Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2127 ggr
Omorose
0

Kattens Husapotek

Är lite nyfiken på vad ni alla har för husapotek till era katter, vad som kan va bra att ha hemma när man har katter och ffa en uppfödning, både under och mellan kullar. Vet att det finns färdiga kit att köpa, tänkte dock höra om det är något som kan va bra att ha som inte står skrivet överallt? Glad

Sarah.

Trasan08
0

Åh det där var jätteintressant! Vill också veta, snälla….

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

ItchyKoo
0

Tre tips från mig:

Steril koksaltlösning i pipetter - Bra att spola ur ett öga med om katten verkar ha fått in något skräp, även bra att spola rent sår med. 

ZooLac - Kanon vid dåliga magar, även bra till kattungar.

Arnica - Homeopatmedel som är bra för allt möjligt, är t ex bra att ge efter/vid skada, vaccination, kastrering och förlossning. (Man måste dock givetvis veta mer om detta medel innan man ger det, jag har varit på en föreläsning samt köpt ett kompendium om homeopati för djur.)

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Svidjas
0

Små sprutor, 1ml som jag använder omjag måste stödmata en kattunge.

Linvätska, superbra om man har en kattunge som fått ett inflamerat varigt öga som behöver rengöras (iaf så fungerade det bra när jag hade ett inflammerat varigt öga hos archimedes, det är sterilt.)

Bomulstops och bomulspads (samma som ovan till att rengöra med.)

Fulreklam från mig men jag har alltid en burk kådsalva till inflamerade sår, t.e.x om man missar klippa en klo som denne råkar klösa nån med eller det bråkas lite häftigt så tar jag och duttar lite på såret så blir det inte inflammerat.

http://www.svidjas.se

FunHouse
0

# säljer du kådsalva? Skulle i så fall vilja köpa en burk.

Eller var köper man det?

AnnaCarin

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

David
0

#3. Är faktiskt lite intresserad jag också. Föreslår att vi som är det kanske skickar ett PM till Svidjas, så bryter vi inte mot några forum-regler. Oskyldig

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Svidjas
0

#5 det kan ni mycket väl göra :) man vill ju inte bryta mot regler.

http://www.svidjas.se

FunHouse
0

ok, då gör vi det:)

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

raggorgeous
0

Alltid bra att ha hemma:

* Pincett
* **Fästingplockare
*** Sterila kompresser som finns att köpa på apoteket för rengöring av ev sår
* Förband (rekommenderar "Vetflex" som är ett självhäftande förband av superkvalitet)
* Engångshandskar till dig själv
* Canicur eller DiarSanyl som båda är preparat vid tillfällig diaree.
* Klorhixidin eller Alsolsprit för rengöring av sår eller eksem
* Bomull eller tops att rengöra öronen med.
* Klosax
* En "krage" som katten kan behöva om den gör sig illa och inte får komma åt att tvätta ett visst område. Ett superbra alternativ till vanliga plastkragen är den krage som Djursjukhuset Albano utvecklat, det ser ut som en "bilkudde" som barn brukar ha runt nacken och gör att  katten slipper känslan av att vara instängd då den bara är som en ring runt halsen.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Omorose
0

Tack för era tips! Ska bygga upp mitt förråd, jag är lite av en "bra-att-ha" person Glad

#2 Hm Arnica, lät spännande, ska genast läsa på =) Allt i ett produkter är guld värt, om de fungerar självklart!

#8 Kragen du pratar om, är den uppblåsbar?

David
0

#9. Finns en snygg och praktiskt krage hos Swevet, kanske den som #8 tänker på? Swevet säljer mycket till djursjukhus. Vet inte hur mycket djursjukhusen tar för dem?

// David

raggorgeous
0

#9 Ja det är den..
#10 ja det måste den vara! de tar ca 200 kr för den lilla till katt… 
      Kan man som privatperson beställa av Swevet?

Såg att den jag köpte till min hund, strl XXL då han kastrerades var typ 600 kr billigare här! haha

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Addiction
0

#8 Albanos krage är suverän, jag jobbade där en sommar och har aldrig sätt nöjdare katter i krage! :) Annars brukar de bli väldigt deppiga av att ha kragar på sig och sluta äta med mera på stationärvården, men den här begränsar dem inte. Rekommenderas!

Lite andra saker som ingen har nämnt (kanske sånt som folk tänker på automatiskt =)  ):

Bomullsrulle för att linda om sår (kan köpas på djursjukhus, som plattad bomull på rulle)

Handsprit - Om det händer något och du måste in med händerna i ett sår eller liknande

Öronrengöring - haaaaatar äckliga öron (anv. inte för ofta bara..)

Ni andra har skrivit så bra ju :)

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

David
0

#11. Swevet är en grossistfirma och säljer bara till veterinärer/djursjukhus, MEN, de råkar också vara en av mina kunder så… ja Oskyldig  (skulle någon vara intresserad kan jag flirta med dem att få beställa som privatperson)

// David

raggorgeous
0

Handsprit är GIVET! Standard här hemma… *s*
Öronrengöring ja - oh vad katterna älskar det! Oskyldig tur att det sällan behövs på mina missar.. (om man bortser från Kiwi)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

#11 Oh så bra! Ska lägga det på minnet Flört

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Addiction
0

#14 Har en tösabit här hemma som begåvats med fin vaxproduktion, efter flera  vändor till veterinären har vi konstaterat att det är.. ingenting, hon bara ÄR sån ;) Kul kul, fast underligt nog har det gått bort efter dräktigheten, tonårshormoner kanske. Men ja.. inte så älskat. de springer när de ser flaskan ;)

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Omorose
0

Är lyckligt lottad med en levande öronvaxdetektor, min huskatt. Jag har aldrig haft en katt med smutsiga öron. Den av katterna som ens vågar gå runt med smuts i öronen blir genast nedbrottade och tvångstvättade Tungan ute Hon själv har inte heller haft smutsiga öron..girafftunga? *s*

Kan faktiskt tipsa om en sak som jag försöker använda mig utav här hemma lite då och då. Tandborste (mjuk, liten med långt handtag).. Kanske låter onödigt men det hjälper bra mot dålig andedräkt, även fast jag enbart blöter borsten i vatten. Visst det är väl inte det roligaste men katterna accepterar det.