Urinvägsinfektion
Har ni nåt knep för katter som lätt får urinvägsinfektion?
Jag vet att vissa ger tranbärsjuice eller -tabletter, och C-vitamin har jag också hört talas om.
Dessutom finns det kosttillskott som Cystaid och Cystease som kan hjälpa.
Och så borde man få katten att dricka mycket.
Erfarenheter och fler tips?
gå till vet med henne, har hon urinvägsinf ska hon behandral med penicililn annars finns risk för reflux om hon går för länge
Jag har gått till veterinär med henne, hon är behandlad.
Vad jag vill veta är hur/om man kan förebygga att det kommer på nytt?

Jag har ingen egen erfarenhet av katter med UVI, men jag tycker det låter som att du är inne på rätt spår i alla fall. En sådan katt skulle jag nog inte ge torrfoder alls utan försöka att endast ge blötmat, både för vattnets skull och för att undvika urin med för högt PH.
Däremot ska man ju akta sig för att surgöra urinen för mycket, då det gynnar bildandet av oxalatkristaller.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Något som jag glömde nämna och som kanske inte alla vet är att en orsak till UVI ofta är stress
Så egentligen borde hon väl omplaceras till ett hem där det inte finns så många katter, det kanske skulle lösa problemen. Hoppas bara att det finns nån annan lösning…
Det finns speciell veterinärfoder för att förebygga som man kan ger de också.
Lyck till!
//Mili

Kyla kan ju också påverka, vet inte om du låter henne va på balkong eller liknande?
Min brors katt envisades där ett tag med att sitta med rumpan helt still på betongbotten på balkongen, strax därpå fick han UVI.
Annars skulle jag försöka göra som #3 säger, få henne att äta blötmat så ofta som det går, eller varför inte köpa en vattenfontän, funkar utmärkt här hemma! 
Håller tummarna att hon håller sig UVI-fri framöver 
#6 Hon är inte ute nu när det är kallare, på sommaren har de en utehage.
Vattenfontän har jag redan.

Ok, men va bra. Ja det kanske har med stressen att göra, om du nu märker att hon blir lätt stressad. Hoppas dock att det inte är det. Som sagt, håller tummarna!

one of my girls had urinary infection when she was 5months old she got antibiotics and after that she was fine her kidneys were scanned when she became adult and there were no marks of that infection.luckily it was founded early!we took two urine samples one before and one after antibiotics..
Det här med att kyla kan orsaka UVI har jag inte tänkt på (men det är ju logiskt, så är det ju för oss människor också), men ska man undvika att ha katterna ute när det är lite kallt pga den risken? Mina katter vill gärna vara ute trots lite kyla… Är det någon som vet hur vanligt det är med UVI, och hur stor riskfaktor just kyla är?
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
om det är kyla?
Hur, är det med alla katter som folk "slänger" ut då?
Våra katter går i sitt lilla uterum året runt, vi öppnar upp den "kalla" årstiden när kissarna vill gå ut, de kan ju förstås gå in när de själva vill, vi har alltid öppet i sovrummet ut till vår balkong dygnet runt och där trivs de även på natten, vinter som sommar
det måste ju till en bakterie för att de ska få det??
#11 Om det måste till en bakterie för att få det, hur kan det då vara stressrelaterat?
Är det fråga om en bakterie som katten/människan har naturligt, men som börjar föröka sig pga t.ex kyla eller stress?

på människor är det E-colie bakterier som letar sig upp i urinröret och det torde ju vara detsamma på katter..alltså, man har ju dessa bakterier naturligt men ibland kan dessa gå fel väl s.a.s
Kattungar väntas hos GunBertus

Jag antog mest att kyla kunde påverka då man har hört att det gör det hos oss människor. Nu när jag läser om det så står det faktiskt inte att kyla kan orsaka UVI, inte ens hos människor. (Även om jag själv har en känsla av att UVI brukar smyga sig på efter kalla situationer *s*)
Men.. om jag hade en katt som är väldigt känslig och sitter mycket still på rumpan när han/hon är utomhus så skulle jag undvika att "reta" urinvägarna. Om katten dock älskar att va ute både sommar och vinter utan att ha några UVI problem så är det kanon 

nej man får inte UVI av kyla, det är ju bevisat idag fast man har hört detta sen barnsben.
Kattungar väntas hos GunBertus

#15 Ah ok. Så nu får man inte skrämma barn längre med UVI om dom krälar i snö och isvatten *s*
attans.
#15 OT: Vad är det som gör att man får urinvägsinfektion då när det är kallt? För jag får det alltid på vintern om jag glömmer "cykelmuffen". Likaså om jag inte har långkallingar.. (tror dock jag har urinvägsinfektion mer än vad jag inte har det på ett år
)
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Däremot så får man lite nedsatt mortståndskraft om man blir riktigt nerkyld, det är därifrån uttrycket förkyld kommer… Man blir ju inte förkyld och/eller får urinvägsinfektion AV kykla, men jag inbillar mig att man lättare kan få en infektion OM man är riktigt kall, pga att då de bakterier som "försvarar" kroppen.. alltså de goda.. är lite nedkylda och långsamma.. och då kan de "onda" bakterierna lättare få fäste..
Likaså vid stress… man får sämre immunförsvar i stressiga situationer.. och då passar elakingarna på…

Alfons har sedan 1,5 år tillbaka kronisk urinblåseinflammation och får lätt urinvägsinfektioner. Tror att det är 10 st han har haft på den här tiden. Han får Cystease och har ätit RC Urinary (tyvärr torrvarianet då han inte äter blötmaten) nu tänkte jag byta till C/D för att se om det har effekt. I övrigt äter han barf och blötmat.
Ingenting har väl egentligen hjälpt men kortison minskar inflammationen i blåsan som gör honom mer mottaglig för bakterier.
Alfons har bokstavligt talat pinkat ner mitt hem så nu när jag har en fertil hane så är det inte så jobbigt om man måste torka kiss någon gång ibland.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!