päls. Inga som helst problem med någonting.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
Enligt min veterinär så har veterinäretiska rådet sedan juni -09 rekommenderat att inga kastreringar skall ske innan kattungar är fyra månader.
De veterinärer som gör tidiga kastreringar hamnar för den sakens skull inte hos diciplinnämnden.
Susan
Hej Lufsetuss!
Här kommer tips på veterinärer som utför tidig kastrering i Stockholm;
Vikdalens Hemveterinär
Verkar i Stockholm 0768-65 36 70
http://www.vikdalenshemveterinar.se/index.html
Sjöstadens Veterinärpraktik
Lugnets allé 65
120 67 Stockholm
Telefon: 08-641 17 30
http://sjostadensvetpraktik.se/
Vi använder Sjöstadens Veterinärpraktik och har utfört "Tidig Kastrering" på hanar i över 4 år och honor i 3 år. Precis som övriga sagt i tråden så finns det bara fördelar, inte minst för katten, med tidig kastrering.
Vill du veta mer så kontakta de veterinärer som utför tidig kastrering och/eller läs denna mycket informativa studie http://www.cassus.se/ragdoll1.htm
Minimivikten är oftast 1 kg för tidig kastrering. Vi brukar kastrera våra kattungar vid ca 10-11 veckor - beroende på vikt. I den åldern väger de i regel 1,4-2kg.
De flesta av våra kattungeköpare ser det som en bra service att katten redan är kastrerad när den levereras, det känns tryggt och skönt för köparen att allt redan är ordnat.

…och jag skulle se det som ett misstroende! Att jag inte är betrodd,och kapabel att se till att detta bli ordnat, när jag anser att det är dags. 
#7 Jag har haft flera intressenter här som tittat på honor som skulle säljas enbart till sällskap och så har det krupit fram under samtalet (oftast av deras barn) att de har planerat att ta kull på honan… Man anser att det inte är avel om man bara tar en kull.
Vi har kattungar!
#7 Men, om kattens kastrerings sår läker fortare och påverkar katten mindre när det görs när den är ung, så handlar det väl ändå inte om dig som köpare?
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Det finns även en veterinär i Hagsätra som kastrerar från 12 veckor
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Hagsätra Veterinärmottagning kastrera både hanar och honor vid 12 veckors ålder. Jag kastrerade alla förutom en som skulle gå till avel.
Ibland blir "the ugly duckling" den som blommar mest……och då går det inte att ångra en kastrering….
Vad spelar det för roll om katten är såld som sällskapskatt? Seriösa sällskapsköpare kastrerar ju ändå sin katt, ofta vid 6 månaders ålder.
Men varför ta det personligt? Att jag kastrerar sällskapskatter har absolut ingenting med köparna att göra. Det gör jag för att jag anser att det ligger i kattens intresse att bli kastrerad så tidigt som möjligt.
#12 alla snyggingar är inte heller förbehållna uppfödare, även sällskapsköpare ska ju kunna få köpa en snygging ;)
http://www.svidjas.se

#8 Jag förstår dina tankar,och problemet. Jag skrev bara hur jag skulle känna det. Jag köper en katt för ex antal tusenlappar,och inte får bestämma när JAG tycker den ska kastreras.
#9 och 14 Det är ju ER åsikt. Se #5 Om vetrinäretiska rådet rekommenderar att man INTE ska kastrera innan 4 mån,så kanske jag väljer att dela deras åsikt,inte er….
Åsikterna är delade,och lär så förbli. Här är kattkvoten fylld,av tre goa kastrater,som är kastrerade när JAG har tyckt det varit läge
Någon gång i en framtid vill jag ha en Ragdoll till. Då vet jag var jag ska vända mej. Jag tror mej veta flera uppfödare,som skulle sälja en okastrerad kattunge till mej
Så lägg ingen mer energi på att övertala mej….
Och om världens alla stora internationella kattförbund och veterinärmedinciska sammanslutningar ställer sig bakom tidig kastrering (vilket egentligen handlar om kastrering före könsmognad och det sker ju rutinmässigt i Sverige utan att någon gnäller om det) så är det ju inte konstigt att många ansluter sig till dem.
Jag har ingen direktkälla på vad veterinäretiska råder tycker om saken. Jag vet bara att Jamaren tills vidare ställer sig tveksam till "kattungekastrering" pga. brist på forskning. Vad mer för forskning de vill ha vet jag dock inte. Den massiva forskning som finns verkar iaf inte duga, men så brukar det vara i Sverige. Är det inte svensk forskning är den inte mycket värd.
Du får ju inte heller bestämma när kattungen du köper ska vaccineras, avmaskas eller vad för mat den ska äta. Varför är det mer viktigt att styra över när katten ska kastreras?
Med respekt för alla åsikter. Vänligen läs TS inledande mening. Debatt är helt onödig.
Jag greps av "masstyckandet" och ber om ursäkt….;)
Jag kastrerar inte tidigt! =)
Och det för att jag har min övertygelse om att "varje ålder har sin mognad", alltså att en kattunge behöver "växa i sina skor" mentalt också. När mina kattungeköpare frågar när de ska kastrera så svarar jag att det är valfritt, men vänta gärna till första "nattvrålet".
#15 Jaaa, det är klart!! =)….men jag säljer ju bara snyggingar…*fniss*