Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1590 ggr
CallaMej
0

Kölista för avelskatt??

Kul att veta hur ni gör;

1. Har ni kölistor för avelskatter? Hur lång i så fall? Olika för hane/hona eller färg/mönster?

2. Låter ni vänner (som är uppfödare) gå före? (känslig fråga kanske…)

3. Hur länge har ni kattungar under utvärdering?

Själv har jag ställt mig i kö hos en uppfödare jag verkligen tycker lyckats få fram den typ jag avgudar…och i dagsläget ser det ut att bli runt 2 års väntan. Vem låter jag vara osagt. Väntan känns dock evighetslååång Rynkar på näsan

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

raggorgeous
0

1. Har ni kölistor för avelskatter? Hur lång i så fall? Olika för hane/hona eller färg/mönster?

Man kan ställa sig i kö hos mig och ge önskemål om vad man vill ha. Men jag är ju en "liten" uppfödare och har ju inte så många kullar - och sedan är jag väldigt noga med att rätt kattunge kommer till rätt hem (som alla andra också är självklart), även vad gäller personlighet. Så jag har ingen kösystem på det viset egentligen utan blir det nån som passar in och den verkar ha rätt personlighet så får man napp :)

2. Låter ni vänner (som är uppfödare) gå före? _(känslig fråga kanske…)

_Svår fråga och ska försöka formulera mig på ett bra sätt… *harklar mig* Ofta är det ju vännerna som man vet, tidigt, är intresserad av en kattunge och där VET man också, om man känner dem väl, att de får det bra vilket är otroligt mycket värt. Därmed inte sagt att de inte får det hos andra!! Oskyldig så nånstans kanske de har lite förtur..

Fram tills de är minst 6 veckor - innan det kan ingen tingas. Innan det känner man inte kattungen tillräckligt väl heller känner jag, för att kunna veta till vilket hem den skulle passa bäst. En blyg kattunge ska inte till en stor barnfamilj, den vildaste ska inte till en pensionär mm. Sånt är viktigt för mig.

Hoppas du fick lite bra svar iaf :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

GunBertus
0

jag har inga listor utan låter mitt förnuft och känsla gå före..tänker också på om de som köper av mig gillar att ställa ut för det är ju både kul och ger reklam för mitt katteri.

Däremot- om det är flera jag kan tänka mig att sälja till, då kanske jag utgår lite från när önskemålet om katten kommit in..

absolut låter jag också vänner som delar mitt avelsmål, ibland gå före ,och kankse kan det vara så att jag kanske vill ha något från denna längre fram..

jag tycker också det är trevligt när man kan sälja en katt utomlands, men helst då honor för hanen vet man aldrig var den hamnar..(kanske i någon eller nåt). Säljer jag hane utomlands är det till vänner..

(har även sålt avelskatt till uppfödare som knappt har lagt ut katten på hemsidan och som inte ställer ut eller ens säger att de har katt från mig och det gör jag inte om , kan jag säga..då undar man ju om de är missnöjda med katten eller om de skäms för att de har katt från mig etc etc )

Jag har kattungar under utvärdering fram till ca 6 veckor..

Kattungar väntas hos GunBertus

englagirl
0

1,Jag har inga kölistor,jag sätter ut kattungarna på hemsidan dom som är tillgängliga och säljer till både avel och sällskap Foten i munnen

2,Det blir ju så att vännerna vet om kullarna långt innan dom föds och långt innan dom publiceras på hemsidan och är dom intresserad så tingas den redan då och är det nån katt som "sticker ut" så behåller man ju den ett längre tag för att se utvecklingen,och det blev också svaret på 3:an Flört

Jag har också ställt mig på kö hos en uppfödare på både en hane och en hona som jag tycker har dom snyggaste ragdollen enl mitt tycke och fått fram den typ av ragdoll som jag gillar och jag får också vänta ca 2 år Rynkar på näsan

MEN,inget är som väntans tider och jag har inte bråttom bara jag får det jag vill ha *ler*

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Ragstars
0

Jeg må først få lov å si at jeg ikke er noen erfaren uppfödare som har hatt et hav av kullar, men jeg har vært en ganske ivrig utställare i noen år og kan vel en del grunnleggende ting om avel, genetik og uppfödning. Jeg svarer likevel i denne trådenGlad

-Jeg har ingen køliste/ venteliste, men har en interesseliste jeg setter opp alle kattungespekulantene på. Via listen får de mail om når det hender saker og ting i min uppfödning ang planerat parning, bilder osv. Jeg har ikke enda solgt en avelskatt, men om kombinasjonen med Diva blir bra, så tenker jeg nok at gjøre det. Jeg har redan mange som har meldt sin interesse. Det er jo ikke fel at man er tidlig ute med å melde interesse, men alt i alt er det magekjenslan min som avgjør hvem jeg skal selge katt til. (Dette gjelder også selskaps og utstillingskatter)

2. Låter ni vänner (som är uppfödare) gå före? (känslig fråga kanske…)

-Ja, men dette er fordi at jeg kjenner vedkommende så godt, og vet at katten får det bra. Det er vel også stor sjanse for at jeg får utbytte av dette selv, da det kanskje er lettere å samarbeide med en man kjenner fra før av.

Samtidig kan det være spennende å selge en "perfekt" katt til en som man vet vil stille ut endel, slik at men kanskje kan få litt reklam for sitt katteri.

Jeg selger aldri katter til helt ukjente mennesker, jeg ønsker helst å møte dem personlig, om det lar seg gjøre. Selv om det er en katt jeg ikke får solgt innan den er 12 veckor, så beholder jeg den helt til rett "hem" dukker opp.

-Jeg holder evt. avels/ utstillingskatter under utvärdering til de er 7-8 uker gamle. Selv om de kanskje virker lovende tidligere, får jeg da en viss pekepinn på hvordan katten er- personlighet, tegninger, type osv. når katten er i den alderen.

CallaMej
0

Jag tycker det är väldigt intressant att läsa era svar och tackar er som svarat.

Fler uppfödare får gärna svara! Skrattande

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Fyrpihls
0

Jag har en intresselista, där man kan fylla i och önska sig vad man vill.. det är en första kontakt, sen försöker jag alltid också Matcha rätt katt hos rätt familj för det tror jag är viktigt.. jag vill bara sälja de allra bästa till avel och ibland kan ju jag och den som vill ha katt tycka olika. Men det är ju jag som bestämmer vilken jag släpper till avel.
Men efter en intresseanmälan så kanske jag ringer upp om det verkar seriöst så man lär känna varandra lite..
Sen går ju självklart vänner lite före eftersom precis som de andra skrev här ovan.. så delar man kanske syn på och visioner om hur en ragdoll ska se ut och vara..
De som tidigare köpt katt av mig har ju kanske också förtur om jag känner mig nöjd med den placeringen.
Ibland kanske man har ett visst utbyte.. parning mot kattunge osv..
Jag föredrar också katterier som ställer ut, eftersom det är roligt att se hur bra katten blir och reklam dessutom. OM det är en katt sopm håller för show alltså..
Märker jag Fabriks-tendenser så skulle jag aldrig sälja en katt till ett sånt ställe..
Jag utvärderar helst mina kattungar i minst 8-9 veckor för jag tycker den tiden behövs för att jag ska känna mig säker..

Men nån direkt kölista vet jag inte om jag kan kalla det.. jag har intressen, men det är ju bara jag som vet hur kön ser ut så att säga. jag väljer helt enkelt ut de som jag vill ska få köpa katt av mig..

Jag följer oftast mitt hjärta.. ibland ringer nån som bara är kär i en viss kattunge och det bara klickar och då är saken kanske biff.. oavsett kö eller ej..

Hoppas du blev lite klokare.. lycka till… vi har planer..

www.fyrpihls.se