Innan det händer en olycka
Ville fråga er som är mer erfarna än vad jag är….. vilka är de första tecknen på att hanarna är könsmogna jag vill ju skydda mina honor så de inte blir parade för tidigt, om jag tittar på min hane nu som är drygt 5 månader så har han börjat gnälla och bita honorna men det har jag förstått att det bara är träning eller? hur vet man när det övergår till alvar? eller kan detta vara alvar? jag har läst på nätet och förstått att könsmogenheten kan skillja sig beroende på ras ochså, men läste även att det finns hanar som blir könsmogna redan vid 5 månaders ålder.
Vad säger ni som vet 
Aj då.. samma problem som jag.. kruxet är att man kan aldrig veta vilken dag det plötsligt funkar.. det är inte vanligt att ragdollhanar blir könsmogna så tidigt, men det förekommer ju..
Jag har faktiskt satt Geisha på p-piller just av den orsaken nu.. för hon är ju hans mamma.. men det är ju klurigt att veta när honorna är könsmogna också.. han kan ju märka det innan du gör det..
ett jobbigt läge..
Tack Unni för ditt svar 
Ja det känns lite oroligt vet inte hur jag ska lösa detta p-piller är ju inte aktuellt på mina små……
En annan fråga då….. när är det ok att honorna blir parade vid 10 månaders ålder så de föder vid 1 år eller parade vid 1 år så de föder 1 år och 2 månader? På ett ungefär menar jag hihi

Tyvärr är det väl så att hanarna fattar galoppen innan du märker det och vips så är det redan gjort =P
Jag parade min Luna innan hon var året, lite äldre än 11 mån, pga att hon löpte så himla kraftigt och tätt och jag ville verkligen inte he henne på p-piller. Detta gick väldigt bra och hon stormtrivdes med att vara dräkig och sedan mamma.
Om det går så skulle jag försöka para så sent som möjligt, ja inte långt efter året men ja du förstår. Dock beror det på hur honan är, känns hon mogen och har vuxit bra och allt är bra så är det inte omöjligt att para en hona vid 10 mån. Men som sagt, det är bra om hon får bli äldre.
Vet att det finns byxor till hanarna… så de inte kan "göra nåt olämpligt". Kanske nåt?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#3 ok tack för svaret, japp min semeli kommer jag deffinitivt vänta med efter året men Dalida kan jag tänka mig att para vid året hon är väldigt bastant om kan säga så men men det får vi se senare det beror ju på kissarna själva ochså i slutpunkten så är det ju inte jag som bestämmer 
Jag oroar mig mer och mer iom att jag är ny med uppfödning så har jag ingen erfarenhet när det gäller könsmogenhet osv, alla katter jag hafft i mitt liv har varit kastrerade så jag har inte lärt mig att se alla dessa tecken som ni har, Semeli får absolut inte bli dräktig för tidigt ja jag kanske får hålla isär dem efter en månads tid vid 6-7 månader och se efter…..
#4 ja just det det vore nog det bästa om det funka jag hade sett en sida där man visade hur man kunde sy sådana själv det ska jag testa 
Vad menar du för byxa Carro? Trodde bara man kunde ha byxa typ ibland för att hanen inte ska kissa, och det är klart att han kan ju inte para då heller, men den kan man ju inte ha hela tiden för katten måste ju kunna kissa och bajsa och det går ju inte med sån byxa som jag menar.
Finns det någon annans sort byxa som du menar som förhindrar parning?
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#7 Det stämmer tänkte ochså på det efter en stund han kan ju inte ha den på sig hela tiden, så det går ju inte 
Linda, hör med uppfödarna till dina honor hur tidigt deras mammor och systrar har löpt, det kan ge en fingervisning om när dina tjejer kommer att börja. Detta med att börja löpa väldigt tidigt verkar många gånger ligga i linjerna. Sedan kan jag säga att jag, liksom de flesta andra skulle jag tro, aldrig skulle sätta en hona på p-piller innan hon har fått en kull (och helst inte sedan heller), hellre parar jag då något tidigare än vid ett års ålder, kanske allra tidigast vid tio månader. Jag tror förresten absolut att du kommer att märka när dina tjejer är på väg att börja löpa, och förhoppningsvis hinner du då isolera dem om de är för unga för att paras. Lycka till, det kommer att gå bra :-)
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
#9 ok det låter bra nu känns det lite bättre
, nej självklart så kommer det inte bli ngra p-piller det hade jag inte tänkt på alls
jag tror jag oroar mig i onödan just nu.
Tack Hanna.
#10 Ja jag kan säga att jag inte alls oroar mig för sådant, min erfarenhet är att man får vara himla glad om allt fungerar och det blir kattungar, tycker ofta man hör uppfödare vänta på löp, vänta på att hanen ska fatta hur man gör, vänta på att honan ska ställa upp sig ordentligt så att hanen kommer till och så vidare, hör däremot sällan talas om kullar som bara råkar bli till alldeles för tidigt. Visst händer det men jag tycker inte att du ska oroa dig för att det ska hända så tidigt att det skulle vara någon fara. Om det händer lite tidigare än du hade tänkt tror jag säkert att honan faktiskt ÄR redo och kommer att klara det fint. Det är ju en helt annan sak om man har katter som är närbesläktade eller av olika ras, DÅ gäller det att vidta åtgärder för då FÅR det ju bara inte hända något. Sedan får man som sagt vara mer på sin vakt om man har en hona som kan tänkas börja löpa "onormalt" tidigt.
Men du, jag känner igen mig i din oro: Jag började min uppfödning med en hane och hona och tanken var att de skulle få kattungar tillsammans, men jag var så rädd för att de skulle hinna para sig i smyg "för tidigt" så jag satt honan på p-piller och släppte dem när jag tyckte att det var dags, men sedan fick jag minsann vänta en evighet på löp, och när honan väl löpte klarade hanen inte av att para henne så summa summarum blev honan 2,5 år innan hon fick sin första kull och det var med en inlånad hane - snopet 
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
#7 Nej jag menar så klart inte att de ska ha dem på sig hela tiden - förstår att de måste kissa och bajsa
!
Men man kanske då får ha dem åtskilda då man anar att löp är på väg, men vill man ha dem tillsammans tex då man är hemma och har dem under uppsikt kan man kanske ha de här byxorna på hanen en kortare stund.
Jag har som sagt ingen erfarenhet av dessa byxor - men nån annan kanske har? Var bara en tanke…
Min Mokita löpte rätt tätt, då fick hon ett piller och slutade löpa. Hon fick piller eftersom jag inte ville para innan hon var ultraljudad ua. Sedan har jag inte behövt ge fler piller (tack och lov!) och nu har jag hunnit ultraljuda henne (ua) så på nästa löp ska hon på dejt! :) Skönt att hon hunnit äta upp sig lite nu också så hon har lite hull inför dräktighet.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se