Prissättning av kattungar
Något jag som blivande uppfödare måste ta ställning till är detta med prissättning av kattungar. Det är inte aktuellt för mig i dagsläget men jag vill gärna höra ert resonemang och åsikter i frågan.
Är det juridiskt försvarbart verkligen att ha två olika priser på samma katt beroende på om katten skall användas i avel eller inte, även om båda parter omfattas av Köplagen (och inte KKL)?
Är det inte mer "rätt" att sätta pris utefter typ, färg etc? Vad rättfärdigar att man som uppfödare skall ha mer betalt bara för att någon annan skall använda katten i avel?
Ni som är uppfödare har säkert väldigt många bra argument - dela med er! 
"Den här kattungen kostar 6000 kr. Jaha, ska du ha henne till avel…nu är priset 11.000 kr"

Jag tycker du speglar saken från ett lite konstigt håll…
Låt säga att du är påläst om typen och har lite erfarenhet och får en kull ungar, att man inte kan se från början vilken typ och potential en kattunge har är skitsnack och något man säger för att man inte vill ta ansvar för att man sålt avelskatter med för låg kvalite, (min uppfattning). Kinder, höjd i pannan, profil osv är något man ser innan 12v, det kan förändras lite, man man får helt klart en bra uppfattning av att titta på en kattunge.
Du får en kull ungar, 4st, varav 1 som har klart bra förutsättningar, det ringer några spekulanter, ni pratar och denne talar om vad h*n har för syfte med katten… Skulle spekulanten visa sig vara intresserad av en avelskatt så har du ju bara en, och då brukar ju priset vara högre.
Om det ringer en till dig som säger, åh, den där bruna bicen, (en av de andra 3) henne vill jag ha och jag vill avla på henne, då är det din skyldighet att INTE sälja henne till avel då hon inte har de rätta kvaliteerna, därav kan du inte säga "hon kostar 6000kr, jaha ska du avla, då kostar hon 11000kr". Det är i mina ögon väldigt oseriöst.
Slutsats: Det finns en stjärna i kullen och den spar man eller hittar någon annan intresserad uppfödare, om man INTE lyckas med det så kan man säga till sin sällskapsköpare "Jaha, ska du inte avla, då får du köpa den för 6000kr istället för 11000kr…"
#1 att jag speglar saken från ett "konstigt håll" säger nog mer om att du har bestämd åsikt i frågan
Jag menar absolut inget elakt med det, det är jättebra! Men jag som blivande uppfödare så vill jag ännu ventliera tankar och funderingar - innan jag känner att jag har tillräckligt med underlag för att styrka mina åsikter.
Det kan absolut vara så som du skrev att en uppfödare inte vill ta ansvar för att ha sålt avelskatter med för låg kvalitet. Men i så fall är väldigt många uppfödare beredda att göra detta eller så tycker dom att alla guldklimpar i kullen håller avelskvalitét. Detta påstående baserar jag endast på personlig erfarenhet i letandet efter Ragdoll till mig själv.
Även om alla har samma mål mot en rastypisk Ragdoll så tror jag, att dom flesta håller med mig när jag säger att det finns små skillnader mellan vad vi anser vara den "perfekta Ragdollen"!
Och det således leder ju till att två uppfödare kan vara oense om en katt har avelskvalitet eller ej, eller?
Dom festa uppfödare, om vi ska generalisera, så tror jag (naiv??) latt dom flesta uppfödare är seriösa eller har den ambitionen, sen kanske man kan diskutera ordet seriös innebörd. Kanske har inte alla lika lätt att se om kattungen kommer passa för avel? Kan det inte finnas ankungar som växer upp till svanar och vice versa.
Jag hoppas någon vill svara på vad som rättfärdigar att erhålla en högre summa för om katten går i avel eller om den inte gör det?
Observera att jag vill inte trampa någon på tårna, men älskar att diskutera och höra olika åsikter och infallsvinklar 

Även jag älskar att diskutera…
Det kan absolut vara så som du skrev att en uppfödare inte vill ta ansvar för att ha sålt avelskatter med för låg kvalitet. Men i så fall är väldigt många uppfödare beredda att göra detta eller så tycker dom att alla guldklimpar i kullen håller avelskvalitét. Detta påstående baserar jag endast på personlig erfarenhet i letandet efter Ragdoll till mig själv.
Enligt min uppfattning är alltför många beredda att göra det, JA. Och det där med guldklimpar stämmer oxå… (OCH visst lockar det att sälja samma katt för 4000-5000-6000kr mer…)
Jag anser att det säljs på tok för många avelskatter med på tok för låg kvalite vilket är förödande, visst har vi en del bra idivider men överlag tycker jag att det är svårt att hitta katter som inte går att ta miste på att de verkligen är äkta ragdolls… Man ser många snipiga, raka profiler, stora öron och överlag små katter… Med risk för att reta upp folk, men det är min uppfattning… Men det blir lätt så när en ras exploderar som ragdollen har gjort, det har hänt många gånger förut inom avel…
Var noga och extremt kinkig när du letar avelskatt.

Sen är det ju en till tråkig sak, om katterna nu kanske håller på att bli bättre och bättre pga av många importer, till vilka ska man då sälja dessa bättre katter när det sålts så många katter av låg kvalite tidigare, även sällskapsköpare vill ju ha vackra katter, men man byter ju inte direkt ut katten man har som man byter bilen mot en nyare…
Det är trist att marknaden blir mättad pga av att för många individer används i avel bara för att efterfrågan har varit hög, det är ju bara att titta på blocket, det säljs väldigt mycket raggisar, det hade ju varit betydligt bättre och högre status om även sällskapsköparna fick stå i kö ett halvår…
Någon annan kanske har en annan uppfattning…
Nu är ju också ragdoll en väldigt populär ras vilket gör att det poppar upp nya uppfödare överallt vilket gör att det föds fler kullar = mer mättad marknad.
http://www.svidjas.se
Den som köper en katt för avel, vilket ansvar ligger hos den? Borde finnas ett intresse ifrån den personen också att se att den blivande avelskatten har den kvalité som önskas, och att det inte bara tas kullar för att katten är köpt som avelskatt.
Eller, jag kanske är helt ute och cyklar? Är inte uppfödare nu, men jag skulle resonera så om/när jag tar steget till uppfödare.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#6 Så är det ABSOLUT, men sådär i början är det väldigt svårt att veta VAD man ska kolla på. Jag börjar väl känna mig varm i käderna nu först och skulle aldrig köpa en avelskatt utan att själv kolla så den verkligen har de rätta kvaliteerna. Jag vet exakt vad JAG letar efter, men jag kommer ihåg hur det var att inte veta det.
Jag förstår frågan och har frågat mig precis samma sak. Jag ska förtydliga (och hoppas att jag har förstått saken rätt!). Det gäller alltså inte att sälja olika katter för olika pris (det är det nog ingen som ifrågasätter), utan att sälja en lovande katt för, säg 12 000:- till avel men samma katt för vanligt kattungepris (7 000:-?) till en annan person som inte är avelsintresserad.
Jag har inte sett det så mycket inom ragdoll (min egen tanke om detta är att de fina helt enkelt går till avel för högre pris) men inom t ex bengal. "Katterna kostar 10 000:- styck till sällskap eller 15 000:- om de ska användas till avel" var en mycket vanlig mening i bengal-annonser för 1-2 år sedan. Nu är suget inte lika stort efter den rasen längre så jag hittar vid en snabb sökning ingen sån annons just nu.
Jag tycker att man borde tänka tvärtom! Har jag fött upp en fin valp eller kattunge så vill jag ju att den ska komma ut och visas upp. Blir den också mamma eller pappa till fina ungar/valpar så är jag som uppfödare stolt och glad! Sitter samma kisse eller vovve hemma på kammaren kan den säkert glädja sin familj, men vem vet att jag fött upp en stjärna?!
Jag jobbar som ombud för ett djurfärsäkringsbolag och pratar därför med många uppfödare. När jag frågade en uppfödare (hon har även kennel) hur man tänker när man gör så sa hon "Stopp nu! Nu tänker du som en hunduppfödare. Katter, det är något annat det!" Jag kände inte att jag fick svar på min fråga, men ett gott skratt fick jag
.
Att frågeställaren tar upp det juridiska är också intressant, för jag kan så klart säga att nej, jag kommer inte ta några ungar och sedan göra det i alla fall (till och med om det finns ett kontrakt där det står att katten inte får användas i avel). Det jag har köpt äger jag och får göra vad jag vill med! Tyvärr är ju djuren konsumenträttsligt till fullo jämförbara med vilken köksmaskin som helst. En säljare av en tvättmaskin kan inte avtala bort min rätt att använda maskinen på torsdagar, eller hur! Däremot kan det ju finnas saker man inte får göra om garantin ska gälla, men det är en annan sak.

Jag kan förstå de som säljer avelskatter dyrare än sällskapskatter ifall det handlar om att de därmed garanterar att katten verkligen kan användas i avel. Dvs om katten är infertil, börjar skela, får njurfel, HCM eller annan sjukdom som gör att de inte kan användas i avel så betalar säljaren tillbaks pengarna till köparen alternativt ersätter med en ny avelskatt. Jag gör dock inte så själv, jag säljer alla mina katter till samma pris. De jag säljer till avel säljs utan garantier på att de kan användas i avel, dvs på köparens egen risk, och jag skriver det i avtalet också.
Nu har jag med facit i hand endast sålt en katt till avel så jag har inte direkt haft något problem i frågan. 
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

Hva er egentlig "normalprisen" på en katt med utstillings og avels kvalitet i Sverige? Hur mycket skiljer dette mellan katt solgt enbart til sällskap / enbart til avel?
Jeg kjenner meg jätteforvirret over at det er så mange ulike priser å forholde seg til…
Her i Norge har uppfödare som har holdt på ett tag solgt kattunger for en viss pris, men så kommer nya uppfödare, som selger kattunger som inte ens er typade, og selger dem for flere tusen mer enn det som er vanlig.
Skal vi da holde oss til prisene vi har satt tidligere, eller skal vi også skru opp prisene?
Dette er jättesvårt…
#8 Tack, du förklarade vad jag menade lite bättre tror jag *haha*
Gällande det juridiska igen; precis som #8 skrev så kan man ju hävda att man inte kommer att använda katten i avel, för att sedan - med lagen på sin sida - avla hur mycket man vill! För att komma undan med ett billigare pris för exakt samma katt i de fall där katten säljs till sällskap ELLER avel.
Fortfarande tycker jag inte att jag fått något bra svar på varför en uppfödare skall ha flera tusen till för en avelskatt. Kom igen, nästan alla uppfödare här inne (tror jag) tar ju mycket mer betalt för en katt till avel - hur resonerar ni?
Håller med #4…

#10 Så kan jag tycka att det är i Sverige också. Dom uppfödare som har hållt på länge och föder upp vackra katter tar inga överpriser medans "nya" lägger på. Kan det möjligtvis vara så att en del nya tror att man kan tjäna pengar på uppfödning medans dom "gamla" jobbar med sin avel för att det är ett stort intresse och vet att man inte tjänar några pengar?
Personligen tycker jag att det är konstigare att ta mer betalt för tex en lila än en kattunge till avel resp sällskap.

#11 Det är därför många uppfödare kastrerar sina kattungar
Det finns en gammal tråd om pris av ragdoll
http://ragdoll.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=1ef4aa6f-e984-484d-a8d1-e1f17b6a474a
[
](http://ragdoll.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=1ef4aa6f-e984-484d-a8d1-e1f17b6a474a)
#13 dra bara inte alla nya över en kant, alla är inte guldjägare. De som är det brukar försvinna rätt snabbt när de inser hur mycket det faktiskt kostar att ha en uppfödning.
Om guldjägare, den som har kvar "Våra Katter" nr 1/09, kika gärna på sid 25. 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#16 Håller med
Kan säga som "ny" så har man väl lagt ut en 40-50 tusen på katterna och sålt en katt för 6000:- (Min svärmor fick sin kisse då hennes ragdoll ville ha sällskap och, ja det är min svärmor.) så nån vinst har man inte fått…. Om man nu inte ska räkna kärlek som vinst för då är jag biljonär.
Jag är en av dom som sålt några få avelskatter till högre pris än sällskapskatterna som jag säljer för 7000:-.
Jag tycker inte alls att det är fel? Jag har själv betalat dyrt för mina katter. Det är väl upp till säljaren vad man vill ha i betalt för sin katt och upp till köparen om den vill betala, annars är det bara att låta bli och köpa av någon annan.
Förmodligen köpte jag min katt, ev import, dyrt för att få en annan stamtavla annan typ…eller vad det kan vara.
Det är jag beredd att betala för. Då tycker jag att jag vill ha mer för en avelskatt från min kombination, om man vill ha del av det i sin avel.
Jag tycker helt enkelt att den kattungen är värd det.
Jag har dessutom givit vissa avelsgarantier på katterna vilket jag tycker är självklart. Har köparen betalat mer så ska katten bli en bra avelskatt. Går den inte använda i avel pga av tex svansknick så ska de få avtalad summa tillbaka.
Däremot tycker jag det är fel att sälja en avels katt dyrare än sällskapskatt om man inte får avelsgarantier.
Tex. så har jag köpt en sphynx för 16000:- och fick inga som helst avelsgarantier. Om det visar sig att hon eller hennes närmsta släktingar har HCM, och jag inte kan använda henne i avel, så har jag köpt en dyr, men underbar sällskapskatt. Men uppfödaren ville inte ge några garantier och jag hade ett val, köpa eller låt bli och jag köpte. Man har ju själv en valfrihet.
Man får väl ställa sig frågan, tycker jag det är värt det. Vill jag ha det tillräckligt mycket.
Jag betalar gärna 10 000:- för en Ragdoll som jag tror har det jag vill ha.
Herregud jag köpte nyss en import som med resa och allt gick på minst 15000:- och jag hade bara sett några kort på honom.
Många andra har betalat mycket mer, säkert det dubbla för sina importer. Då förstår jag att jag får betala lite mer om jag vill ta del av dom. Och det är väl inte så att en uppfödare säljer alla kattungar till avel och gör sig en förmögenhet…nä, det tror jag inte.
Var och en får bestämma sitt pris tycker jag, jag har ingen åsikt om vad som är rätt eller fel.
Efterfrågan styr säkert också. Ett tag ville många ha lila och choklad och då gick priset upp för det fanns inte så många. Nu finns det en del lila och priset kommer säker eller har gått ner en del. Så är det väl med allt.
Jag tror också att det är viktigt att hålla priset uppe för att våra katter är värdefulla och priset ska visa det. De ska väl kosta mer än en blandraskatt som på blocket ofta kostar 2-3 tusen. (Nu menar jag inte att det är fel att ta betalt för blandraskatter, det är bra att ta betalt för katter alltid, men är inte för blandrasavel.)
Det är inte gratis att ha en uppfödning om man ska testa katterna, gå till veterinär för vaccinering, behandling, alla olika tester av alla slag som kostar skjortan, fiv, felv, paraiter, mask, hcm, blodgruppera och så många mer….., åka på utställning, och mycket mycket mer+ allt runt omkring kattungarna som kostar.
Pust stön vad långt detta blev…
Ja, det var i allfall mina tankar rätt upp och ner utan att tänka egenom dom….men det är vad jag tänker just nu…imorgon kanske jag omvärderat mina tankar
om någon kommer med några bra argument.
Bra att vi diskuterar saker ibland också..
AnnaCarin
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Det var ju väldigt skönt och enkelt här nu plötsligt för jag håller mad Annacarin här fullt ut,
Det är upp till var och en att sätta pris och sen upp till var och en att välja köpa eller inte köpa.
Och jag håller verkligen med samtliga tidigare inlägg om att det är en förfärligt dyr hobby att ha kattuppfödning…
Jag tror min man räknade lite lätt på vad jag gick back det första året, och det var drygt 70 000 kronor.. och det här året har definitivt inte varit något annorlunda…
Så om det är nån som tror att det är en lönsam hobby, så glöm det…
Men jag tycker ändå som jag tycker i det mesta att ALLA har rätt att följa sitt hjärta och det man tror på, och om det innebär att alla tar olika så visst…
Marknaden är fri, och jag känner inte att man får så stort förtroende för katterier som REAR ut sina kattungar på blocket med stora röda pilar som betyder sänkt pris…
Men som sagt… det är ju bara att välja vart man vill handla.. och vad man vill ha för pengarna.
Men om jag tar mer än sällskapspris för en kattunge som till exempel är tänkt till avel/utställning och den sen blir defekt, då vill jag också finnas där och hjälpa till att fixa till allt på nåt sätt.
men som sagt.. jag håller med Annacarin… 
Jag håller med # 20 och # 21, det är upp till säljare och köpare att ta det pris man känner att kattungen är värd. Som (#20) säger, man väljer också var man köper sin katt och är min katt för dyr…ja då ska de inte köpa katt av mig. 
För mig har mina katter ett mycket högt värde, känslomässigt och i kronor och ören 
. När jag köper en katt så betalar jag det jag måste för att det är DEN katten som hoppat på mig (DEN jag vill ha), inte prislappen! Detsamma, hoppas jag och, vill jag ska vara anledningen att någon köper en katt av oss.
Jag tycker heller inte att det är fel att ta mer för en katt som jag säljer till avel eftersom jag då anser att den har något att bidra med till rasen. Väljer någon att arbeta med mina katter så får de betala lite mera än en katt till sällskap. Jag lämnar också alltid garantier på avelskatter. Däremot tycker jag det låter konstigt som du säger att någon resonerat "den kostar 6000kr, jaha ska du ha den till avel jag då kostar den 11000kr". Hur tänker man här?!
Jag har däremot varit med om det omvända ett flertal gånger…en kattunge som jag tyckte var lovande till avel och gärna kunnat sälja, till rätt person, till avel, men som härliga kattungeköpare absolut ville köpa till sällskap. Då har jag sänkt priset eftersom den går till sällskap.
Gillar heller inte REA-katter…Katten är mycket värdefull!! 

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------