Varför importera?
Lite nyfiken på anledningarna bakom varför man importerar sin/sina avelskatt/-er, jag tycker det verkar vara väldigt många som importerar Ragdolls jämfört med andra raser.
Naturligtvis breddar man avelsbasen…men jag tror inte att detta är enda anledningen bakom valet att importera, eller?
- Är det för att man tycker att exempelvis andra länder/kontinenter (vilka?) har en bättre typ som man själv eftersträvar i sitt katteri?
- Anses det "finare" att ha importerade Ragdolls?
- Slippa eventuella avelsrestriktioner? Kanske har fel, men jag har fått uppfattningen att uppfödare med importade katter i större utsträckning sätter avelsrestriktioner på både hane som hona som säljs till avel.
…ja, vad är era huvudsakliga anledningar till import? *nyfiken som få* 
Jag har inte importerat ännu men planerar att importera nästa år för att få tillgång till linjer som jag anser motsvarar det jag vill arbeta vidare på i min ragdollavel. Eftersom jag är rel. ny uppfödare (även om jag haft mitt stamnamn i över 2 år) så håller jag fortfarande på att skaffa mig en bra grund att stå på och då tror jag att om man vet precis vad man vill ha så kan en import ge väldigt mycket. Tycker inte det är "finare" än något annat, det är mer att det är värdefullt för min fortsatta avel på långt sikt.
Man breddar säkert avelsbasen i Sverige, men det blir ju bara för en tid innan de linjerna används mer och mer ? Om man själv exporterar en katt så kommer ju de linjerna vara låg inavel i det nya landet (förhoppningsvis) men det kanske är hög inavel i Sverige. För att minska inaveln på långt sikt tänker jag att det är bättre att planera och strukturera så noga som möjligt, och ha koll på de linjer man använder.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Jag vet att många nya uppfödare inte får/har väldigt svårt att köpa någon avelskatt i Sverige av andra Svenska uppfödare, och därför vänder sig utomlands.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Jag tror det kan vara ganska individuellt. Vi har importerat en del på sistone och jag ska svara på dina frågor nedan utifrån vad vi tycker.
- Är det för att man tycker att exempelvis andra länder/kontinenter (vilka?) har en bättre typ som man själv eftersträvar i sitt katteri?
Jag tror att vi i Sverige har väldigt fina katter i typ så att hitta bättre utomlands är ingen garanti. För vår del har det handlat om att vi har formulerat, för oss, specifika avelsmål och vill bygga upp vår avel på katter med de linjer som vi valt att jobba med. För oss spelar landet ingen roll, Sverige eller utomlands, hittar vi den katt vi söker och en uppfödare vi får förtroende för adopterar vi den katten oavsett Sverige eller utomlands.
- Anses det "finare" att ha importerade Ragdolls?
Det kan nog se ut så bland en del, men det har, för oss, inget med saken att göra. Det är katten som är det intressanta.
- Slippa eventuella avelsrestriktioner? Kanske har fel, men jag har fått uppfattningen att uppfödare med importade katter i större utsträckning sätter avelsrestriktioner på både hane som hona som säljs till avel.
Sant ofta händer det att du har avelsrestriktioner, men det förekommer också i Sverige. För oss har detta inte heller något med saken att göra.
För att sammanfatta: Vi har sökt katter, i Sverige och utomlands som vi hoppas motsvarar våra avelsmål och de vi hittat har blivit utomlands och vi vill utifrån dessa katter vi adopterat jobba mot våra mål. Inget som säger att nästa katt inte blir från Sverige…
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Jag importerade en dansk liten tjej bara för att jag tyckte att hon hade typen som jag vill ha hos en ragdoll. Hon är min första ragdoll men då jag har fött upp katter i många år så vet jag vad jag vill ha, och då spelar det´ingen roll om det är en svensk eller importerad katt.
Dock har det också slagit mig att så många har avelsrestriktioner osv på många kattungar. Detta är helt nytt för mig då vi sällan har haft det på de raser jag har fött upp tidigare. Min honkatt har restriktioner - men i det här läget spelar det ingen roll då jag bara MÅSTE få ha henne som stammoder till min uppfödning 
#2 det var väl lite det jag också trodde…
#2 #5 Jag har svårt att tro att det skulle vara den främsta anledningen till import? Det är ju väldigt många etablerade uppfödare som importerar mycket? För mig har det inget att göra med det i alla fall, utan de linjer jag vill använda i min avel finns helt enkelt inte här. 
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
En anledning till import är att det är svårt få köpa i Sverige, mycket svårt få tag i det man vill ha. Mycket restriktioner också, uppfödare håller på sina linjer. Själv är jag lycklig ägare till två vackra avelshonor, varav min "lilla" tjej väntar kattungar i julveckan.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
#6 Nej, det tror inte jag heller - att det är den främsta anledningen. Men det kan vara en av anledningarna precis som även #7 skrev.

Som ny uppfödare, har ju inte haft mitt stamnamn i ett år än så tycker jag INTE att det är svårt att få tag på en avelskatt i sverige. Däremot kan det ibland vara svårt att hitta just DEN katten man vill ha, ni vet den med stort D. Om jag kommer importera så är det enbart för att den katten har det jag vill ha, skulle den finnas i Sverige så skulle jag köpa den från Sverige.
http://www.svidjas.se