Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett14-ot-off-topic
Läst 2300 ggr
shintaida
2009-12-02 15:29
0

Fodervärd?

Vad innebär det att vara fodervärd till en katt?

Vilka skyldigheter och rättigheter har man?

Hur gäller försäkringar mm?

Kan man vara fodervärd till hona ELLER hane?

Dessa frågor för att jag är ny och för att jag är vetgirig!

raggis22
2009-12-02 16:09
0

Kolla Yamanis på SRC, där står allt om att vara fodervärd,,,,,,,,,,

kickiz
2009-12-02 16:51
0

1# Nej det står nog inte allt där, det är så som jag ser på det, alla har olika åsikter om hur man vill att en fodervärd ska vara.

/Kicki

raggis22
2009-12-02 18:24
0

????????????????????????

Svidjas
2009-12-02 19:26
0

Hur vill du att en fodervärd ska vara kickiz? Glad

http://www.svidjas.se

kickiz
2009-12-02 19:34
0

4# Vadå?? Vill du bli en fodervärd till mig eftersom du frågar? Hur jag tycker står på min hemsida.

Fyrpihls
2009-12-02 21:34
0

jag har helt andra avtal än vad som står där.. Det är nog väldigt individuellt tror jag…

ochlite olika avtal beroende på vad man komer överens om

Svidjas
2009-12-02 21:47
0

#5 Lugn, jag ville inget illa, var bara naturligt nyfiken. Det är ju ändå en tråd som handlar om vad folk förväntar sig hos fodervärdar. Du har ju inte uppgivit nån hemsida så det är inte så lätt att veta vad du tycker ang ämnet.

Svidjas
2009-12-02 21:50
0

Ah, såg att det var du kickiz som var yamanis, inte alltid lätt att ha koll på allas nick… tur vem är vem sidan finns.

Katti
2009-12-03 11:58
0

Många har nog bättre koll på vad det innebär att vara fodervärd till en hund. Där har ju kennelklubben sedan många år ett kontrakt som är tvingande för både hundägaren och fodervärden (fast jag tycker mig ha sett att det oftast är ägaren/uppfödaren som förlorar vid en tvist…). Rätta mig om jag har fel (min erfarenhet från raskatt-sammanhang är 12 år gammal) men när det gäller katt så finns väl inget standardiserat kontrakt som gäller. Man skriver helt enkelt ett avtal och hoppas att båda parter håller sig till det.

Nu har jag tittat på SVERAKs sida och hittade denna text:

"Information om s.k. fodervärdsavtal

SVERAKs styrelse beslutade (vid möte december 2002) att inte ställa sig bakom fodervärdsskap/fodervärdsavtal. Som en följd och konsekvens av detta beslutades att makulera det tidigare utgivna fodervärdsavtalet vilket innebär att dessa avtal ej längre får användas med eller i SVERAKs namn.

När en katt fysiskt byter ägare är det att betrakta som en överlåtelse oavsett hur överlåtare/mottagare reglerar köpesumma och andra överenskommelser. Använd då blanketten "Överlåtelse av katt"."

Tyvärr är det svårt att skriva avtal som håller juridiskt så det är otroligt viktigt att överlåtare och fodervärd är överens. Helst skulle jag själv vilja känna en tilltänkt fodervärd/uppfödare sedan tidigare. Jag har själv haft två katthonor och två hanar hos fodervärdar (och tre tikar!). En gång gick det snett, i övrigt har det fungerat väldigt bra. Ska man skriva ett fodervärdskontrakt tycker jag att det är en bra idé att snegla på kennelklubbens kontrakt (det finns på www.skk.se).

En brasklapp till alla uppfödare vill jag komma med också. Se till att du själv håller katten försäkrad! Jag jobbar som ombud för ett djurförsäkringsbolag och har just haft ett riktigt tråkigt fall där en av mina uppfödare hade en hanhund på foder. Fodervärden skulle enligt avtalet hålla denna hund liv- och veterinärvårdsförsäkrad, men gjorde inte det… Då står man där som uppfödare om något händer! Dör djuret är det bara pengar man förlorar, men att inte kunna ge ett djur den vård det behöver av en sån anledning vore förskräckligt. I det här fallet slutade det med att uppfödaren för att rädda sin hund fick betala närmare 50 000:- ur egen ficka. Många har inte den möjligheten.

Fyrpihls
2009-12-03 23:34
0

Kicki, jag hoppas att du inte tog illa upp för mitt inlägg.. det var absolut inte illa menat.. det var jättemycket bra som stod på din sida, det jag försökte säga var bara att det finns lika många olika uppgörelser som det finns foderkatter, eftersom Sverak numera inte "ställer sig bakom så att säga"

Så jag hoppas inte det missuppfattades det jag skrevGlad

AakresRagpride
2009-12-03 23:52
0

Det er nok forskjell fra oppdretter til oppdretter.

Jeg er blessed med FLOTTE forverter som vier all sin tid og energi til dette, og noen av dem er blitt blandt våre beste venner :)
Uten de har jeg ikke hatt muligheten til å få inn alle linjer og blod pga gubben som er litt streng, foreløbig Flört

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men mine har muligheten til  å f.eks beholde et avkom selv, eller får såsåmye pr kattunge siden de tar seg av det daglige av kattunge"styret". Det fortjener de!Kyss

Addiction
2009-12-04 00:09
0

Jag blev intresserad av denna tråden och kollade på SKK. Jag står eventuellt inför att ge ut en katt till en fodervärd och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att göra ett bra fodervärdsavtal.

Kan jag som uppfödare kopiera delar ur t ex SKK's avtal som jag tycker är värda och ta med, eller från delar av andras avtal?

Det känns lite tabubelagt att gå ut med sina fodervärdsavtal, men det kanske bara inte är något folk känner är viktigt att lägga ut på sina sidor? (alltså att det inte är tabu..)

Vad har ni mer för tips, ni som har fodervärdar till någon katt?

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

AakresRagpride
2009-12-04 00:18
0

Jeg annonserer på hjemmesiden/veterinærkontoret når vi har trengt forvert. Er på leting etter det nå , og får 3 stk på besøk mandag som jeg skal grille litt, hihi Glad

Jeg legger ikke ut info, om man er int får man bare ringe..verre er det ikke :) Tror ikke det er så tabu…eller?

Synes det er kjempeint å høre hva slags avtaler andre har, slik kan man kan få tips til hva man bør ha med i kontrakten etc Glad

Katti
2009-12-04 00:40
0

Mina bästa tips är

1. att personkemin ska stämma

och

2.att man skriver ett nästan övertydligt avtal!

Det är viktigt att båda är överens om vad det innebär att vara fodervärd och vad man förväntar sig av den andra parten. Jag har skrivit en artikel (ursprungligen för en hundsida på nätet, så den handlar om hundar) om att vara fodervärd. Den finns här.