Skrikande katt
Jag behöver lite tips på hur jag skall bete mig med min hankatt, Han är kastrerad.
På nätterna går han runt och gormar, han mjauar högt och missnöjt, går runt i sängen av och ann, stänger man ut honom sitter han utanför dörren och skriker och krafsar, låter man honom vara inne hos oss, så skriker han mest sen går han vidare och skriker någon annanstans, han har aldrig gjort så förut, och han är precis som vanligt i övrigt, den andra katten sover hela nätterna. Tips tack
Ja,usch,det där låter inte alls kul!
Helt klart är han missnöjd över något.Om han är nyligen kastrerad så får du vänta ut honom för hormonerna minskar lite i taget.Du kan även prova feliway.Det funkar bra på många katter.Eller han kanske inte känner sig trygg i flocken.
Jag hade en sådan hane för ett tag sedan.Även fast han kastrerades så gormade han mycket och var väldigt rastlös även på nätterna.Han sökte inte kontakt med de andra katterna och jag upplevde honom lite som en enstöring.Han älskade att vara ute och filosofera för sig själv.Till saken hör att han var yngst i gruppen vilket säkert spelade roll om man tänker på rangordning.Kastrater ligger längst ner om man har fertila katter.Jag omplacerade honom som ensamkatt till ett medelålderspar och han stormtrivs idag:))
Jag menar inte att du ska göra det,men jag gav ett exempel…Hoppas det ordnar sig med mindre drastiska åtgärder för er./Paulina

Han är lite ensam eller , inte ensam men han drar sig gärna undan, han är inte spec gosig, (bara ibland på morgonen) men något är det ju som han inte är nöjd med som sagt, på måndag är det två veckor sedan han kastrerades. ja vet inte riktigt hur länge hormonerna sitter kvar i.. tack för din hjälp
Hormonerna kan sitta i ett tag! en kastrerad hane bör inte träffa fertila honor de första sex veckorna (ungefär) eftersom hanen fortfarande kan bli pappa. Min hane hade "hanbeteendet" kvar i ungefär två månader innan han var en "go" kastrat, det avtog lite i taget så håll ut!

ok, då är det nog ännu hormoner. för han höll inte på så här innan han blev könsmogen. tack
Hejsan!
Prova att trötta ut honom lite innan ni ska sova på kvällen. Han kanske känner sig illa till mods när alla plöttsligt går och lägger sig? Testa att gå ut i koppel en 20 min och låt honom få jobba lite med huvudet.. lukta, leka m.m.. :) Ta med lite skinkbitar eller annat gott och lägg ut på gräset så han får nosa sig till dom. När du väl kommer in kan du ge honom kvällsmaten så han blir mätt o belåten. Vi vet ju själva hur vi känner oss efter en god måltid.. :) Inte vill vi upp och hoppa inte :P.. Släck ner lite runt om i lägenheten innan det blir läggdags. Skruva ner volumen på tv:n eller radion. Det viktiga är att du ser till att det skapas ett lugn lite långsamt så att hans stressnivåer och annat hinner sjunka innan ni alla ska lägga er. När du själv går och lägger dig så stäng inga dörrar.. Det gör oftast katter (och andra djur för den delen.. ) mer aktiva och nyfikna på vad som finns bakom den.. Ge honom ingen uppmärksamhet om han inte kräver det. Ligger han och vilar så låt honom få vila. Utan avbrott kan han lättare sjunka in i en djupare sämn. Hoppas att dessa tips kan vara till hjälp.
Lycka till! 

tack!!!får pröva