kattungehage bygg-själv-tips
Vill bara visa upp vår kattungehage som min snälle man snickrat efter mina ritningar. Jag tycker den blev både snygg och funktionell! Vi byggde ramar av trä och sen jobbade jag hårt på att hitta något ställe där jag kunde få tag i plast utan att bli helt ruinerad, och dessutom få det måttbeställt. Jag hittade en plastfabrik i Sollentuna (Akriform) där de kunde skära till skivor i rätt mått åt mig. Ramarna hålls ihop i hörnen av enkla haspar, vilket gör den lätt att plocka isär och ställa undan. Dessutom kan man öppna ett hörn och glänta på den ca 1 dm om man vill att kattungarna ska kunna gå ut och in. Kattmamman hoppar över med hjälp av en pall på utsidan. Vi byggde den med måtten 120x60 cm och 170x60 cm. Enda jag ångrar så här i efterhand var att vi inte gjorde den 1o cm högre, och kanske att man skulle fäst plasten på insidan, eftersom kattungarna var lite snabbare än jag tänkt mig att ta sig ur den.

FiN!!! :) Flitig man du har!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jättejättefin!!
Jag är nyfiken vad du har under hagen? Vi har också parkettgolv under vår hage och det sliter jättemycket på golvet med hagen. Det såg praktiskt ut och snyggt, den röda "mattan" du har 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Superfin! Jag har redan nu börjat planera inför framtida kattungehage och vill okcå ha en i plexiglas. Men har samma problem som du hade; att hitta någon att köpa plexiglas av!!!!!
Kanonfin hage… 
Vilken duktig gubbe du har…
#4 man kan bygga en ruta av laminatgolv som man lägger ut under hagen.. billigt, smidigt och Mycket lättstädat… eller vaxduk, men den tycker jag glider lite väl mycket, och blir då lite svårstädad..
Jag har möbeltassar under gallret på min hage, runt omkring hela, så sliter det inte på golvet. Men jag har ingen sån där stilig hage riktigt utan komponerat ihop en av föera delar kompostgaller, mindre maskat galler så de inte kan fastna i hålrummen på kompostgallret, och sedan vaxduk ca 30 cm från kanten och ner så de inte kan klättra över.. Funkar bra! :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

vad fin hage
kan man få beställa kanske
Kattungar väntas hos GunBertus
# 6 Jo, jag har funderat på laminatgolv men det känns bökigt att bygga i hop och plocka isär, men det kanske det inte är?
Känns som om vaxduk känns svårstädad och skrynklig 
# 7 Det är matsöl och kattsand som nöter, inte själva hagen. 
Jag kanske ska fundera på laminat ändå…?
Jag har funderat också på golvmatta (sån som vi lägger in i hus). Går lätt att rulla ihop, tål vätska ganska bra och ligger still. Vi får se…
Men TS är det vaxuk du har? I så fall ser den ut att ligga snyggt på plats. 
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina

varför inte lägga någon plast i botten och sen de plattorna som ni hade utanför era katt toaletter? då kanske de plattorna som Nina hade, med mindre hål- passar bättre?
plasten kan ju vara typ byggplast som man fäster i golvet
Kattungar väntas hos GunBertus

Ja, visst har jag en snäll man! Han som var en sådan kattmotståndare från början… men nu längtar han hem från jobbet till dem ha ha.
Det är vaxduk jag har i botten. Tycker det fungerar bra. Det känns som att tyngden av hagen håller den bra på plats. Sen är den ganska grov den vaxduken jag har. Men jag har som sagt inte plockat ner hagen än och kollat hur parketten ser ut under. Så det återstår att se…
Det är inte plexiglas jag har utan någon annan plast. Den är lite tunnare och mjukare och framför allt billigare. Plexiglas visade sig vara sjukt dyrt. Kostnaden för hela hagen inklusive vaxduken landade på 1000:- vilket jag känner mig rätt nöjd med.

Jag har gjort en liknande, jag gjorde min 75cm och jag ångrar att inte JAG gjode den 1dm högre… Ska ni göra en hage så gör den riktigt hög, skulle jag har gjort min med facit i hand så hade jag inte gjort den under 1m… J
ag rekomenderar även att INTE sätta en trälist i överkanten, jag gjorde bara det där vi går in och ut och på den sidan hoppade dom 75cm vid 8v. På dom andra sidorna hade jag bara trälister på kortsidorna och det blev svårare för dom när dom inte såg en exakt kant att måtta hoppet till.

Vilken super SNYGG hage!! En sådan vill jag också ha!!!
#10 Vilken perfekt ide Ulla! Vi har också trägolv och nu sista kullen lade jag ut genomskinlig "hård" vaxduk på golvet. Det funkade faktiskt bra. Det låg på plats och väldigt lätt att torka av. Och kattungarna hade inga problem att gå på den, vilket jag var lite rädd först. Men att lägga Pergo- plattor ovanpå vaxduken måste ju vara genialiskt. Det tål att tänkas på
Super fin hage. Vilken bra affärsidé, din man skulle kunna bli rik av att sälja sånna till oss på foumet
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
WOW säger jag bara! 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jätte fin kattungehage!!
#11 du vet inte vad plasten hette?!

Plexi är ett varumärke, materialet heter akryl… Sök på akrylglas eller akrylplast.
ooj så fin hage!!
ska jag helt klart ta med mig längre fram i livet :)
# 10 Ja, det var ett jättebra förslag, ska grunna på det.
Men det kanske funkar med vaxduk ändå om man spänner den? Men det är ingen risk att de lyckas krafsa loss vaxduken och få den till insidan och krypa under?! Man kan ju bygga en ram och spänna fast den kanske…
Fånigt rädd att de ska krävas…
S*Evenstar's
Christina
Superfin hage, precis en sådan hade jag planer på att bygga i somras men det blev för dyrt med glaset
Vad kostade glaset för dig?
Jag har haft en bit korkmatta/plastmatta (golvmaterial alltså) under kattungehagen, och det fungerar kanon, den ligger perfekt på golvet och är väldigt lätt att torka av och dammsuga på. Det finns massor av färger att välja mellan, jag köpte en matta som ser ut som grått klinker, drygt 2 m2 kostade ca 170 kr.
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
# 21 ja för mig lutar det åt just den lösningen, som jag skrev tidigare. Då kan jag välja en snygg färg också. 
S*Evenstar's
Christina
#18 jaha, det visste jag faktsikt inte
Men supertack! Då ska jag söka på akryl 
Den är jättefin!
Om det hade varit bättre att ha plasten på insidan är det väl bara att flytta hasparna och vända på sektionerna? Jag hade dock valt lyftgångjärn istället. Inget att, i allra värsta fall, fastna i och ännu enklare att plocka isär och ihop!
Jag har haft ett antal birma-kullar, en ragdollkull och en turkisk van-kull. Mina ragdolls var i särklass lugnast! De hade inte en tanke på att ta sig över en skiva formplywood på 60 cm. Inte ens när de var 12 veckor! Fast de var i hela köket och hade mycket att göra där och mycket sällskap, så jag tror helt enkelt aldrig de kom på tanken faktiskt!
Under mina valplådor och valphagar har jag plastgolv, som någon föreslog ovan. Det är jättebra och lätt att rulla ihop när valparna flyttat och ta fram när det blir aktuellt igen. Äldre valpar får vara i hela köket där vi har klinkergolv, så jag har även köpt en matta som täcker hela det golvet. Valpar föds ju liksom inte lika renliga som kattungar…

#12 Det är nog helt sant, man skulle nog byggt den rätt mycket högre. För min del känns det som om jag behövde den övre trälisten för stabiliteten i konstruktionen. Kanske skulle man bara låtit plasten fortsätta upp 2-3 dm till. Det hade nog varit optimalt! Bra produktutveckling här…
#17 Har för mig att plasten hette Irosan, eller så var det någon form av PET-plast det blev till slut.
#21 Jag betalade 500:- för plasten. 750:- sa han först, fast när jag kom och hämtade den så fick jag den för en femhundring. Antar att det gick direkt till fikakassan eftersom det kändes som en stor fabrik som inte hade för vana att leverera till kattungehagar ha ha.
#24 Lyftgångjärn, det var mer än jag kunde tänka ut, låter smart. Det går så klart att vända och flytta på hasparna, fast det är lite meck. Men egentligen är det nog mest höjden som gör skillnaden.