Dominant honkatt?
Jag funderar på en av mina honkatter. Hon har på senare tid börjat "bestiga" min fertila hankatt samt bita honom i nacken, och där håller hon sig. Han gör inte så stora försök att ta sig ur hennes grepp. Hennes beteende är värst när hennes löp börjar avta.
Vad kan det beteendet tyda på?
En annan sak jag funderar på är varför hankatten inte försöker ta sig ur hennes grepp?
Hur ska jag bete mej?
Har ni varit med om detta nångång med era katter? Det skulle vara intressant att höra vad ni tror om detta.
Annica, S*Norrtassen´s
*putt*
Är det verkligen ingen som har varit med om det här nångång?
Jag har ingen egen erfarenhet av detta men jag tror inte du behöver vara orolig,Annica:)
Har sett en hona göra så när hon var på parning hos en hane.Dom turades om att bestiga varann,hihi.
Men vad din hona gör tror jag beror på dominans eller så kan det också vara så att hon vill visa hanen hur han ska göra…hahaha
.Välj själv alternativ..Orolig behöver du inte vara tycker jag;)
//Paulina
Tycker det låter som dominansbeteende. Honan är förmodligen högre i rang och vill "mästra" hanen för att visa att hon ska ha högre rang än honom. Om han är lite blyg/försiktig kanske han inte gör försök att "mästra" tillbaka och tillåter mästringen ske.
I alla fall är det så med hundar. De kan även bestinga barn och människoben i försök till att mästra. Om man har både hund och katt är ett bra sätt att låta kattungarna "mästra" hunden för att lära hunden att katterna och även kattungarna har högre rang. Det vill säga man håller kattungen på hundens rygg och visar tydligt att "så här ligger det till". Detta gör man självklart då kattungen vant sig med hunden (inte meningen att det ska bli en skräckupplevelse för kattungen).
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Tack för era svar 
Jag hade lite föraningar på att det kan vara ett dominansbeteende.
Hoppas att det är så att jag inte behöver vara orolig 
Mina funderingar går så här: denna hona är förståeligt högsta hönset hemma hos oss och ska som Kicki skriver "mästra" hanen. Och han verkar låta sig "mästras". Hur bra är det egentligen om man tänker på hankatten, eftersom dessa katter bor tillsammans och umgås 24 timmar/dygn. Kan det vara så att han är så "hunsad" av henne så att han inte vågar para 
Han har för dryga 2 veckor sedan parat denna dominanta hona, eller i alla fall försökt. Så på några dagar lär jag veta om det tagit 
En annan av mina honor är just nu i slutet på hennes löp. Den dominanta honkatten har haft hankatten under "sträng övervakning" och följt efter honom vart han än gått. Trots att han visat lite intresse för den andra honan har det inte blivit någon parning. Kanske beroende på denna övervakning?!
Jag har haft den dominanta honan åtskild från de andra katterna periodvis nu under den andra honans löp, men jag har väldigt lyhört i lägenheten och hon har ju förstås jamat i rummet hon varit i, och det har lett till att hankatten har hållit sig bakanför dörren och nosat, istället för att ta tillvara tiden med den löpande honan (som jag hade tänkt att han skulle göra).
Har ingen aning hur jag fortsättningsvis ska gå tillväga? Det är verkligen INTE lätt att ha både fertila honkatter och fertila hankatter tillsammans hela tiden.
Ja, du har alldeles rätt att det inte är lätt att ha fertila hon- och hankatter tillsammans.
Du vet säkert att en hona kan få kattungar med flera olika hanar (om tillgängliga) i alla fall rent teoretiskt. Då jag fick höra om detta första gången frågade jag min veterinär om detta. Min veterinär sa då till mig att rent praktiskt skulle det sällan hända ute i det vilda. Anledning, enligt honom, var att den hane som är högre i rang i området aldrig skulle släppa till en annan hane under honas löp. Den andra hanen skulle behöva flytta till annat område och försöka slå sig upp i rang bland hanar där för att få para. Om detta stämmer så kanske det är något liknande honorna emellan också…dvs. att det inte är säkert att den ranghöga honan delar med sig av hanen.
Svårt och lycka till!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
#5 Ja, det kan mycket väl vara på det sättet, att honan har lagt beslag på hanen och inte vill dela med sig…
Kommer att försöka lösa det så att min "dominanta" hona kommer att få bo hos mina föräldrar när det är ett löp på gång hos den andra honan. Kanske det funkar 
En annan tanke jag har är att hennes beteende kanske är anledningen till att min 1 åriga honkatt ännu inte börjat löpa ännu ?!
Det gäller att trixa och fixa tills man har hittat lösningar som fungerar.
Ja det stämmer säkert att det är ett dominansbeteende..
Det är ju även så att en dominant hona kan trycka ner en annan hona så att hon inte kommer i löp…
Det kan absolut vara ide att sära lite på de olika konstillationerna..
En väldigt dominant hona kan också dänga upp en fertil hane så han inte vågar para nån alls…
Det är det som jag är lite orolig för här hemma, med Amber för hon dänger verkligen Mio så det står härliga till så fort dom kommer ihop…
.. men nu flyttar hon snart till sin fodervärd och får vara där tills hon börjar löpa, sen återstår att se om hon accepterar honom som alfa hanne sen när hon verkligen är i höglöp..
Hoppas du hittar bra lösningar… så det ordnar sig
#7 Tack för ditt svar 
Ja tänk att man kan planera och planera (vilket jag tycker om att göra), men man vet aldrig hur det kommer att bli. Det är ju ändå i slutändan katterna som bestämmer 
Jaaa, måste fundera hur jag ska göra. Men första lösningen är väl att se om den "dominanta" honan är dräktig, för då kommer hon väl att ha fullt upp med sig själv ett tag och sen med sina kisseungar, och då kanske hon inte bryr sig så mycket i de andra katterna. Är hon inte dräktig får hon flytta till mina föräldrar en period, så kanske det löser sig.
Hoppas verkligen att det löser sig för dej oxå, med Amber och Mio…med tanke på deras vackra dotter Jamber så skulle det säkert vara roligt att få en till kull med lika vackra kattungar 

Enig med at det har nok med dominans å gjøre ja. Min hunn katt som var øverst i rangstigen her hjemme "besteg" min andre hunn katt og litt på min da ikke kjønnsmodne hann katt. Og hun hersket med ganske steng hånd over de andre kattene. Men da den andre hunnkatten kom i løp og min hannkatt var kjønns moden så gikk jo det veldig greit.
Men det som er så interesant synes jeg er at når min hunn katt som ikke er høyt på rangstigen fikk sine katttunger så er det hun som kommer øverst på rangstigen. Og min da tidligere dominante hunnkatt "falt" i rang så viste hun nesten ikke hva hun skulle gjøre. Men etter noen uker så har de seg i mellom ordnet i rekkene sine igjen og alle fungerer gått sammen. (alle kattene er jo sammen hele tiden her hjemme)
Så jeg tror at det "faller" på plass av seg selv hjemme hos deg også, men må jo smile litt av hvordan denne fasinerende katte verden fungerer. Utrolig moro å få oppleve og være en del av det.
#9 Vad intressant att höra hur rangordningen kan förändras i samma "flock".
Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig här oxå. Hittills tycker jag att jag haft en del (små) motgångar, men det blir väl ljusare tider för mej oxå framöver, hoppas jag 
Håller med att det är fascinerande att få vara med och uppleva kattvärlden på nära håll. Katter är verkligen härliga djur. Skulle inte vilja vara utan dom för ens en dag 
#9 Påtal om det så kommer jag ihåg att det ändrades mycket här hemma när Tyra blev dräktig.
Tumbai var alltid den som brottades överst och bestämde, men när Tyra blev dräktig hamnade Tumbai plötsligt underst och tyckte inte alls det var lika kul att leka längre ;)
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction