svullna mjölk körtlar efter kastrering
Jag har en honkatt som kastrerades och efter ca 1 månad får hon svullna mjölk körtlar, ung. som dom blir innan kattungarna föds när dom är dräktiga, vetten påstod att det var en sjukdom som endast går att bota via kastrering !!!!
Hmmmm !!
Nu 4 veckor senare är det fortfarande svullet men har tydligen minskat lite grann i alla fall. Katten mår f.ö bra. Hon placerades om ca 1 v efter kastreringen så jag har ingen koll på detta själv utan det jag vet får jag reda på via nya ägaren.
Men jag har aldrig varit med om detta förut el hört om det tidigare, nån som har erfarenhet ??
/Pia
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
nej det har jag faktiskt aldrig hört talas om, men det låter ju som ett hormonellt problem, och det borde ju inte finnas kvar om man tagit bort allt. Hoppas det går över.. det kan ju bero på hormonomställningen kanske..
Sjukdom som botas genom kastrering???
Tror också på hormoniell störning (men sjukdom??).. det kan ju ta ett tag innan hormonerna lugnat ner sig efter kastrering så hoppas det ger med sig snart.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Då vi kastrerade vår huskatthona… så fick hon efter en tid, kommer inte ihåg hur länge efter kastreringen små kulor kring kring flera spenar, dessa kulor kom och gick… lite större en dag, mindre några dagar senare, borta en dag och fler nästa dag. Vi uppsökte veterinären som trodde att det var antingen hormonellt (efter kastreringen) eller tumörer. Och bad oss avvakta… då hon tyckte att är det tumörer så ska de inte flytta på sig eller komma och gå. Men, hon var väldigt osäker på vad det kunde vara. Och någon månad senare så var alla kulor borta och har aldrig kommit tillbaka och nu är det 4 år sen vi kastrerade henne.
Så, jag hoppas att det bara är något hormonellt….