Päls hjälp!
Hej!
Jag är matte till två underbara Ragdoll bröder som är väldigt olika. Den ena har en jätte lättskött blank päls, knappt tovor. Den andra kissen han har en väldigt ullig inte särskilt blank päls som tovar lätt.
Båda killarna käkar samma mat så det har inte med kosten att göra antar jag.
Finns det något man tex kan tillsätta i maten som gör hans päls blankare och inte lika ullig?
även bra mot tovor
Köp Man & Svans och pälsspray
Sjöbogårdens finns på ÖoB
Kanonbra
Spraya i pälsen (utomhus för golven blir blixthala) Bada katten dagen efter
artnr 1321 under Häst
#1 Tack för ditt tips men jag undrar, när han skall tvätta sig så slickar han ju i sig sprayen, är den smaklös och ofarlig?
Är det någon som har tips på tex något kosttillskott så pälsen blir bättre inifrån och ut.

#2 Det finns ju tillskott av nyttiga oljor som är bra för pälsen, men jag skulle inte påstå att den gör pälsen mindre ullig. Dock kan ju pälsen tova sig mindre om den är i bättre skick.
Det finns viacutan som är en pumpflaska som du fördelar 1-2 pump per 10kg kroppsvikt, varje dag. Dvs har du två katter som väger ca 5kg så kan du blanda ner det direkt i maten. Dock skulle jag börja med 1 pump för magens skull.
Viacutan finns att köpa på apotek. Tror den kostar runt 230 kr, men för katt är den väldigt dryg.
Annars finns det laxolja som kan köpas på djuraffär. =)
Rått ägg brukar få pälsen blankare, kommer dock inte ihåg om man ska ge ägg vitan eller gulan?. Katter brukar ellerfall gilla det, och det är ju inte farligt.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
# 3 Skall absolut kolla upp Viacutan och laxolja 
# 4 Antar att det är gulan jag skall ge eftersom vitan har nått giftigt ämne i sig innan man har värmt upp den. Tack för tipset 
#4 Jo isåfall är det gulan. För det har hjälp pälsen på min huskatt då han hade väldigt dåligt färg och päls, men ägg gulan hjälpte honom. Har dock inte testat på min ragdoll då hon har perfekt päls (enligt domarna) men det funkar nog lika bra på en ragdoll som en huskatt skulle jag tro ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida