Choklad colorpoint tjej 5 månader
Hej,
min lilla chokladtjej har redan blivit 5 månader och önskar nu lite kommentarer om hennes utseende, starka och svaga sidor. Hennes sämsta sida är väl profilen tror jag…fick tyvärr sin pappas mycket svaga (obefintliga?!) profil 
Men jag hoppas kunna hitta en hane så småningom som väger upp detta och på så sätt ändå använda denna gulliga tjej i avel 
Hon är söt med sina stora ögon, wow,,,,,,,,,,,,,,,,
som du sa själv, rak profil, gillar dock själva chokladfärgen.
http://www.svidjas.se
Jag stör mig faktiskt inte mest på profilen utan istället på pannan som jag hade velat ha högre. Då hade nog profilkurvan sett lite bättre ut också. Vill också ha ett rundare norparti, mer kinder..
Öronen är lite stora och högt ansatta för åldern och lite för mycket vinklade utåt tycker jag..
Hakan tycker jag ser bra ut…
En söt tjej…
Har du någon bild på henne när hon är runt 6-8 veckor?
Det brukar vara bästa åldern att se på ett ungefär vad man kan förvänta sig att det blir av dom som vuxna.
Yataz
Fler?
…är det någon idé att ställa ut henne tro?
Nu är det ju alltid svårt att avgöra på bilder och dessutom är hon ju i värsta slyngelåldern nu också med stora öron och allt.
Testa och ställ ut henne och se hur det går vet ja.
Har du rådfrågat uppfödaren angående typ och vad hon tror om utställning?
Som jag skrev ovan är det pannan jag stör mig mest på som skulle behöva ha bättre höjd. Annars tycker jag hon är en typisk tonåring där det mesta kanske rättar till sig i sinom tid.
Om det är meningen att ställa henne senare när hon är färdigutvecklad kan det vara idé för dig att ställa några gånger nu när hon är ung även om du kanske inte kan räkna med några speciella resultat.
Hoppas du förstår vad jag menar..
Yataz
#10 uppfödaren sålde henne för utställning och avel… även om jag försökt läsa på om rasen (haft annan raskatt tidigare) så är det är svårt som nykomling att speciellt se på en 6 veckor gammal kattunge och se svagheter.
Men nu när jag har haft henne ett tag och med hjälp av kritiska forum som detta har jag ju förstått att hon inte är någon 10-poängare direkt ;o) Hon är älskad ändå naturligtvis, men visst hade det vari kul om hon uppfyllt rasstandarden bättre. Men det kan ju rätta till sig lite iaf… och så får jag vara mer nogrann när man väljer hane för framtida avel.
#11 Det är som sagt svårt att avgöra på bild. Och sedan får man ha i åtanke att choklad och lila fortfarande ligger steget efter när det gäller typ ännu.
Mitt råd till dig är att testa ställa ut henne, prata med flera uppfödare som kanske även kan kolla på henne, känna på henne och ge dig konstruktiv kritik. Sedan är ju det viktigaste av allt valet av hane och det bör ju då vara en hane som väger upp hennes svagheter. Testa ta en kull och se resultatet. Kanske blir en av kattungarna bättre i typ än vad hon själv är och du kan arbeta vidare med denne?
Lycka till!
Yataz
# 11
Choklad o Lila har inte kommit så långt, det är mycket viktigt att para med en avelshanne som känndes rätt,,,,,,,,,,
Ärade experter
,
utifrån fotona; tror ni att det kommer bli några problem att få en Excellent på utställning?? Hon måste få det för att få sitt avelsgodkännande.
#14 Det beror helt på vilken domare du får och vad denne går på. Svårt att säga..
Yataz
#15 förstår…men snart blir vi varse; anmält henne till VKs utställning =o)
#16 Kul! Du får berätta hur det gick sen då. Lycka till!
Yataz
Tänkte bara berätta hur det gick på utställningen; hon fick Ex1.
Här är domarens kommentarer;
Type: "Söt liten tjej med fina proportioner."
Huvud: "Något för rak i nosen, fin haka, lovande bredd"
Ögon: "Fin form, önskas blåare"
Öron: "fin form, sitter bra"
Päls: "utmärkt kvalitet, fina konstraster och utmaskning för åldern"
Svans: fin form, bra längd"
…så summasummarum: hennes största minus var ögonfärgen och profilen. Hennes största plus var pälskvaliten och öronen.
Vad skoj att de gck så bra =)
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com