Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 7231 ggr
David
2009-12-08 17:37
0

Kattsand överallt

Mina har fått för sig att hoppa/skutta ur sina lådor, vilket ger till följd att jag har en sandad lägenhet, bra nu när det är halt ute så att jag inte ramlar, men… Skrattande

Hur gör ni andra vid lådorna för att eventuellt hindra sanden för att spridas runt i resten av lägenheten/huset?

Tips?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Svidjas
2009-12-08 17:42
0

Själv har jag två små trasmattor under sandlådorna men jag vet att många har garageplattor.. vet inte riktigt va de heter men christina på evenstars har sådana och hon har kanske koll på namnet?

http://www.svidjas.se

delone
2009-12-08 17:43
0

Jag använder stängda lådor med lucka sen så har jag köpt tunna dörrmattor från IKEA för ca 10 kr st som jag laggt utanför dörröppningen så den mesta sanden går av tassarna där när de hoppar ur lådan Skrattande funkar jätte bra.

Evenstars
2009-12-08 17:52
0

Jag har Pergo-golv. Helt out standing!! Skrattande 

Det är sådana plastgolv som man kan ha på balkonger och dyl. som är håliga. Sanden rinner ner under och stannar. Det är bara att lyfta och dammsuga under. När det krävs tar jag golven i duschen och skurar upp dem. Torkar under dem gör jag också när det behövs men minst en gång i veckan. Inte världens snyggaste men de finns i olika färger och kan se rätt okej ut. Det finns kopior av pergo-golven på Rusta och ÖB. Jag, med mina åtta kattlågor, har olika färg beroende på färgen på golvet där lådorna står.

Skulle inte klara mig utan, skulle bli galen! Foten i munnen

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Evenstars
2009-12-08 17:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hittade jag en bild på nätet  Skrattande

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

Dreamdolls
2009-12-08 18:24
0

Jag har också pergo-golv under mina kattlådor. Har inte haft det så länge, drygt 3 veckor men vilken skillnad!!! Jag kan säga att jag hatar att kliva runt på kattsand i huset och därför har dammsugaren gått varm men nu har dammsugningen sjunkit drastiskt. Jag har dock en annan variant i grått med annat och lite tätare mönster köpt på K-Rauta.

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

raggorgeous
2009-12-08 18:28
0

Måste köpa mig Pergo!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

David
2009-12-08 18:37
0

Tack för det tipset! Blir en sväng ut till någon av butikerna här i morgon. Om du Nina köpt dem nyss ifrån K-Rauta så blir det nog dit jag far.

För ja, dammsugaren får sällan vila här heller, och den lilla stund den gör det (läs natten), då är det nästan som att gå på en sandstrand på morgonen. Skrattande

// David

Skrutt
2009-12-08 19:20
0

Min sambo byggde en liten inhägnad till kattlådorna av plastmatta och lister som är ca 10 cm höga. Den mesta sanden stannar där inne Glad Bara att hälla tbx i lådorna om den är fräsch.

Sprattelkattens
2009-12-08 20:00
0

Jag har också Pergo (eller ngt liknande löpte på Coop) och det fungerar super.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Evenstars
2009-12-08 20:14
0

# 7 Coop har extrapris just nu på Pergo, m2 för 99kr. Jag köpte fler golv förra veckan. Dessutom kan man köpa lister och snygga till dem lite och då ser det riktigt okej ut.

Personligen tycker jag det tätare mönstret inte låter sanden falla ner lika bra (har sådana på övervåningen men jag ska byta ut dem eftersom) som de med hål liknande den på bilden # 4, även om de är liiite snyggare (men marginellt, hihi).

Jag delar din (# 7) och Ninas (#5) åsikt om sand överallt, usch ja så hemskt! Jag blir också toookig över att trava runt i ens två sandkorn, så vi vill ju dammsuga varje dag ändå men utan "Pergo" typ 10ggr om dagen är ju inte så kul *fniss*

S*Evenstar's

Christina

Evenstars
2009-12-08 20:16
0

Kom just på…att det kanske var förra veckans rabatt Obestämd men det kan vara värt att kolla. Glad

Good Luck och vi vill gärna höra om du är lika lyrisk som jag och Nina (# 5) m.fl.

S*Evenstar's

Christina

David
2009-12-08 20:19
0

#10. Då blir det Coop i morgon! Är det inne på byggavdelningen?

Självklart kommer en rapport så fort de är på plats. Du får säkert hotbrev ifrån Electrolux nu som förlorar en storkund på dammsugspåsar! Skrattande

// David

Evenstars
2009-12-08 20:56
0

# 12 Hahahahahahaha *asg* Okej, jag ska vara beredd Tungan ute

Japp, de finns på byggen! Glad

S*Evenstar's

Christina

Helajna
2009-12-08 21:11
0

Jag köpte ett billigt sängbord på Blocket som jag gjorde om till ett katt-dass! Slipade, betsade, köpte nya knoppar och la ned mycket kärlek ;)
Betydligt mindre med sand, mindre lukt, betydligt finare och katten älskar den!:)

Lite bilder före och efter…

Helajna
2009-12-08 21:11
0

Efter

Helajna
2009-12-08 21:12
0

och Efter :)

Då vi får en ragdollkille som tillskott till familjen i februari ska jag se till att hitta en större låda att ha där inne.. sen vet man aldrig om det kommer behövas ett större ingångshål med ;)

Wonderdolls
2009-12-08 21:15
0

#16 Vilken bra idee!Glad

Addiction
2009-12-08 21:19
0

#16 Det var ju jättesmart! Och riktigt snyggt!!

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

CallaMej
2009-12-08 21:24
0

Eller så köper man en PeeWee-låda med PeeWee pellets och slipper sand på golvet Glad

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Evenstars
2009-12-08 21:45
0

# 16 Jättesnyggt Skrattande och praktiskt om man tvingas ha kattlådan på toan eller på annat väldigt synligt ställe! För så värst snygga är ju ingen kattlåda, hihi.

Dessa är rätt vanliga i USA. Jag har flera kompisar där som har sådana "möbler" för kattlådorna, men jag tror nästan din hemmabyggda var snyggare Skrattande

S*Evenstar's

Christina

FunHouse
2009-12-08 23:10
0

Jag håller med # 19 Peewee är bra.

(Ett annat tips som inte har med själva sanden att göra är att sätta en kattlucka in till toaletten, så slipper man ha dörren öppenGlad. Men det kanske alla har redan?)

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Helajna
2009-12-08 23:39
0

ååh vad kul att du tyckte min var snyggare ;)
alltid kul att kunna göra sitt eget och mer efter sin egen stil, och dessutom för en väldigt billig peng ;)

Bra tips! ett annat tips är att fästa en liten sytrådsrulle i ett snöre uppe vid dörr kanten så att den aldrig kan gå igen helt om man inte flyttar lite på den. (går dock inteom man har plats list för då går den sönder)
Det kan vara lite krångligt innan man kommer in  i det men fungerar välgit bra. om man inte har möjlighet att sätta in en kattlucka av olika slag…

David
2009-12-08 23:42
0

#14, #15 och #16. Vad snyggt det blev! En riktigt hantverkskunnig kvinna mitt ibland oss märker jag! Glad

Jag har sånt litet badrum att det inte får rum några lådor där, mina tre är utplacerade på lite strategiska platser.

// David

Katti
2009-12-09 18:25
0

De där plattorna ska jag nog skaffa och lägga i hela huset! Hundarna och barnen drar in sand och lera nere och uppe är det kattsand… Sen tar jag bara in gräsklipparen till jul och midsommar, när det börjar växa upp saker i hålen Cool.

David
2009-12-09 18:52
0

#24. Smart idé! Skrattande

Hörde för ett tag sedan om en familj som bröt upp golvet i något av rummen och började odla potatis. Tänk vad roligt för katten att bli utekatter men ändå trygga inomhus! Skrattande

// David

GunBertus
2009-12-09 23:39
0

din idé är väldigt smart A-C..att ha en kattlucka i toadörren..har aldrig sett det innan jag var hos dig..

ja ju finare kattsand, desto bättre klumpar-men desto finare sand, ju mer följer med katten…det är inte lätt inte..

Kattungar väntas hos GunBertus

Askrike
2009-12-10 09:04
0

Jag ruttnade också på all sand, speciellt som vi har helvita badrumsgolv! Jag har bytt till den vita kristallsanden som är mycket grövre och stannar kvar i lådan. Katterna var inte helt nöjda första tiden eftersom den knarrar lite när de går på den. Men de vande sig snabbt. Är så nöjd. Dessutom luktar den absolut ingenting. Det enda negativa är att katterna har lite svårare för att krafsa över bajset och få den att täcka helt, vilket gör att det luktar rätt rejält ibland när de har bajsat. Jag brukar bara tippa lite på lådan så sanden rinner över så är lukten borta. Jag köper den på Coop. Testa!

raggorgeous
2009-12-10 10:36
0

#21 Hade jag också då jag bodde på Gotland, kattlucka på dörren in till pannrummet där jag hade kattlådorna. Mycket praktiskt!! Så slapp man hela tiden ha koll så toadörren var öppen.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

LeS-
2009-12-10 22:57
0

Så här löste jag mitt problem med sand över hela lägenheten, tycker det funkar jättebra!

Dreamdolls
2009-12-10 23:11
0

Här är mönstret på mitt Pergo-golv som jag lagt under kattlådorna och en bit utanför. Som ni ser funkar det perfekt då det ligger sand underFlört

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

LittleSweeties
2009-12-11 12:22
0

Så här ser det ut i hallen hos oss…*s*
Vände en billig garderob upp-och-ner (sockeln "gömmer" lite av det man förvarar ovanpå) och sågade av dörrarna. Innanför dörrarna gömmer sig kattsandspåsar och, förstås….dammsugaren!! =)
Framför lådorna har jag dörrmattan "Borris", IKEA 5:-/st…=)
och i vanliga fall mer än en…*s*
Det är ingen superlösning på kattsandsproblemet, men sopen står brevid och används flitigt…=)

David
2009-12-13 00:14
0

Nu är bergo-plattor inhandlade (var fortfarande extrapris på Coop Bygg). Kanske vaknar jag i morgon utan att det är som en sandstrand påväg in till badrummet. Glad

// David