magsjuka hos kattungar?
Hej!
Min första kattungekull (snart 8 v. gamla) har fått någon form av magsjuka. De kräks och har diarré. Först drabbades bara en unge och jag trodde det var något fel med just honom. Så jag tog honom till veterinären, då hade han nog varit dålig i 1 1/2 dygn ungefär. Han röntgades ifall han skulle ha svalt något olämpligt men det visade inget konstigt, alla blodvärden var ok, han hade lite låg salthalt vilket var OK, och han var något uttorkad så de vätskade upp honom. Morgonen efter var han väldigt pigg igen och jag trodde allt var över. Sen på kvällen såg jag att fler av ungarna kräktes och hade diarré och så har det fortsatt under veckan. Det är ju svårt att hålla koll om alla har varit dåliga hela veckan eller om de har turats om. Trots allt har de varit hyggligt pigga och lekt runt. Har pratat med veterinären två gånger denna veckan i telefonen som säger att katter kan drabbas av magvirus precis som vi människor och att det inte är något konstigt. Det kommer ge sig så småningom. Det är bara att fortsätta att ge kokt fisk och vätskeersättning. Jag tycker att deras vikt har dalat rätt mycket och att i alla fall två av dem känns väldigt beninga och tunna nu. De är tillbaka på samma vikt de hade när de var 5 v. Är det OK? Tycker själv att det inte alls känns bra. Men som sagt allmäntillståndet är ju rätt bra. Pappan har kräkts en gång, annars har mamman och pappan varit normala i magen hela veckan. Vi hade en liten pojken (människa) på besök hos oss på fredagen som kräktes på vårt golv och första kattungen kräktes dagen efter. Kan de ha blivit smittade av honom? Veterinären säger att det inte ska vara möjligt. Vad kan det annars vara? Om det är magsjuka kommer det ge med sig snart? Vad har ni kloka kattägare och uppfödare för erfarenheter i detta? Alla tips mottages tacksamt.
Tror inte de fått det av den lille grabben
utan att det kan vara en bakterie
be veterinären skriva ut
Dihydrostreptomycin vet.
och var noga med mängden du ger
Jo, de kan faktiskt också få vanlig magsjuka som människor har.. och då är den ofta orsakad av.. ja just det… e-coli… (och det är ju en bakterie..)
Det som Lisbeth nämner här är jättebra, och du kan också utöver det pröva med vanlig PROKOLIN som är "bra magbakterier" som kan hjälpa till att återställa balansen..
De båda tillsammans borde vara kanon…
OT, Du Lisbeth som har så mycket erfarenhet… skulle inte du kunna vara med och svara på alla mina frågor.. i mitt forskningsprojekt…??
Please…
askrike; Hoppas dina bebisar och katter snart blir bra…
jag har faktiskt hört om några flera som haft nån sorts magsjuka den här hösten… kanske är svininfluensan.. den får ju barnen ont i magen av också… hmmm
"funderingar"
Jag läste just på lite om det där **Dihydrostreptomycin vet..
**
Verkade ju vara ett väldigt bra och effektivt preparat, som dessutom faktiskt skulle kunna hjälpa mot tex e-coli.. som jag ju har snöat in lite på…
Ja det ska bli spännande med den här lilla "statistiska undersökningen" som jag håller på med.. 
Har du avmaskat dem och i så fall med vad för preparat? Jag skulle skicka in träckprov till SVA, kostar nästan inget, för att utesluta parasiter. Nästa steg (eller alternativt samtidigt lite beroende huuur bråttom det är) skulle vara att ta bakterieprov med resistensundersökning. OM det inte förvärras hastigt. Under tiden skulle jag köra strikt diet och prokolin alt. Diarsanyl.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Glömde säga…Stort lycka till!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Usch vad jobbigt!! Hoppas de kryar på sig!!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Unni om jag kan svara jag gärna
!# glöm inte vätska upp dem
1 l kokt vatten
1/2 tsk salt
2 msk druvsocker'
1/2 tsk bikarbonat
blanda allt och låt svalna, ge med en pippet
är liknande vet vätske ersättning

Tack snälla snälla för alla bra tips! Så skönt att det finns några att fråga…
Det känns som att det har vänt. Har inte sett någon kräkas eller några kräksspår sen i torsdags natt nu. Och bajset börjar se lite fastare ut… Håller tummarna!!! Igår kväll var jag på Apoteket och köpte Diarsanyl. Det kan ju ha hjälpt dem. Har också gett dem vätskeersättning. Har även ställt fram modersmjölkersättning som jag gett dem, eftersom mamman verkar lite less på att amma dem. Vet ej om det är en bra eller dålig idé, men det verkar ju ha gått bra.
Jag avmaskade dem med Banminth vid 5 v. En mycket dum grej som hände då var att när jag frågade på Apoteket så sa de att jag kunde avmaska mamman med Drontal Vet. samtidigt vilket jag gjorde. Läste sen efteråt på bipacksedeln där det stod att man inte skulle ge till digivande honor eftersom det inte fanns tillräckliga studier på biverkningar… tack för det Apoteket. Pratade då med en veterinär som sa att det nog inte skulle vara någon fara för ungarna. Frågade nu när jag var inne hos veterinären om det kunde finnas ett samband. De trodde inte det eftersom det gått såpass lång tid emellan.
Om det inte ger sig nu så ska jag föreslå Dihydrostreptomycin vet. för veterinären, alternativt parasiter och bakterieprov.
Tack snälla för alla tips!