Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3332 ggr
Svidjas
2009-11-10 16:02
0

Standardändring mitted

Kan vi ta detta i en ny tråd då den andra tråden enbart handlar om bicolor nu?

http://www.svidjas.se

Svidjas
2009-11-10 22:20
0

Fick kopiera in Hero's text från orginalstandard texten:

"På mitted varianten tycker jag att det är solklart att den ska ha färgade ben men för att förtydliga att "runners" vita ränder som går upp från tassen upp på benet, så måste vi få till en ändring där också har ett förslag

White mittens: - on the front legs; the white should not extend over the metacarpals, and minimum all toes white.

Så alla kom igen med förslag, tankar och ideér, vi måste tänka till nu för vi gjorde en ändring för 2 år sedan så detta förslag om det går igenom på årsmötet blir det sista på ett tag."

Fyrpihls
2009-11-10 22:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja då kopierar väl jag in mitt "tyckande" från den andra tråden hit då…

för jag tycker även att mitted standarden bör tajtas till….

Där föreslår jag ett tydligare begrepp när det gäller tassarnas handskar… ett förslag här ovan var ju då namnet på benet… motsvarande vår handled.
Och ska det vara certdragande eller ej med runners??
ja, Det tycker jag…

Vit haka… såklart ett måste,
men bruten strimma??
Tycker jag är mindre viktigt faktiskt…

Om hakan är vit… tassarna perfekt tecknade…
och om strimman är otydlig nånstans från bröstet och bak till svansen är ju mindre viktigt anser jag…

En mitted ska vara en katt med tydligt vit haka, perfekta handskar..till handleden, och med alla tår vita…bakbenen vita och helst utan fläckar…
strimma på magen självklart helt önskvärt men mindre viktigt än runnersen…

Om en katt har runners så finns det inte så stor anledning att blåsa längs magen för att hitta en strimma, då jag tycker att de synligaste typiska mittedteckningarna är långt mycket viktigare….
och bör prioriteras…

hur sen allt ska uttryckas på engelska finns det säkert andra som är bättre på än jag.. så jag skriver på svenska.

Annars tycker jag att det framkommit mycket vettiga och bra tankar här i tråden, och om man bortser från den lite kymiga tonen som ibland poppar upp, så är vi på god väg…

Keep up the good work…

avslutar med en bild på S*FunHouses Maximilian som ägs av Carina Jonasson S*cabojs.. en riktigt perfekt tecknad mitted i mina ögon

Hoppas det är okej att jag publicerar bilden trots att katten inte är min, för det är ju jag som fotat den… hi hi

Svidjas
2009-11-10 22:53
0

Mmm, eftersom jag fokuserar (även om jag är rätt ny så är det där mitt arbete kommer att ligga) på mitted i min avel så vill jag inte att vi ska tappa detta med standarden.

Jag vill att det ska vara tydligare med handsken och att den inte ska gå för långt ner (ej heller för högt.): Jag vill få det så att en mitted ska ha alla tår vita, inga fläckar och inga runners.

Jag vill gärna ha en strimma på magen, tycker det finns viss vikt med att, kanske inte säga att en mitted MÅSTE ha strimma men iaf att det är önskvärt.

Nu är jag inte världsbäst på att formulera mig men jag tror ni förstår mig. Glad

Svidjas
2009-11-10 22:54
0

Kom på en till sak, hur ser vi på bläsar på en mitted? Jag tycker gärna att de kan få ha en liten bläs i pannan men när det närmar sig en dålig bicolor så blir det för mycket, vad anser ni?

Addiction
2009-11-10 23:00
0

#4 Jag känner att en "äkta" mitted inte har bläs, men däremot så är bläsar väldigt sött. Jag undrar hur de betraktas ur utställningsynpunkt, drar de ner eller lyfter upp? Jag menar om två likvärdiga mitted står emot varandra, men den ena har bläs?

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Mariamores
2009-11-10 23:59
0

För mig är den obrutna strimman, med undantag för hankatternas behag, lika viktig som den vita hakan. LIkaså att handskarna slutar precis vid hasen, inga runners OK.Bläsen tycker jag är ett stort plus som skiljer katten rejält ifrån birmorna så den ska absolut vara önskvärd men inte för bred utan som en smal strimma/stjärna.

En ytterligare skärpning av standarden på mitted kommer innebära ÄNNU färre katter på utställning!! Min bruna mittedkille har ytterst sällan någon medtävlande på utställning, knappt ens några fler katter i sin färg eller i sin teckning. Ytterligare skärpning tror jag innebär att det kommer bli ännu färre mitted på utställningarna i framtiden. Hur många mittedkatter hade VK på sin utställning under allhelgonahelgen? Hmm, var det? På lördagen var det en brun, en choklad, ev blåtabby… På 500 katter? Kanske missade jag någon nu, kanske var det tre mer men när man jämför med brun colourpointantalet var det pinsamt få så att röra i standarden för mitted tycker jag man kan avvakta med.

I fråga om mitted tycker jag inte att huset är klart så att säga, det är fortfarande bara en liten sommarstuga med flagnande färg ;-)!

Ja, så tycker jag!!

Vi har kattungar!

Min hemsida

Omorose
2009-11-11 00:17
0

#4 Jag tycker inte att en bläs ska dra ner "betyget" på en katt men inte heller vara önskevärt. Bara acceptabelt. Svårigheten är väl att på något sätt förklara hur en bläs ska se ut.

Får den vara bruten? Är det ok om den går nedanför nosen? Får den vara bredare än själva nosryggen?

#5 Hm då blir det klurigt, men den måste vara någon av de två som har nånting typmässigt starkare än den andra, eller att den har bättre kontraster eller något liknande. Tycker inte att bläsen ska avgöra =/ Men klurigt helt klart.. men det kanske någon, som du sa, som har fått erfara nånting åt det hållet?

Neo033
2009-11-11 00:23
0

#6 OBS OT! En liten blåmitted BIS-bebis fanns allt också på VK! Flört

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Svidjas
2009-11-11 02:09
0

#6 om alternativet för att få fler mitted till utställning är att de får se ut mer och mer hursomhelst så har jag hellre färre men snygga. Glad (hur man nu definierar snygga ska väl diskuteras här) Det jag menar är att jag vill inte ha en allt för spretig standars så att man å ena sidan har en katt som ser ut som en uselt tecknad bicolor (men är mitted) och på andra sidan har en som mer liknar en colorpoint som av nån orsak fått lite vitt på sig… ni hänger med…

Bläsar… mmm håller med #7 om att det ska vara acceptabelt. Men otroligt svårt att beskriva den. Vad händer om inte bläs är med i standarden alls?

Svidjas
2009-11-11 02:18
0

Bifogar en bild på min brun tabby mitted kastrat, S*Abayomis Alfonz (Bortse från att han har för mycket färg på kroppen, det hör inte till saken.)
Jag tycker att han är perfekt tecknad mitted. Alltså att han har bra med vitt, inga runners och bra höjd på sina "mittens".

Svidjas
2009-11-11 02:19
0

Han har en bläs, och en bred stimma vitt från hakan ända bak.

Fyrpihls
2009-11-11 10:58
0

jag tycker egentligen att mittedstandarden är ganska tydlig och korrekt.

Förutom bläsen då möjligtvis som borde definieras lite tydligare… 
själv föredrar jag bläs faktiskt, men då ska den vara korrekt, inte nåt som ens är i närheten av bicolorens V.. 0ch det har vi ju också specifierat att den ska hålla sig inom nosryggen.. men där kanske skriften behöver bli lite tydligare.

ang. handskarna menade jag just ett förtydligande om hur exakt handskarna ska få vara på frambenen.. det är ju där det råder viss oenighet, eller för stort tolkningsutrymme… hur man nu vill definiera det.

Men eftersom det står tydligt att ragdollen är en maskad katt och att en runners ju faktiskt är något vitt inom maskområdet.. som enligt standarden inte ska finnas då förutom handsken..
och om man då bortser från en sån där bebisvante med snöre som går in genom jackärmen för att man inte ska tappa den så slutar ju oftast en handske vid handleden…
(fast när jag gifte mig så hade jag ju en hanske som gick nästan till armbågen-men såna menas det ju inte)
MEN det är ju just det här luddiga som vi måste komma bort ifrån…

Det jag menade i mitt tidigare inlägg var att just Hakan och tassarna är en "STÄMPEL" som säger mitted, så menar jag att det borde vara viktigare att ha dessa korrekta än om att strimman under magen var lite aningens svår att blåsa fram… jag tycker det är en petitess jämfört med fram-tassarna…

På nåt vis så byggs ju katten först inifrån och ut.. med typ och stomme etc.. och sen målar vi den framifrån och bak så att säga…
Det är ju tex fortfaranade ok med fläckar på bakbenen både på mitted och bicolor, om än inte önskvärt..

Det måste ändå vara en tydlig mitted FÖRST om man ens ska bemöda sig om att leta strimma, tycker jag… Då ska man FÖRST se en katt med perfekta tassar och knallvit haka… jag tycker det är lite viktigare… men självklart helst alltihopa…

Standarden är ju också skriven lite inifrån och ut och sen framifrån och bak, om man ka uttrycka det så…
Allra först.. en maskad katt med blå ögon.. Och om man tänker så så är ju runnersen naturligtvis fel eftersom den kapar det maskade benet.. sen måste det ju tydligt stå, vart och hur långt kan en liten kil gå upp..

Det är ju hela tiden det vi återkommer till och det är ju också det vi är ute efter..
Att hitta ett ordval som klockrent talar om exakt hur vi vill att katten ska se ut, och så att alla domare från alla nationaliteter kan läsa vad det står och förstå hur dom ska döma för att det ska rimma med standarden.. samtidigt är det ju ändå en bedömningssak och kommer alltid att ses med lite olika ögon eftersom det ju är precis som jag försökte säga med min vant-liknelse här ovan..
Vi ser saker ur olika perspektiv beroende på våra erfarenheter och våra referensramar, och det kan vi ju aldrig heller komma ifrån.

Så HUR vi ska formulera en ev standarändring är ju det som vi måste förlikas om…

Svidjas
2009-11-11 14:29
0

Detta är det som står i FiFe om mitted nu:

Points (except paws, chin and the possible white stripe/markings on the bridge of the nose up to the forehead) and body colour as in the Colourpoint, well defined and in harmony with the body colour.
White stripe extends from the bib and runs down the underside between the front legs to the base of the tail.

Mariamores
2009-11-12 18:26
0

#8 Just det, fyra mitted var det juh… Hur kunde jag glömma din lilla ursöta ulltuss?? Kyss

#12 Jag håller med dig fullständigt Unni!! MEN jag tycker att den vita strimman tillhör mittedkattens vitfläcksanlag på ragdoll, alltför stora avbrott är för mig en felteckning, dock inte lika fel som en färgad haka eller feltecknade handskar.

Jag kan bara tycka att eftersom antalet colourpoint och bicolour vida överstiger antalet mitted-tecknade katter på utställning så känns det inte som det är världsviktigt, men det betyder ju inte att det kommer bli fler "fulmitted" (missförstå mig rätt nu ;-)) på utställning? De är ju så få som det är redan. Jag tror det finns mängder av stolta kattägare som väljer att inte ställa sina tjusiga mittedkatter pga lite runners t ex. Men, men…

Vi har kattungar!

Min hemsida

Fyrpihls
2009-11-13 16:15
0

Ja precis.. jag tycker ju också såklart att strimman ska finnas där, MEN att det allra viktigaste och det som borde vara absolut certdragande är just runners och avsaknad av vit haka…
sen har dom ju oftast strimman också, men om den är helt korrekt tecknad i övrigt men kanske några strån som bryter strimman, så borde man kunna se förbi det OM katten är bra i typen såklart..
För vi pratar ju om katter som är bra i typ även här.

Jag tycker inte att den lilla detaljen på en annars korrekt tecknad mitted skulle göra att den ryker. men jag menar alltså bara prioritetsordningen där..

Det skulle ju kännas onödigt att leta strimma på en katt som tex saknar vit haka, för då borde den ju inte vara med tycker jag.

Men självklart en katt som har allt är ju det vi strävar efter..

Strimman tycker jag också är underbart ljuvlig, men då ska det vara en strimma och ingen bläs… och där behöver vi också förtydliga oss ordentligt.

Det vi hela tiden måste tänka på är ju att alla domare (och även uppfödare) tydligt ska kunna läsa sig till exakt hur vi menar.. Det borde ju vara självklart att alla kat II domare kan ragdoll utan att tjuvläsa, men så är det ju inte riktigt..
det största problemet är ju antagligen allround domarna..
men hur som helst… Det ska gå att läsa sig till vart gränserna går helt enkelt..

Och bilder som sunrunners förtvivlat försöker föreslå här är ju faktiskt inte helt fel… en min och max bild bifogad till standarden, så att den blir ännu enklare vore ju faktikst inte så dumt.

Och hur strimman exakt ska formuleras för att bli tydlig.. ja det är ju frågan…
sen att en del domare föredrar strimma och en del inte är ju självklart, för domare är ju också vanliga människor som tycker lite olika…

Ja det är bara att jobba på… hoppas att den som klurar på detta har fått lite tips och råd på hur vi ska formulera oss…

Men att ändra standarden så att katterna blir finare är ju målet.. inte att acceptera mer och mer fel… som tex detta med fläckar på bakbenen.. det var väl egentligen ett steg bakåt, istället för framåt.
men gjort är gjort och som sagt… de sittre ju ändå därbak… så det kan man ju stå ut med..

Fyrpihls
2009-11-13 16:16
0

här kommer en bild på min fina Amber, vars bläs jag bara tycker är ljuvligt söt…