Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5442 ggr
Yataz
0

Reflux Nefropati

Enligt önskemål startar jag en ny tråd om Reflux Nefropati som började diskuteras i en annan tråd.

Detta går bland annat att läsa på SRC's hemsida:

"I Finland arbetar Dr Marjukka Anttila med ett finskt Ragdollforskningsprojekt. Hon har framlagt teorin om att orsaken till njurproblem hos Ragdoll är refluxnefropati (urin leds tillbaka till njuren via urinledaren och skadar njuren). En metod att identifera detta via ultraljud har utarbetats och praktiseras av ett antal finska veterinärer (2007). Forskningen fortsätter och man hoppas så småningom få reda på om och hur detta nedärvs."

Yataz

David
0

Här kommer inläggen som fanns i en annan tråd. Säg till om jag missat något (det som finns här nere är borttaget ifrån den tråden)

OldTown skrev 09-09-10, 21:30

Dessutom har jag fått höra höra att flera svenska ragdolluppfödare slutat att scanna för njurar trots att det finns en risk för problem i och med sjukdomen reflux nefropati. Denna har genetisk ärftlighet och är är vetenskapligt bevisad. Med tanke på att vi har samt även haft många importer från USA där de inte alls bryr sig om detta har vi framför oss ett stort problem om vi inte agerar.

Krickelin skrev 09-09-11, 14:10

Så vitt jag vet så kan man inte se reflux nefropati via ultarljud, men rätta mig om jag har fel, är inte så insatt i den sjukdomen.

Rosino svarade på ovanstående fråga 09-09-11, 14:49

Man kan se reflux nefropati via ultra.

Sunnrunners skrev 09-09-11, 15:25

Det stämmer vad #6 säger. Men bara en ultraljud när katten är ung räcker inte eftersom den kan utveckla sig senare.

OldTown skrev 09-09-11, 18:12

Via ultraljudet ser man ofta att njurarna reduceras i storlek dock inte alltid. Man kan även komplettera med blodprov och då ser man att halterna av Urea och Kreatin är förhöjda. Sjukdomen har ett snabbt förlopp och en katt kan vid ett UL vara friskriven medan nästa år är RN fullt utvecklad. Det mest skrämmande är att RN anses vara den främsta dödsorsaken inom den finska ragdollpupulationen. Slutligen - den ses som en ärftlig sjukdom hos ragdollkatten.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Sunrunners
0

I Finland fotsätter prof Hanne Lohi med forskningen nu. RN är en av de projketer som han har börjad med. Behövs bara mera DNA prov av RN sjuka katter.

http://www.kissangeenit.fi/in_english/research/

OldTown
0

#1 Gissa om jag tycker om din medverkan DavidE. En helt neutral röst för en gångs kull. Uppskattar det. :)

Men oavsett det. Ultraljuda njurarna och ifall det finns något fel skicka in ett blodbrov till Finland för att eventuellt kunna få fram ett DNA-test för att vi i framtiden ska kunna slippa detta. De flesta uppfödare bryr sig inte om detta. Men detta gör bara att ragdollkatter dör i onödan. Du har ett val. Hur gör du?

Marrics
0

Man kan på ultraljud se att njurarna är förändrade. Reducerad storlek och/eller ekotätta= ökad förkalkade. Men att se reflux? Då måste man ultraljuda precis när katten kissar och jag tror knappt då att man kan se refluxen för det är så liten mängd som backar upp i urinledarna. Därimot kan man se att urinledarna är vidgade och då kan man gissa att det finns reflux. Men inte nödvändigtvis och omvänt. Nu vet jag inte med katter då jag jobbar på humansidan med njurar och kan bara referera hur det är där men jag förmodar att det är samma sak på alla. Nu har jag inte sett den findlänska arbetet trots idogt letande på nätet. Så jag reserverar mig lite.

På humansidan för att se refluxer använder man både röntgen med kontrast och isotoper(radioaktivitet) med gammakamera där patienten får kissa framför kameran och vi registrerar(filmar) refluxen under miktionen(kissningen)

Blodprov är ett grovt redskap då njurarna har en stor reservkapasitet och först då njurarna är väldigt dåliga visar blodprovet något.

OldTown
0
:)
OldTown
0

%4 Snälla, Marrics. Det är en finsk professor som jobbar med problemet. Fötlåt mig om jag har större tillförlitelse till honom än vad du beskriver. Du är säkert jätteduktig i allt du gör, men denna gång har du kanske mött din överman. Jag vet inte. Jag bara studerar.

Marrics
0

Jag skrev att jag reserverar mig då jag inte har sett arbetet. Jag är klart intresserad av vad dom har kommit fram till och hur! Jag föringar på inget sätt arbetet tvärtom. Läs inte in något jag inte skrev. Jag bara beskrev i korta ordalag hur vi jobbar på humansidan.

OldTown
0

#7 Dina ord får stå för dig och jag förstår varför du levererar dem. Kunde fungerat för 5 år sedan men inte nu längre med tanke på vårt snabba informationsflöde. Lycka till med dina katter och ditt arbete inom humansidan. Eller ska vi säga människor? Det låter mer positivt att säga så. Själv ska jag gosa med mina Felis Silvetris catus med underkategorin ragdoll. Glad

Marrics
0

Jag är den första att välkomna om vi kan använda ultraljud för att kolla refluxer. Går det på katter måste det även fungera på våra barn så vi slipper belasta dom med röntgen/gamma strålning, stick och andra saker och istället ofarligt ultraljud.

Därför är jag extra nyfiken på arbetet och metoden dom använder.

Ännu bättre om dom kan hitta en DNA gen.(ja inte på människor)Men där måste det oxå finnas en grå zon precis som med DNA för HCM. Så fortsätta ultraljuda njurarna kanske vi ändå måste för det finnas annat som kan slå ut njurarna.

Ja det blir lätt det att man svänger med vårdtermer yrkessjuka precis som inom alla yrken. Klart att människor kanske låter trevligare än human men man blir som sagt lite hemmablind.

Sunrunners
0

Prof Marjukka Anttila började med förskningen och har lärat några finska veterinärer hur man hittar RN  med ultraljud. Njuren ändrar sig: krymper ihop och kommer att se ut som en blomkål. Viktigaste är nog kunna se de första förändringarna.

Hennes vetenskaplig publikation är inte färdig. Men är det nu klokt att vänta på det och inte bry sig om??

Kirsi Juuti på CatVet kattklinik har mest erfarenhet

DNA-projekten är i början. Om man får tillräckligt blodprov av våra ragdolls som har drappats av njurfel med stamtavlainformation och medikal historia, finns det möjligheten att hitta DNA test.

Länken till forskning finns i #2.

Marrics
0

Tack Tuija då har vi rett ut begreppen. Då är det inte själva refluxen hon registrerar utan njuren. Refluxen är sekundsnabb och jag kunde inte få ihop hur hon lyckades fånga det med ultraljud.

Då får vi hoppas hon snart blir klar med sitt arbete.

Sunrunners
0

#11 Tack. Just det…vi har tidigare (många år sedan) talat om njurfel eller CIN (några har kallat det "anti-freeze poisoning" Obestämd). Prof. Anttila hittade orsaken som är bakom njurfelen hos ragdolls och det är RN och därför kallas sjukdomen nu RN.

Sunrunners
0

en sak till… i Finland hos katterna har det så länge hittats bara på ragdolls. Njurfel är ju vanling hos alla äldre katter. RN drabbar också unga katter och oftast leder till död så snabbt :(

Men… det sägs att det skulle vara något likadant hos birmorna i Sverige. Birmaklubben har idag ett seminarium och den svenska uppfödaren som är engagerad i det är här i Finland idag. Jaana är på plats i seminariet och ordföraren av klubben är min vän, så jag skall säkert höra mera om det inom kort.  Idag har jag lite för bråttom, vår ragdollklubb har en utställning i morgon, och det är lite job med det i dag, och med tvättandet av katter också.

Fyrpihls
0

Det här var ju en väldigt intressant tråd…
just njurarna har ju varit lite flummigt faktiskt innan…

Man har inte direkt kunnat redovisa resultaten eller hur det ärvs ner osv…

Kommer med spänning följa detta.
Och jag själv kommer fortsätta ultraljuda både och tills vidare…

Tror jag… om jag nånsin får en tid nånstans, för nu har det varit svårt ett tag.
Funderar faktiskt på att åka ända till helsingborg.. det ska visst ligga ganska bra i pris också…

ProvinsiaRivers
0

Ja,mycket intressant tråd!!

Jag har låtit ultraljuda mina katter och kommer att fortsätta med det fast det är klurigt det där.Ena dan är allt ok och nästa vecka kan njurarna vara slut.Men om man skulle råka hitta nåt så är det ju bra att plocka bort den katten från aveln direkt och börja behandla katten om man kan.Och det skulle vara superbra om man kunde Dna testa för njursjukdomar!

OldTown
0

Tuija skickade en mycket intressant artikel till mig kring just RN. Den  är på finska så jag måste först översätta den. Men ni ska snart få ta del av informationen.

Yataz
0

#16 Det ser vi fram emot. Det kanske kan vara en artikel att lägga upp här på forumet? Glad

Men låt oss säga nu då att vi ultraljudar njurar på en katt som visar sig ha njurfel, vad gör vi då? Tar blodprov och skickar till Finland eller? Och vart? Vad händer sen? Vad kollar man efter?

Ursäkta om det är jag som är trög eller nåt, men det har inte riktigt gått in Skäms

Yataz

OldTown
0

#17 Det tycker jag. Tror inte att RN bara berör den finska ragdollpopulationen. Dessa har dock tagit itu med saken. Ifall man låter ultraljuda katten och finner att endera njuren är väsentligt storleksminskad ta då ett blodprov på katten. Skicka provet till http://www.kissangeenit.fi/tutkimuksesta/projektit/

Professor Hanne Lohi handhar detta projekt och han skulle uppskatta så många blodprov som  det bara är möjligt.

GunBertus
0

Jag välkomnar allt som har med våra njurproblem att göra. 

Svenska Ragdollföreningen  skickade en fråga till de andra klubbarna , om de kunde tänka sig att vara med och försöka gå vidare med detta problem , men det var ingen som var intresserad av det just då iaf.

Så som sagt- jag ser verkligen fram emot att det händer något på "njurfronten" och att det finns mer fakta och framförallt uppföljning av detta.. Det är inte bara Ragdoll som har detta hälsoproblem utan även en hel del MCO faktiskt..och det är ju inte konstigt, varför skulle njurproblemen bara innefatta "vår" rasFlört

Kattungar väntas hos GunBertus

ragcats
0

Hur är prognosen för katt med reflux

ragcats
0

all är ju inte ärftlig

Yataz
0

OldTowns & Sunrunners - ni verkar insatta så ni kanske kan svara ragcats hur prognosen för reflux nefropati ser ut? Eller åtminstone vad man sett hittills?

Jag har funderat en hel del kring detta på sistone…jag skriver mina tankar kring det lite senare för nu ska jag fixa lite middag till familjen Glad

Yataz

ragcats
0

ser jag framemot

Sunrunners
0

Jaa-a. Det värkar vara så att om symptomen finns så är prognosen mycket dålig. Om man hittar sjukdomen via ultraljud innan symptomen finns kan prognosen vara bättre.

Jag vet många honor som har blivit sjuk när de har kull eller just efter att ha kull och dom har dött så snabbt.

OldTown
0

#22 Svarar utifrån en artikel Sunrunners skickade till till mig. Hon kan säkert även komplettera svaret.  Håller fortfarande på med en svensk översättning av den finska artikeln om sjukdomen och den borde bli klar denna vecka. Ord och sammanhang är så viktiga i sådana här fall och då vill jag inte att det blir fel.

Hur som helst ett direkt referat från texten. "Majoriteten av insjuknade katter var medelålders, 5-7 år gamla. Men sjukdomen har konstaterats hos betydligt äldre men även de som bara är ett par år gamla. När väl symtom uppträder är tråkigt nog njurarnas funktionskapacitet så reducerad att det bara är kort överlevnadstid kvar". Bara som ett komplement till ovanstående text kan jag säga att symtomen kan liknas vid de som vanligen kännetecknas för njursvikt men med vissa ytterligare tecken.

Sunrunners
0

Tack Juha, orkade inte översätta det hit, men du har gjort det. Det är just det vi vet nu. Och det skulle ju vara hemskt bra att kunna tala om det och få forskningen framåt.

#21 säger "all är ju inte ärftlig". Det är ju faktiskt vad man fösöker få reda på med forskningen. Men om det i Finland har bara hittats i ragdolls, så är det ju ganska säkert den är ärftlig.

OldTown
1

#22 Ska bli synnerligen intressant att läsa dina tankar. Som alltid. Glad

Yataz
0

Ja, då kommer väl mina tankar här då. Jag vill börja med att säga att jag välkomnar ett arbete för att få bukt med njurfel så ingen misstolkar mitt inlägg jag nu kommer skriva.
Sedan tycker jag inte direkt att Ragdollen är mer drabbad än någon annan ras när det gäller njurar. Det kan lätt bli så att de som kommer in nya här får för sig att det är en sjuk ras vi pratar om. Det tycker jag inte vi har. Däremot är det viktigt att föra en diskussion kring sådana här ämnen. Men det är sånt här jag helst hade velat diskutera i dold grupp exempelvis, just för att det utåt sett kan se ut som om vi har en mycket sjuk ras…men nu var det ju inte det vi skulle diskutera här Oskyldig

Jag har som sagt tänkt mycket på detta de senaste dagarna och jag funderar mycket över följande:

• Om vi har en katt som vid ultraljud visar någon avvikelse som exempelvis oregelbundenhet eller storleksreducering, vad är det som säger att det är just RN som drabbat katten? Vad jag förstått det som så finns det även andra typer av njurfel som även kan visa sig på detta sett? Rätta mig om jag har fel. Jag är absolut ingen expert i ämnet.

• Och om vi nu i samband med detta tar blodprover som visar på helt normala värden, vilket det ofta gör fram till dess att det blivit en riktigt allvarlig påverkan på njurarna, hur kan då dessa prover hjälpa till forskning? Eller ska vi bara skicka de prover där blodprovet visat på värden som avviker från det normala? Och även här funderar jag på vad det är som säger att det är just RN som drabbat katten och man får dåliga värden via ett blodprov?

• Med tanke på dessa ovanstående punkter, hur vet man vad som är RN och inte? Om man nu börjar skicka in blodprover, hur ser de som forskar med detta att det är RN det är frågan om och inte något helt annat? Hur ska man få fram ett DNA-test utifrån detta?

• Jag tycker att det låter väldigt svårt att få reda på om det är fråga om RN eller inte. Speciellt med tanke på att man inte kan se just detta på ett ultraljud utan att man bara kan se vissa tecken på att det finns en chans att RN har skett. Men fortfarande finns det ju inte bevis för att det är just det som gjort påverkan.
    Och det känns ju ganska uteslutet att lyckas med att göra ett ultraljud eller röntgen just när katten kissar Obestämd

• Hur är det när katten väl avlidit? Kan man via en obduktion avgöra om det varit fråga om RN eller inte? Man vill ju naturligtvis inte prata om att katten avlider, men det är ju så sanningen kan se ut. Om man tydligt kan se det via obduktion så vore det ju bra att jobba med detta och att man kan skicka obduktionsrapport och prover som kanske kan tas i samband för att jobba vidare och kunna ta fram ett DNA-test?

Detta är några tankar från min sida. Ursäkta den dåliga uppdelningen av punkterna…det är svårt att i skrift uttrycka helt hur man menar, men jag har gjort så gott jag kunnat. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag tycker det är jättebra att man är engagerad och att man för ett arbete för njurar framåt. Dock måste vi veta vad det är vi letar efter, att det är just RN, innan man för arbetet vidare. Några kanske har drabbats av just RN, men det betyder ju inte att alla njurfel hos Ragdoll är av denna typ.
Vi har många andra faktorer som kan påverka våra katters njurar så som torrfoder, vätskebrist m.m. Dock visar sig kanske inte dessa på samma sätt?

Som sagt ni får ta detta inlägget för vad det är! Jag försöker inte leka expert eller något utan det är bara allmänna funderingar jag har kring detta och jag vill gärna få lite mer klart för mig hur det ligger till, för intresserad är jag!

Hoppas denna diskussion kan medföra något bra och att vi forsättningvis respekterar varandras åsikter och funderingar, för det är jätteviktigt att vi luftar sånt här med varandra och delar med oss av vad vi vet. Allt för rasens bästa!

Yataz

OldTown
0

För rasens bästa kommer hela artikeln snart. Oavsett om man tycker om budskapet eller inte är det dags att agera.

Yataz
0

#29 Inga andra tankar och svar kring mitt långa inlägg? Eller svarar artikeln på alla mina frågor kanske? Skicka den gärna till mig när du är klar så lägger jag upp den här på sajten (ja, jag vet att jag tjatar *tss*) Tungan ute

Yataz

ragcats
0

en ärftlig reflux kommer tidigt i livet

man kan förvärva en ex vis genom bakterier som blir obehandlad ett tag, en katt talar ju inte om att den har ont när den kissar och det dröjer ett tag innan "DU" märker något för katten börjar inte dricka mer och oftare i början, då kan bakterierna vända och urinet kan gå "baklänges" det är det som kan hända som #24 skriveratt honor kan få det då, jo när de efter en dräktighet och förlossning med diandet är ganska så trötta och då kan det knappast vara ärftligt

Man kan få en TYST urinvägsinfektion som du inte märker förrän du har ont i magen och går du med den kan den med vända och urinet går upp i njuren, det ska till kraftigt antibiotika för att klara den och hur märker du en sådan på en katt

kanske är det så att Ragdollen har kortare urinrör än andra katterraser och då lättare drabbas

Man hör alltid att det är honor som drabbas!

Hur är det med hanar? tänker just och undrar eftersom det skrives att honor får det efter en kull????

Den kan inte vara ärftlig!

ragcats
0

Sekundär reflux kan troligen orsakas av urinvägsinfektion (t.ex. cystit) som resulterar i inflammation och uppsvällning i urinledarmynningen i blåsan. UVI kan orsaka vesikouretal reflux och likaså kan vesikouretal reflux gynna bakterietillväxt i urinsystemet, vilket i sin tur orsakar UVI. Sekundär reflux kan också bero på missbildningar i urinsystemet (t.ex. förträngningar ( strikturer) i urinledaren; dubbla urinledare med s k ureterocele) och obstruktioner (t.ex. PUJ-obstruktion, njursten eller tumör (sällsynt hos barn).

Tecken och symtom
Det vanligaste symtomet vid VUR är urinvägsinfektion (UVI). Andra symtom kan vara:

• Sängvätning (nocturn enuresis) (kissar utanför lådan på katt)
  • Hydronefros
  • Ingen tillväxt av njurarna
  • Högt blodtryck (hypertoni; orsakat av njurskada)
  • Kväljningar och kräkningar
  • Protein i urin (proteinuri)

Komplikationer
Obehandlad VUR gör att bakterier kan kommer in i njurvävnaden och resultera i infektion (pyelonefrit), akuta njurskador och senare uppkomna njurskador.

Sunrunners
0

Om ni nu väntar att Juha har översatt hela artikeln.

Men några kommenter från mig:

Som jag har tidigare sagt nujrfel har nog alla katter. Vet inte, är ragdollägare lite känsligare eftersom vi hat tagit ganska snabbt upp saker som har gjort os oroliga, tex HCM (och tack vare det har vi nu en DNA test), vaccin reaktioner, njurfel….

Vi hade altså en ragdoll projekt tillsammans med EVIRA och patolog professor Marjukka Anttila. Och vad hon hittade var ett det var inte någon "vanlig" njurfel men förorsakad av RN.

Om blodprov ock att skicka den till forskning, det menat nog att scicka den till DNA forskning http://www.kissangeenit.fi/ med information om kattens sjukdom historia och stamtavla. Och det är att få reda på hur det ärvs, om det ärvs och att möjligen få en DNA test, så som vi har till HCM och perserna har till PKD.

Och nej, det är inte bara honor som har drabbats.

Tuija

ragcats
0

#26 DET ÄR KANSKE MEST RAGDOLLUPPFÖDARE SOM SÄNT IN!?

de tycks ju gå före många andra raser, vilket jag tycker är positivt

men

för den sakens skull behöver det visst inte alls vara ärftligt, all reflux

det finns många olika sjukdommar som är det men det finns många fler som inte är ärftligt

en katt som drabbas av 50 i samma släkt! av dåliga njurvärde - kan aldrig tro att detta är ärftligt, utan en tillfällighet

genon ex vis - dräktighet

förlossning

diandet

ganska så öppna i underlivet - lätt för bakterier att ta sig in, katt som inte kan tala om att den har ont

ägaren upptäcker dett i regel inte förrän katten dricker mycket och eller kissar mycket, då kan den hinna vända och gå upp = reflux med påverkan av njuren, vilket i sig kan gå nog så snabbt på ett litet djur

en ärvbar går mycket fortare för katten

Sunrunners
0

Alla katter till vem man gör obduktion i Finland sändas till samma plats, EVIRA. Så det är inte bara ragdolls som de har öppnat.

"för den sakens skull behöver det visst inte alls vara ärftligt, all reflux

det finns många olika sjukdommar som är det men det finns många fler som inte är ärftligt

en katt som drabbas av 50 i samma släkt! av dåliga njurvärde - kan aldrig tro att detta är ärftligt, utan en tillfällighet "

Jaa-a det var så många som sade det samma om HCM.

Tuija

PS. Skulle vara rolig att veta med vem jag talar.

Marrics
0

Jag läste en veterinär rapport där dom hade cystoskoperat (gått in och tittat i urinblåsan med kamera) ett antal katter med urinvägsinfektion symtom och funnit att blåsväggen var förtjockad. Det kan väl oxå medföra att katten inte kissar blåsan tom utan en liten mängd finns kvar = ökad risk för bakteriväxt i blåsan som kan krypa upp till njurarna.

Marrics
0

En tanke till vis av erfarenhet. Dom här luriga tysta urinvägsinfektionerna!

Jag kommer att tempa mina katter nu en en tid. Vid ungefär samma tidpunkt och i samband med att dom har sovit, för att veta var varje katt har sin normala temp. Det kan variera från katt till katt.

För att så vid minsta misstanke eller som rutin tempa för att se ev temphöjning. Förhoppningsvis kunna fånga upp infektionen i tidigt skede. (Gäller all inf)

Som hästägare är det något man ofta gör för att hålla koll och det retar mig att jag inte har gjort detsamma på katterna. Men nu ska det bli ändring.

Denna kommentar har tagits bort.
LittleSweeties
0

Blev det ingen fortsättning på tråden? Ingen översättning?

Ingen artikel?

Eller är det jag som har missat nåt?

bebble
0

Har jag med missat något???

Yataz
0

Jag vet inte om det kommer någon artikel.
Kanske Sunrunners vet om det är något på gång?

Yataz