Var tar katterna vägen??
Nu har jag snurrat runt bland idel ragdolluppfödares hemsidor för att hålla mej uppdaterad om vad som händer…..Och varje gång blir jag lika frågande…
VAR TAR ALLA AVELSKATTER VÄGEN??
Visst förstår jag att kastrater omplaceras snabbt i vissa fall, men varför raderas de så totalt från hemsidorna??
Kikade på en kull (flyttad och klar) och ville kolla hur pappan såg ut…..tji fick jag, han är som bortblåst!
Och det innan han är helt fullvuxen och färdigutvecklad!
Det känns lite "bo-här-när-du-är-liten-och-söt, sätt-på-och-dra"……=(
I enbart affärssyfte…..som en produkt…..
Nä, ledsen blir jag……
Jag hoppas att ni har intresse för katten även som utflyttad! Även om ni snuvar "oss" på bilder…

kollar du på min sida så finns mina utflyttade under Moved..och vissa även under Ancestors..
Kattungar väntas hos GunBertus
Alla mina finns kvar och när jag får bilder från nya matte o husse lägger jag en del av dem i gallerierna
Håller med här! Tycker att tidigare avelskatter är värda att få finnas kvar på hemsidorna:) Mina finns kvar och jag håller kontakt med de nya ägarna och får bilder ibland.Detta är självklart för mig.Nu har jag bara omplacerat 2 vuxna hittills och det var mest för att det inte fungerade hemma med kattgruppen.Nu mår dom superfint i sina nya hem.:)Man ska vara tacksam för vad dom gett av sin kärlek och hjälpt till med avelsarbetet. Jag har två kastrater kvar hemma som fungerar ihop med olika katter och dom stannar så länge dom lever.(idag 6 och 7 år gamla).
Jag har alla mina katter kvar på hemsidan även om de flyttar till nytt hem. Då skriver jag bara det…
Men samtidigt måste det ju vara upp till var och en hur man vill ha det.
Det kan ju vilseleda lite också ibland. Jag har varit tydlig på min hemsida med att skriva om katten bor någon annanstans. Jag har bara Ecco här hemma hos mig idag, men när folk ringer eller mailar och är intresserade av kattungar eller annat så pratar de alltid om att jag har ju så många fina katter osv… De tror med andra ord att jag har alla hemma trots att jag skrivit att de bor någon annanstans.
Därför kommer jag nog göra det lite tydligare på min hemsida, ungefär så som #1 har gjort.
Men för att man tar bort katter från hemsidan när de flyttar behöver väl inte automatiskt betyda att man inte längre bryr sig om katterna, utan man kanske vill ha det enkelt på sin hemsida och ha den uppdaterad med katter man har hemma.
Har svårt att förstå irritationen lite. Det är väl bara att fråga om en bild om man är intresserad?
Yataz
#1 och 2- ja, era har jag sett ;)
Visst är det frivilligt, absolut!!
Var och en bestämmer ju över sin egen hemsida…=)
Men det jag reagerade så starkt på inatt när jag skrev var att flera av katterna var borta, men hanen blev mitt exempel.
Och jag kan aldrig va ensam om att vilja se föräldrar och far/morföräldrar till små kattungar??
Inte enbart om jag funderar på att köpa, utan som….hm…ska vi kalla det "forskning"? vad vissa fört vidare, hur de kompletterat varann, hur vitfläcksanlagen "satt sig" osv….inte bara för just den kullen, utan för att kunna göra en gissning i mitt eget avelsarbete.
Det känns så enkelt när de bara försvinner liksom….inte ett ord om att "nu flyttar Stig-Arne" eller nåt…."Poff" bara och in med nytt…
_(….för mej ger det ett sken…äh, snarare en strålkastare, av "fabrik"…..och nu har jag nog skitit i det blå skåpet….)
_
Kanske är det jag som är alldeles för fäst och beroende av mina kissar…;)
Grät ju verkligen hejdlöst när jag var tvungen att omplacera pga osämja…..
Jag lägger in mina f.d. avelskatter under Tidigare Föräldrar på min hemsa. Där skriver jag också ut om de bor hos mig eller om fodervärden har fått dem. Sedan har jag ju också en flik som heter Till Minne, där jag tyvärr har varit tvungen att lägga in en av mina mest älskade katter…
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Jag har en med som ska in på Minne, men inte än klarat av det fast det är 1,5 år sen han gick i från oss, han finns hos mig alltid och jag blir fortfarande ledsen av saknad efter honom när jag ser på hans bilder

Jag håller med dig Pernilla! Tycker nog oxå det känns så som du beskriver. "Gör det du ska och sen bye bye.."
Jag håller oxå mina katter alldeles för kärt för att skicka iväg dem när de inte producerar mer, nä fy, men det är jag!
Kram 
Bara för att en katt är bortplockad från hemsidan betyder ju absolut inte att den katten inte betyder något för uppfödaren… Varför tror ni det?
http://www.svidjas.se
Mina tidigare avelskatter finns ju med under kullar.. där ser man bild och namn på dom…
men jag funderar också lite på att göra en mer utförligare sida om vart och hur de tagit vägen så att säga..
Och som jag sagt tidigare i nån tråd.. så vill jag framåt, och det är därför jag inte samlar på kastrater utan anser att de får ett bättre liv som kastrater i en familj enbart som sällskapskatt när de gjort sitt i katteriet så att säga…
Och det gör jag av omsorg, både om katten och om rasen som sådan… för det finns ju ingen anledning att ta kull på kull på en katt som inte tillför rasen något.
Så ibland blir det bara en kull på nån hona tex.. endera för att jag behåller nåt bättre efter henne eller att hon helt enkelt inte gav riktigt vad jag hoppats på.
Och så är det nog för de flesta seriösa uppfödare..
Det ligger ju i mitt ansvar som uppfödare att föra rasen framåt.. eller rättare sagt vara med och föra rasen framåt… tillsammans med flera andra..

Du har rätt i ditt tankesätt Unni, det är bara så svårt att lämna bort en del av sitt "hjärta"!
Kram