Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1455 ggr
bebble
0

Katt med svininfluensa

Nu har även en katt drabbasts av svininfluensan

David
0

Jag läste också om det. Hade bestämt mig innan för att inte vaccinera mig, men nu blev jag lite osäker när det kan smitta katterna också.

Hur gör ni andra?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

NorthernPearls
0

Vi ska vaccinera oss.

Barnen får via skolan å jag å min man ska ta vacinationen så fort vårdcentralen tar emot andra än riskgrupperna

Vi har helt underbart sötaKyss Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!

Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s 

Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

Pysslingens
0

Jag är vaccinerad både mot svininfluensa + den vanliga influensan. Jag tillhör riskgruppen men jag hade vaccinerat mig ändå. Sambon ska vacinera sig så snart han får.

Man vet ju inte om det blir allvarligt och vi har ju vaccinerat bort många andra sjukdomar.

CaTim
0

#1 Inget illa ment, jag blev bara lite fundersam… Om man väljer att inte vaccinera sig trots vetskapen om att man kan smitta t ex barn och sedan ändrar sig pga av att katterna kan bli smittade… hm…

Vi har valt att inte vaccinera oss, då vi överlag är emot vaccinationer, jag tror att då vi är fullt frisk i övrigt, så tror jag att det är bra för immunförsvaret att få den… För typ 50år sedan gick det ju någon sån här typ av flunsa då jättemånga blev sjuka, det är ju den generationen som idag är mest motståndskraftig, förhoppningsvis om den kommer igen om 50år, så klarar sig våra barn bra då. Visst man vaccinerar sig mot andra sjukdomar, men jag känner så.

Man har ju hört många som haft den och varit hemma i tre-fyra dagar och sen blivit bra igen, visst man har hört motsatsen också, så jag har ingen aning om vad som i slutänden är mest rätt att göra… En bekant har vart till läkaren, han sa att svininfluensan är som ett lotteri, antingen blir man riktigt dålig eller så klarar man sig utan större besvär.

David
0

#4. Det är egentligen en enkel anledning. Katterna "träffar" jag dagligen, och det är väldigt sällan jag träffar barn. Vad jag vet så finns det inte heller några mediciner eller annan form av behandling för katter som blir sjuka. Så ja…

Men jag håller med dig i övrigt, precis så gällande vaccinerat resonerar jag också. Är förhållandevis väldigt få som blivit svårt sjuka om man jämför med en vanlig influensa också.

// David

Fyrpihls
0

Jag var först jätte emot att vaccinera mig för jag resonerade lite som Marlen här att det som inte dödar härdar..

men sen har jag förstått att var och en som INTE vaccinerar sig är ju en fara för de svagare, tex små babysar som inte själva kan få vaccinet än… För då kan man ju ta med sig smittan till andra svaga, som även om influensan i sig inte är så kraftig.

Tex har mitt brorsbarn fått en som som har downs syndrom.. han är ju ännu bara ca 1½ månad och han får inte träffa NÅGON som inte är vaccinerad, för för honom kan det innebära döden eftersom han redan har så nedsatt immunförsvar..

Så jag tror att snart kommer rekommendationerna vara att ALLA bör vaccinera sig, inte bara för sin egen skull utan för de som är svagare på en del sätt…

Annars åker man omkring som en smittbula, på bussen i affären.. ja överallt och sprider smittan, och det i sin tur kan betyda tragedi för någon annan.

Så vi har faktiskt vaccinerat oss nu hela familjen… dilemmat är två av mina vuxna barn som är gravida… de känner sig ju väldigt osäkra, men vi får väl lita till expertisen.. nu råder dom även gravida att vaccinera sig efter att de gjort det där 18 veckors ultraljudet…

CaTim
0

Jo, funderingarna har varit många och långa, du har ju helt klart rätt i det du säger Unni, jag har tänkt i dom banorna med… Jag har fortfarande en enorm ångest… Rynkar på näsan

raggorgeous
0

Jag har vaccinerat mig - vågar inte annat faktiskt…

LÄSKIGT att katt och hund också kan få det! Helst då man har smått..

Hur gör man med kommande besök av ev blivande kattungeköpare? Ska man kontrollera vaccinationsintyget på dem innan de får komma in? Flört Skämt åsidor - men lite allvar ligger det ju i det ändå..

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
0

LÄNK till artikeln i SvD

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Sessy
0

#4 Det finns ingen anledning att inte vaccinera dig om du inte är enormt allergisk mot äggvita. Då får man ta vaccinen i mycket mindre doser och under övervakning. Jag tillhör riskgruppen och har därför vaccinerat mig. Hade gjort det i vilket fall som helst! Att de som varit med om denna smitta förut blivit "härdade" eller något imuna är helt rätt. Detta tack vare att de blivit introducerade för viruset förr och därför utvecklat antikroppar mot det… Vaccinet är en pytte liten dos av viruset så att din kropp klarar av att känna igen denna typ och utveckla antikroppar.. Bara det att du slipper att blir sjuk och kanske dödar någon annan på kuppen genom att sprida smittan vidare.. :| För mig är det obegripligt att man inte vill vaccinera sig..om jag nu ska vara ärlig..

raggorgeous
0

#10 håller med…

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

bebble
0

#10 lite hårt skrivit!

Bara det att du slipper att blir sjuk och kanske dödar någon annan på kuppen genom att sprida smittan vidare..

blir du inte sjuk kan du väl inte föra smittan vidare!

som tur är har vi valmöjlighet, de som vill, de som inte vill och var och en väljer själv och de som inte vill ska inte bli kallad mördare

de finns ju andra virus som dödar!!! Galna kosjukan ex.vis

CaTim
0

Det är faktisk en influensa vi pratar om inte pesten eller spetälska, om ni inte visste det så har alltid gamla och svaga människor riskerat att avlida vid influensa. Skillnaden nu är att det är en ny typ som de flesta inte har samma imunförsvar mot, att man väljer att vaccinera är för att det inte ska bli massjukskrivningar från skola och arbeten då sveriges ekonomi skulle förlora fruktansvärt mycket pengar då. Men det är en influensa.

Alwyn
0

Jag förstår inte dethär med att den som vaccinerar sig INTE kan föra smittan vidare. Viruset kan man ju bära på/ föra med sig, även om man är vaccinerad och inte själv blir sjuk. Eller?

Ett vaccin är ju endå en liten dos av det den ska skydda mot. Right?

raggorgeous
0

Jo jag hade också förstått det som att du kan bära på smittan utan att själv bli sjuk..  och om man då träffar djur/människor med lågt immunförsvar av nån anledning - så kan man smitta dem?

Eller har jag fel?

Sedan får man inte bli hysterisk över detta med influensan - det hjälper ingen. Det är inte pesten som sagt - MEN kan vara farligt för den svage.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

bebble
0

#13 Det är influensa- Ja

Hur kommer det sig att en hel del som vaccinerat sig ligger sjuka i svininfluensa 2 - 3 v efter vaccinationstillfället?

De jag vet om personligen är det via sjukvården konstaterat att det rör sig om just svininfluensan!!

Hur har dessa fått det då?

Det är sagt att man inte kan få det om man är vaccinerad,

av vaccinet för  att det är ett dött  ämne i det

flera har fått det trots vaccinet ?????

FunHouse
0

Jag och min familj var väldigt sjuka i juli redan i alla symptom som svininfluensa ger. Ringde vårdcentralen och berättade och dom sa att de hade 6 kollegor som drabbats av samma sjudom och symptom. Han sa då när jag ringde att det inte var svininfluensa, men senare bekräftases efter att de testat två av vårdcentralens personal att det var svininfluensa. Så jag tror att det var det vi hade också.

Men det jag vill säga med detta är inte att jag inte tänker gå och vaccinera mig när det blir dags utan jag funderade just på att mina katter blev inte sjuka då.

Så jag undrar hur vanligt det är att katter blir smittade av människor.

Men just nu så har i allfall svininfluensa börjat härja på skolorna här i jönköping. På mitt rektorsområde där jag jobbar var 60 barn insjuknade igår. De har tagit en del stickprov och konstaterat att det är svininfluensa. Så oron är stor hos föräldrar. Känns som om vaccinet kom lite försent??

Det som är otäckt är ju att vissa ungdommar eller barn blivit så sjuka. Annars tror jag det är en rätt "snäll" influensa om man jämför med andra starka influensor som funnits genom åren.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

David
0

Allt är relativt om man sätter det i perspektiv mot sådant som media inte blåser upp.

2-3 personer dör varje år av allergiska reaktioner av getingstick. Flera hundra dör varje år av den vanliga influensan. Hittills är det väl 6 eller 7 konstaterade dödsfall av just svininfluensan, och i flera fall har det legat något annat bakom också. Så jag tar det lite med ro. Riskgruppen är yngre människor istället för äldre som vid vanlig säsongsinfluensa. Och jag vaccinerar mig inte mot någon. Inte i dagsläget i alla fall.

// David

Sprattelkattens
0

#16. Det tar 10-14 innan man fått immunitet via vaccinet mot influensan och därför kan man bli sjuk även efter att man vaccinerat sig, sedan ger tyvärr inte vaccinet ett 100% skydd utan jag tror att det ligger på 90% (vi får masssor av mail dagligen om influensan så jag inte hunnit läsa de senaste).

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Fyrpihls
0

Såhär tror jag….

Man får ju vaccinet som är en "förmildrad variant av smittan" kan man kanske enkelt säga det.
Då bildar kroppen antikroppar mot det , så att sen antikropparna redan finns på plats om du sen utsätts för den riktiga smittan.

En del blir ju väldigt sjuka AV vaccinet, och det kan man ju se från två håll…
Jag kan ta ett exempel.. en av mina döttrar blev jätte jättesjuk när hon fick den där mässling/påssjuke/rödahund vaccinet när hon var ca 2 år… Hon fick svåra feberkramper och var verkligen riktigt illa däran..
Och det av ett avdödat vaccin..
jag var då först lite arg på sjukvården som hade utsatt henne för det, men sen var det en läkare som jag pratade med som sa såhär… att -Just de männsikor som blir påverkade och sjuka AV vaccinet… Det är ju de som i verkligheten skulle DÖTT av den riktiga smittan…

så man kan ju vända på det åt båda håll…

Och jag tycker som med allt annat att ingen av oss ska döma nån annan för att den gör vad den tror på..

Alla måste förlja sitt eget hjärta, för att känna sig trygg med att man gör rätt..
Ingen gör fel eller rätt, utan alla gör PÅ SITT SÄTT..

Så måste det få vara… så tycker i allafall jag…

Så vaccinera er ni som vill det och skit i det ni som känner för det…
Man kan aldrig helt gardera sig i allafall mot NÅT som livet utsätter en för..

Kram på er alla både snoriga och osnoriga.. kram

GunBertus
0

hämtat från den tyska tidningen Der Spiegel:

Vaccinationsspektaklet i Tyskland håller på att bryta samman totalt sedan det blev känt att Paul-Ehrlich-Institutet som beställt vaccinet till det tyska folket har beställt ett annat beprövat influensavaccin till sig själva och till medlemmarna i tyska riksdagen och till de tyska soldaterna. Så det tyska folket ska få Pandemrix med etylkvicksliver och skvalen medan de själva får ett vanligt influensavaccin. Barnläkare rasar och många av dem vägrar att vaccinera tex gravida och små barn och andra utsatta med det oprövade skvalenvaccinet.

andra artiklar..har en hel A4 sida till med amerikanska forskare som uttalar sig, om någon är intresserad:)

http://www.sourze.se/L%C3%A5t_oss_inte_bli_skr%C3%A4mda_10686001.asp

http://www.vaccinationsfaran.se/

STÄRK ISTÄLLET DITT IMMUNFÖRSVAR 

Ta kolloidalt silver. Dödar virus och bakterier.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/erfarenheter/kolloidaltsilver_msm.htm . Här finns en hel del spännande att läsa.

Produkten säljs från www.ion-silver.com och kan köpas i alla hälsokostaffärer

Skaffa en liten sprayflaska som man kan ha i fickan så när folk hostar och fnyser omkring er så spraya lite i munnen samtidigt som ni andas in. Kan även tas i näsan.

Ta askobinsyra som stärker immunförsvaret.

½ tsk per dag. Kan delas upp i 2 doser 

Echinamin stärker också immunförsvaret.

10 dr 3 gånger per dag

Gurkmeja ½ tsk om dagen som bl annat stärker immunförsvaret 

Ät  D vitamin.

Kattungar väntas hos GunBertus

huldabella
0

Jag och Lucas har redan haft svininfluensan så läkaren tyckte att det var rätt så onödigt att jag vaccinerade mig trots att jag ingår i riskgruppen. Flört Övriga familjen har väl inte riktigt bestämt ännu hur de ska göra, men de verkar ha gott om tid på sig att bestämma sig eftersom Nynäshamns kommun bara får 1000 doser i veckan. Det kommer alltså att ta ca 26 veckor att vaccinera alla invånare… Och hittils ligger redan massor av skolbarn sjuka.

Däremot har jag faktiskt varit ganska orolig för om jag skulle smitta ner kissarna sedan jag läste om den amerikanska (?) katten i tidningen, men det verkar ha gått bra hittils.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Rosino
0

Hur är det då om man redan blivit smittad när man får vaccinationen, dvs man har smittan men sjukdomen har inte brutit ut? Blir symptomen värre då?