Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3539 ggr
CallaMej
0

Kattungekastrering oförsvarbart?

Jag har sett att det blir allt vanligare - helt ovetenskapligt, bara min personliga uppfattning - att fler uppfödare inom andra raser använder sig av nedstående text på sina hemsidor. Spontana reaktioner?

"Att skilja på avel/utställningskatt kontra sällskapskatt tycker jag inte är OK, man kan aldrig veta vid leverans vilken unge som lämpar sig bäst för det ena eller andra.

Som exempel: en svansdefekt kan uppkomma eller ögonfärgen inte blir den bästa,kattungen kanske inte gillar utställning som vuxen osv.

Jag gör mitt bästa för att välja ut en "blivande" avel/utställningskatt till den köpare som har ett sådant önskemål men att värdera mina ungar utifrån det vill jag inte.

Alla individer skall ha samma värde.

Senaste tiden har vissa uppfödare börjat kastrera kattungar innan försäljning, detta för att minska spridningen sin avelslinje. Vissa säljer heller inte till avel utan att ägaren innehar stamnamn.

Vi har inte läst några rapporter som visar på positiva effekter av att kastrera kattungar. Vi har enbart hört att det kan vara till nackdel.
Att söva så små kattungar utan att det finns medicinska skäl anser vi och de flesta veterinärer vara oförsvarbart. Detta är inget vi kommer sponsra, ej heller gör vi det på uppmaning av eventuell köpare.

De som köper kattunge härifrån har full frihet att senare kastrera eller låta sin katt användas i avel.

Det är Du som köpare som bestämmer över din katt."

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

raggorgeous
0

Kommer alltid finnas uppfödare för och emot tidig kastrering. Men får forska i saken, prata med veterinärer och andra uppfödare som kastrerar sina kattungar (finns en hel del) och sedan skapa sig sin egen uppfattning och åsikt.

Meningen "De som köper kattunge härifrån har full frihet att senare kastrera eller låta sin katt användas i avel. Det är Du som köpare som bestämmer över din katt" håller jag inte alls med om!! Tänk vad många blandraskattungar och oreggade ragdolls vi skulle ha då Förvånad… vi uppfödare har ju previligiet att kunna se till att de katter vi säljer till sällskap bara är till sällskap.

Jag undrar hur många vetenskapliga rapporter de egentligen läst om tidig kastrering? Det har ju trots allt tillämpats ett bra tag nu och med VÄLDIGT få (om inte inga) komplikationer.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

David
0

Utan att vara uppfödare så reagerar jag också väldigt över den där texten.

Efter att ha varit alldeles för involverad i arbete med hemlösa/utkastade huskatter så finner jag det inte på något sätt försvarbart att skriva;

"De som köper kattunge härifrån har full frihet att senare kastrera eller låta sin katt användas i avel.

Det är Du som köpare som bestämmer över din katt"

Med dessa två meningar tappar uppfödaren all kontroll över vad som händer med katten och mer eller mindre öppnar för blandrasavel.

Jag är för tidig kastrering. Forskningen i USA är rätt omfattande vid det här laget och inga negativa bieffekter har hittats. Det som just läggs fram lite är narkosrisken. Med tidig kastrering tror jag att man på sikt skulle kunna minska sommarkatter som sedan blir utslängda hemlösa katter och därfter okontrollerat föder kull efter kull utomhus, kattungar som blir förvildade och går ett oerhört tragiskt öde till mötes.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Shivali
0

Jag reagerar också på meningen "Det är Du som köpare som bestämmer över din katt".

Innan fullgjort köp och leverans av katten är det väl ändå uppfödarens, alltså ägarens rätt att bestämma över katten, vill jag då kastrera mina katter är det mitt val, ingen annans!

Nej, den här texten ger jag inte mycket för, jag säger inte att det bara finns en väg som är rätt, alla får göra som dom vill, men att dra in att "alla individer ska ha samma värde" i en text om tidig kastrering känns ju lite…som att det inte hör till saken Flört

CaTim
0

Här är det en väldigt bra artikel, tyvärr bara på engelska men den är värd att läsa.

Have you ever seen an ad in your local paper that says "RAGDOLLS: Beautiful kittens, 10 wks, great personality, only $250" or something similar? Sounds like a bargain, doesn't it? Didn't you wonder what the difference is between those kittens and the ones from legitimate breeders that may cost several hundred dollars more?

First of all, these kittens are almost certainly not registered with any association (TICA, CFA, ACFA, etc.). Ultimately, you have nothing more than the person's word that the kitten is a true Ragdoll and will therefore, carry the well-known and cherished Ragdoll traits. A story you'll often hear from the kittens' owner is "Well, the person from whom I bought the parents never sent me the registration papers. Since the parent(s) aren't registered, the kittens cannot be registered. But they're real Ragdolls."

So why aren't the kittens registered (or able to be registered)? At worst, the owner has simply found two domestic cats that look similar to Ragdolls and begun breeding them. In this case, the kitten you pay $250 for may have absolutely no Ragdoll blood in her at all. You could have gotten the very same kitten at your local shelter or from a "Free Kittens" ad in the same newspaper you found these "bargain" Ragdolls.

Probably the most common explanation is that the person who placed this ad bought pet quality Ragdolls from a reputable breeder and began breeding them (they are the parents of the kittens you've called about). Pet quality cats may not have the markings, size, conformation or personality necessary to become breeding cats. That's why they were sold as pets in the first place and why those pet Ragdolls almost certainly came with a spay/neuter contract. The person trying to sell you these bargain kittens signed that contract promising to have the parents altered and never to breed them. She lied to the original breeder and is now producing kittens for profit and cashing in on your lack of knowledge. Is this someone you want to buy a kitten from?

Think about it…why would anyone who paid the high price for breeding quality Ragdolls (often $1200-1800 per cat) not insist on having the cats' registration papers? The major cat associations can always be contacted to intervene and pressure breeders to supply any promised registration paperwork for a Ragdoll that has been sold. So, why would this person with the $250 kittens not have contacted an association for help in obtaining registration papers on the kittens' parents? Because she knows she did not buy breeding quality Ragdolls and she has violated the original sales contract by not having them spayed or neutered. If you ask questions about the bloodlines of her adult cats, she will suddenly suffer a very selective case of amnesia and claim that she just doesn't remember the cattery name (or where they were located or who the owner was, etc., etc.). Again, that's because she knows the kittens' parents were not sold to her as breeding quality cats and she doesn't want you to know enough to be able to contact the breeder where she bought them.

So should this really matter to you? The answer is definitely "YES!" These "backyard breeders" (BYBs) do not have the best interest of their own cats in mind, much less the interests of the Ragdoll breed as a whole. They often breed a female every time she comes in heat, never allowing her body to recover from the last litter before becoming pregnant again. The adult cats are often unhealthy and do not receive regular veterinary care (remember, that would cost money, not generate it). The kittens are usually sold having had no vaccinations or vet care and many times will be sick with upper respiratory infections or parasites (or worse). This means you will likely spend considerable dollars at your own vet to restore the kitten's health. You will almost certainly NOT get any sort of health guarantee with this kitten and have no one to rely on when its health fails - you are on your own.

The initial price that you pay for a Ragdoll kitten is immaterial when compared to the cost of caring for your new friend throughout her life. Over the life of a cat (which from kittenhood through old age may be 15 years or more) you will spend thousands of dollars on food, litter, toys and veterinarian visits - regardless of the type of kitten you have, these costs are the major investment in your baby. If you have decided to get a Ragdoll, make sure you are starting out with a real Ragdoll. Yes, it will cost you an extra couple of hundred dollars to be sure you are buying from a reputable breeder and not a BYB, but in the end that is money very well spent.

Article written by: Jill Hopper

GunBertus
0

tog mig friheten att översätta, med Googles översättningsprogram, med risk för att vissa meningar kanske låter lite konstigaSkrattande

**Har du någonsin sett en annons i din lokala papper som säger "Ragdolls: Vackra kattungar, 10 wks, stor personlighet, bara $ 250" eller något liknande? Låter som ett fynd, eller hur? Har inte du undrar vad skillnaden är mellan dessa kattungar och de som kommer från lagliga uppfödare som kan kosta flera hundra dollar mer?

Först och främst är dessa kattungar nästan säkert inte är registrerade hos någon förening (TICA, CFA, ACFA, etc.). Ytterst har du inget mer än den personens ord att kattungen är en sann Ragdoll och kommer därför att förses med det välkända och omhuldade Ragdoll drag. En berättelse som du får ofta höra från kattungar "ägaren" Tja, den person från vilken jag köpte föräldrarna aldrig skickat mig registreringspapper. Eftersom föräldern (s) inte är registrerad kan ungarna inte registreras. Men de är riktiga Ragdolls. "

Så varför är inte den registrerade kattungar (eller kunna registreras)? I värsta fall har ägaren hittade bara två huskatter som liknar Ragdolls och börjat avel dem. I detta fall kattungen du betala $ 250 för kanske har absolut ingen Ragdoll blod i henne alls. Du kunde ha fått exakt samma kattunge på din lokala tak eller från gratis "Kittens" annons i samma tidning du hittat dessa "pruta" Ragdolls.

Troligen den vanligaste förklaringen är att den person som satt denna annons köpt sällskapsdjur kvalitet Ragdolls från en seriös uppfödare och började avel dem (de är föräldrar till de kattungar du har ringt om). Pet kvalitet katter får inte ha märkning, storlek, konformation eller person som krävs för att bli avelskatter. Det är därför de såldes som sällskapsdjur i första hand och varför dessa sällskapsdjur Ragdolls säkerligen kom med en spay / neutral kontraktet. Den person som försöker sälja dig dessa pruta kattungar undertecknat detta avtal lovande ha den förändrade föräldrar och aldrig att föda dem. Hon ljög för uppfödaren och är nu producerar kattungar för vinst och inkasso in på din brist på kunskap. Är det någon du vill köpa en kattunge från?

Tänk på det … varför skulle någon som har betalat det höga priset för avel kvalitet Ragdolls (ofta $ 1200-1800 per katt) inte insistera på att ha katterna "registreringspapper? Den stora katt föreningar kan alltid kontaktas för att ingripa och tryck uppfödare lämnar de utlovade registrering pappersarbete för en ragdoll som har sålts. Så varför skulle denna person med $ 250 kattungar inte har kontaktat en förening för hjälp med att få registreringspapper på kattungarna föräldrar? Eftersom hon vet att hon inte köpte avel kvalitet Ragdolls och hon har brutit mot det ursprungliga köpeavtalet genom att inte ha dem kastrerade och kastrerade. Om du ställa frågor om blodslinjer av sitt vuxna katter, hon drabbas plötsligt en mycket selektiv fall av minnesförlust och hävdar att hon bara minns inte katteriet namn (eller var de var belägna eller vem ägaren var, osv, osv .). Igen, att eftersom hon vet att kattungar föräldrar inte såldes till henne som avel kvalitet katter och hon vill inte att du ska veta tillräckligt för att kunna kontakta uppfödaren där hon köpt dem.

Därför bör denna fråga egentligen för dig? Svaret är definitivt "Ja!" Dessa "backyard uppfödare" (BYBs) har inte de bästa av sina egna katter i åtanke, mycket mindre intressen Ragdoll rasen som helhet. De föder ofta en kvinnlig varje gång hon kommer i värme, aldrig tillåta hennes kropp att återhämta sig från den sista kullen innan du blir gravid igen. De vuxna katter är ofta ohälsosamma och inte får regelbunden skötsel av djur (kom ihåg, skulle det kosta pengar, inte skapar den). Kattungarna säljs vanligen har haft några vaccinationer eller veterinär vård och många gånger blir sjuk med övre luftvägsinfektioner eller parasiter (eller sämre). Detta innebär att du kommer tillbringa mycket dollar på egen veterinär för att återställa kattungens hälsa. Du behöver nästan säkert inte att få någon form av hälsa garanti med denna kattunge och har ingen att lita på när dess hälsa misslyckas - du är på egen hand.

Det ursprungliga priset som du betalar för en ragdoll kattunge är oväsentligt i förhållande till kostnaden att ta hand om din nya vän i hela sitt liv. Över livet i en katt (som från kittenhood genom ålderdomen kan vara 15 år eller mer) kommer du att spendera tusentals dollar på mat, skräp, leksaker och veterinär besök - oavsett vilken typ av kattunge du har, dessa kostnader är de främsta investering i ditt barn. Om du har bestämt dig för att få en Ragdoll, se till att du har börjat med en riktig Ragdoll. Ja, det kostar dig ett extra par hundra dollar för att vara säker på att du köper från en seriös uppfödare och inte en BYB, men i slutändan det är pengar väl spenderade.

Artikel skriven av: Jill Hopper**

Kattungar väntas hos GunBertus

CaTim
0

Tack Skrattande

GunBertus
0

sista stycket var bra och väldigt tänkvärt och verkligen något man kan påtala för alla köpare..

Kattungar väntas hos GunBertus

CallaMej
0

Oj, vad olika vi "läser" eller tolkar en text Obestämd

Nu blev detta en tråd om att man inte skall avla blandraskattungar, vilket jag håller med om till 110%!!! Jag tolkade det bara som att, förutom att dom är emot tidig kastrering, att inte ta olika pris för en katt som skall till avel eller sällskap och att katten inte beläggs med några restriktioner - jag tolkade det inte som att dessa uppfödare var okej med blandrasavel eller oreggade kattungar.

Hur gör ni uppfödare för att kontrollera att kattungen faktiskt blir kastrerad? Begär ni kvitto? Hur ska man göra? Det är ju ändå minoriteten kattungar som kastreras innan flytt och uppenbarligen finns det ju Ragdolls (och andra raser också för den delen) som används i diverse raskorsningar, dvs att kattungeköpare inte kastrerar sina kattungar.

Meningen "Det är Du som bestämmer över din katt" tolkar jag som att man får använda katten i avel, även om det inte var tänkt från början; underförstått renrasig avel, eller?

Kan det vara så att det har med det där hund-rättegången att göra? Det var en Ragdolluppfödare som sa till mig att denna aldrig sätter restriktioner eller tar olika pris för sina kattungar längre för att en hunduppfödare blivit dömd(?) för det. Denna sa att i lagens mening ses en katt som en vara/produkt och får således inte ha olika pris för olika ändamål och att man som köpare har full bestämmanderätt. Ett avtal att "katten ska kasteras" är enligt lag ogiltigt, eftersom det inskränker köparens rättigheter. Rätta mig gärna om det är felinformation, någon mer som vet något om detta?????????

Danielle

Svidjas
0

Jag har begärt att få en kopia av kastreringsintyget när jag sålde en hane till sällskap. Har bara sålt 2 kattungar (ur en kull på 3, en behöll jag) och ingen av de jag sålde skulle passa till avel pga felteckningar/storlek. Den andra såldes till min svärmor och där har jag inte begärt nått kvitto, främst för att jag själv ser att hon är steriliserad.

http://www.svidjas.se

David
0

Jag kommer inte ihåg hur det tidigare (numer avskaffade) sällskapsköpskontraktet som Sverak hade såg ut, men jag har för mig att det fanns en punkt att uppfödaren skulle ha kopia på kastreringsintyg efter kastreringen.

För mig är det självklart att visa upp det för min uppfödare när kastreringen är gjord.

Jag har hört om lite olika metoder, vissa som tar en "deposition" som återbetalas när kastreringsintyget kommit till uppfödaren.

// David

CallaMej
0

#9 Ja, det är ju kanon! Men många uppfödare får ju en hiskeligt massa kattungar varje år, tror inte att dom begär kastreringsintyg och då är det upp till att man litar på sina kattungeköpare. Att detta missbrukas är ju inte svårt att räckna ut, för annars skulle det ju inte finnas någon blandrasavel….

Danielle

Pysslingens
0

I min första kull sålde jag en hane till sällskap. Jag skrev inget och de kastrerade honom när han var ca 1 år.

De andra tre pojkarna i min sista kull skrev jag på kontraktet att katten skulle kastreras runt 6 månader. Och det vet jag att de har också.

Men jag har inte begärt in något intyg och jag kommer heller inte kastrera tidigt. Mig veterligen har vi ingen vet i Karlskrona som kastrerar tidigt och sedan tycker jag det är onödigt.

Jag tycker ju att det är köparen som äger sin katt och jag hoppas ju att de gör som jag rekommenderar.

raggorgeous
0

De katter jag sålde till sällskap ur min förra kull hade det skrivits in i kontraktet att de såldes enbart till sällskap och att de skulle kastreras senaste vid 6 månaders ålder.

Jag vill även ha kopia på kastreringsintyget, underskrivet av veterinär.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

CaTim
0

Nej, det vet jag inget om, alltså rättegången.

Visst handlade texten även om oreggade ungar, men just det där som jag tycker är bra: En katt säljs till sällskap, läs ej avel, pga att den saknar någon/några av de egenskaper som för rasen framåt. Den är för liten, inte floppy, fel öron, fel kinder, osv osv, pga av någon anledning ska man inte avla på den, det är negativt för rasen, det hänger ihop med det jag skrev i den andra tråden. Katten är såld till sällskap av en anledning.

Att avla på en sån katt innebär att man sakta men säker tappar det som rasen är känd för, och säger man att -jag säljer katten det är upp till köparen vad h*n vill göra med den, då bidrar man till den negativa utvecklingen och raserar det många strävar efter, marknaden är inte omättlig.

Skulle ALLA sälja MAX kanske en, eller två stjärnor (om dom finns) ur varje kull, så skulle tillgången på avelsdjur minska, därmed miskar även sällskapsdjuren, och katterna skulle hålla en högre kvalite. OM det inte redan är försent med tanke på hur mycket avelsdjur det finns.

Katti
0

Skulle kunna skriva massor om detta men gör det inte, inte nu i alla fall. Vill bara påpeka att juridiskt kan man aldrig tvinga en köpare att kastrera katten. När man har tagit emot pengarna äger man inte längre katten och då har man heller ingen makt över vad som händer med den (man kan inte heller kräva att den inte får omplaceras eller liknande).

Jag tycker att köp/försäljning av ett djur är en affär som kräver stort förtroende från båda håll. Det är min fasta övertygelse att det är mycket bättre att vara kritisk i sitt val av köpare och att göra allt för att upprätthålla ett gott förtroende även efter köpet, istället för att skriva klausuler hit och dit. Det är om inte annat stor risk att någon talar om för köparen att dessa inte gäller och då är förtroendet skadat.

Heros
0

Jag har ingen åsikt ang tidig kastrering, jag har inte läst på om det då jag inte behövt göra det ännu ska tilläggas. Men jag har fött upp ragdoll i över 10 år, jag har haft mellan 30-40 kullar.
Har även importerat flertalet katter, med "nya" linjer.

De katter jag sålt till sällskap har aldrig använts i avel, och de har kastrerats när ägarna själva valt det.

Man bygger ju upp en tillit till sina köpare, och jag har aldrig sålt en kattunge där jag haft en oros känsla i magen.

Jag har heller inte hört många fall där man sålt en sällskapskatt som sedan använts i avel, utan bara enstaka händelser.

/Åsa

CallaMej
0

#10 Men precis som #15 skriver så kan man aldrig tvinga en köpare att kastrera en kattunge, kanske därför det inte finns såna avtalsmallar längre?

Även om man skriver avtal som uppfödare kan man inte göra något om dessa inte följs. Konsumenten, dvs köparen, har lagen på sin sida här; Han/hon äger katten efter erlagd betalaning och kan låta bli att kastrera.

Ni som svarat verkar ju ha bra koll på att kattungarna kastreras…men det måste finnas ett antal uppfödare som lever "i god tro" och tror att katterna kasterars..annars hade det som sagt inte funnits "Renrasiga Ragdoll utan stamtavla" eller "50% Ragdoll-ungar" i mängder på tex Blocket….

Danielle

Dockgarden
0

Som jag ser det så finns det två alternativ för att slippa problem med oönskad avel på de katter man säljer:

1. Lita på magkänslan när man väljer köpare - alltså inte sälja till någon man inte litar på till 110%.

2. Kastrera kattungarna innan de flyttar.

Jag har inte haft några problem med de kattungeköpare jag haft under åren. Sällskapskatterna har blivit kastrerade, precis som köparen och jag kommit överens om. En affär bygger på ömsesidigt förtroende och känns det tveksamt så är det bättre att avstå affären. Det gäller förstås också köparen - känner man sig av någon anledning tveksam till uppfödaren så är det säkert bättre att köpa från annan uppfödare :-)

Ärlighet varar ju alltid längst - i alla sammanhang.

-------------------------------------------------------------------

GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

http://www.dockgardens.com/

David
0

#17. Du har så rätt så. Sveraks köpekontraktsmall togs just bort därför, numer är det upp till varje uppfödare att skriva tilläggsavtal eller liknande.

// David

Tillemoras
0

Varför ska en sällskapskatt kastreras vid 6 månader? När jag köpte min maine coon ( sällskap) fick jag rekommendationer om att kastrera vid ett år så att han inte skulle utvecklas "fel"…

Är bara nyfiken över resonemangetGlad

raggorgeous
0

#20 Det är ju från ca 6 månaders ålder som börjar bli fertila… hanarna börjar komma på fenomenet "tjejer" och tjejerna kommer på fenomenet "killar" på andra sätt en lekkompisar.

"Utvecklas fel" det är ju resonemang som forskning visat att det inte stämmer… de kattungar som uppfödare kastrerat innan 6 månaders ålder har inte alls utvecklats fel. Annars skulle nog ingen fortsätta med tidig kastrering ju. Glad

Däremot är det ett "enklare" ingrepp för veterinärerna att utföra kastrering på äldre djur, eftersom organen är större och därmed enklare att avlägsna och sy ihop.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

#20 pojkarna ur min förra kull kastrerades vid 6 månader och de ser inte det minsta konstiga ut Flört

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Tillemoras
0

#21 Du har säkert rätt! Mycket har hänt i forskningen på 6 årSkrattande

FunHouse
0

Håller med en del som redan skrivit. Jag har ingen åsikt om tidig kastrering. Jag tycker det verkar som om det är okey, men jag har inte funnit någon anledning till att göra det själv..än i allfall.

Jag har sålt 6 kullar vilket är ungefär 30 kattungar.

Jag har ännu inte sålt en enda sällskapskatt som inte kastrerats. Jag har inte begärt in något kvitto utan har god kontakt och de har talat om för mig när deras älsklingar opererats och hur det gått.

Jag har ännu bara hittat köpare jag litat på och hoppas jag kommer göra det i framtiden också.
Skulle det dyka upp en som avlar ändå i framtiden så får jag väl ta det och hoppas på att dom väljer bra partner och att det blir en bra kombination för avels skull.

Det handlar inte om att jag förlorar några fjuttiga tusenlappar utan att jag vill att de katter som går till avel med mitt stamnamn ska se bra ut. Jag vill välja ut mina avelsdjur själv för jag vill att de ska föra rasen framåt. Kattungarna jag säljer till avel vill jag helst ska vara bättre än mamman och pappan.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

AakresRagpride
0

#19,DavidE! du har fått et pm Glad

angelic.old
0

Håller med om tidig kastrering, skulle gärna utföra det på mina kattungar om möjlighet fanns, tyvärr har vi bara jordbruksverkets småklinik tillhands, som inte allt godkänner tidig kastrering.. :(

Dock har jag haft lyckan att sälja mina kattungar till seriösa och tillitsfulla köpare som kastrerat katterna i sinom tid, utan vidare avel, som jag sålt till sällskap och de har även skickat kopior på kastreringsintyget för att säkra det, utan att jag begärt det.

raggorgeous
0

För mig handlar det inte om tillit att jag vill ha in intyg på att katten är kastrerad, självklart säljer jag bara kattungar till de jag litar på, jag är en kräsen uppfödare vad gäller köpare! Men det är en trygghet för mig och är köparna ärliga som man förutsätter till de man säljer till, så är det väl inget problem att ta en kopia och skicka uppfödaren. Hade jag vänt på det att jag köpte sällskapskatt och fick den uppgiften skulle jag absolut inte ha några problem med det.

De köpare jag haft har kastrerat dem precis som vi kom överens om - och skickat kopia på intyget till mig - himla bra. Har aldrig varit nåt konstigt att det stått med i avtalet, aldrig några diskussioner. En dag kanske den dagen kommer då man säljer till "fel" person och då är jag nog glad att det står med i avtalet så jag lättare kan hålla koll.

ja snurrigt kanske det blev.. men hoppas ni förstod… Glad

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Svidjas
0

#27 Håller med dig, anledningen till att jag med vill ha en kopia på kastreringsintyget ser inte jag som att jag inte litar på mina köpare, de (hon) har inte heller haft något problem med det utan tyckte att det var självklart.

Det handlar bara om att man vill skydda sig lite extra för att inte åka på en nit.

http://www.svidjas.se

FunHouse
0

Tänkte fråga dig "CallaMej", vad du menar med när du säger:

"De som köper kattunge härifrån har full frihet att senare kastrera eller låta sin katt användas i avel."

Menar du då att du tycker det är helt okey om du sålt en ganska otypisk katt till någon som sen väljer att avla på den? Bara för att det står dom fritt att göra vad dom vill med sin katt?

"Vissa säljer heller inte till avel utan att ägaren innehar stamnamn."

Varför tror du att vissa uppfödare resonerar så?

Sen undrar jag även över den sista meningen med fet text där du skriver.

"Det är Du som köpare som bestämmer över din katt."

Menar du då att du tycker det är helt okey att om uppfödaren och köparen diskuterat om katten, skrivit ett avtal. Uppfödaren har förklarat varför tex. katten inte ska gå i avel och sagt att om du vill köpa katten är det det här som gäller, eller vad man kommit överens om…

Sen kan köparen bara skita i allt, bara för att köparen juridiskt har rättighet att göra vad den vill för den köpt katten??

?????

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Evenstars
0

Jag begär kastreringsintyg i mina avtal också. För mig handlar det inte heller om att jag inte litar på mina köpare. Jag är mycket noga med mina köpare och jag har nekat många som jag inte känner mig bekväm med och tillit till. Detsamma hoppas jag de gör om de inte är bekväm med mig och mina önskemål. Jag sätter in det intyget tillsammans med alla andra dokument som tillhör den kattungen i en pärm så jag har ordning och reda. Jag vill ha så! Glad

Jag vill då vi, jag och min kattungeköpare, diskuterar igenom vad som gäller, skriver ner de punkter vi kommit överens om i ett avtal. Precis som (# 29) skriver, är det bara det juridiska som är viktigt?! Handlar de inte om att vi visar varandra hänsyn och respekt genom att skriva ner vad vi kommit överens om för att vi båda ska komma ihåg? Så tror jag, jag och mina kattungeköpare, känner det. Hittills har ingen köpare haft några synpunkter på att jag velat ha ett intyg på kastreringen utan de har sett det som en självklarhet. KyssGlad

I min sista kull var jag tvungen att kastrera mina hanar vid leverans. Jag har självklart veta om detta sen jag köpte min hona och jag kan säga att jag bävat inför det och jag har läst mycket om det. Jag löste det så att jag behöll dem lite längre så att de vägde över 2.2-2.5kg vid kastreringen.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

CallaMej
0

#29 FunHouse - stopp och belägg!!! Jag ber dig läsa TS en gång tillFlört

Det var inte min text - jag har ju inte ens någon hemsida Glad Jag har bara som intresse att kolla runt hos en massa olika uppfödares hemsidor - även andra raser. Det som jag stöter på allt oftare är just den här texten som jag kopierade in här och ville bara höra lite spontana reaktioner och liva upp forumet med lite diskussioner kanske ?! Det blir så lätt tråkig stämning om man går till attack Flört

Att jag klistrade in texten här betyder ju inte att det är min uppfattning!

Men som sagt, det spelar ingen roll om jag tar avstånd från texten i sin helhet; det finns ju problem som kvarstår och jag svarar lite på dina inlägg iaf:

"Menar du då att du tycker det är helt okey om du sålt en ganska otypisk katt till någon som sen väljer att avla på den? Bara för att det står dom fritt att göra vad dom vill med sin katt?"

Åter igen; detta var inte min text/uppfattning! Men visst, det juridiska problemet kvarstår ju att vem som helst har rätt att även avla på en otypisk katt även om du har skrivit avtal att denna skall kastreras…om du inte kastrerat kattungen innan flytt.

"Vissa säljer heller inte till avel utan att ägaren innehar stamnamn."

"Varför tror du att vissa uppfödare resonerar så?"

Inte min text som sagt, men det står så på väldigt många Ragdoll uppfödares hemsidor iaf, men det är väl inget fel…det kan väl vara bra i vissa fall!Glad

"Sen kan köparen bara skita i allt, bara för att köparen juridiskt har rättighet att göra vad den vill för den köpt katten??"

Detta är ju viktigt att diskutera. För hur fel och omoraliskt (mot rasen framförallt) det än är att köparen kan "skita i allt" även om avtal skrivits - så kvarstår faktum att ja, köparen kan med lagen på sin sida "skita i allt". När du har sålt din kattunge och den är betald så har man som uppfödare ingenting att säga till om. Detta var för mig viktigt att få veta hur ni uppfödare gör, tänker, agerar osv eftersom jag förhoppningsvis själv får kattungar en dag.

Danielle

CallaMej
0

#30 klart att det juridiska inte är allt och det är ju superbra att ha vissa punkter, som du skrev, i avtal - så båda är med på förväntningarna Glad och att dom infrias och följs.

Jag tror (hoppas) att dom flesta säljer till människor man känner tillit till, men ibland så blir det ju säkert fel (kanske inte för er som skrivit här inne just, men för andra uppfödare eftersom det ändå finns blandrasragdolls t.ex.) och vad gör man då?

Jag tycker bara det är intressant och som blivande uppfödare -åtminstone för mig - är det viktigt att vara medveten om dilemmat: jag kan skriva hur mycket som helst i ett avtal, men det är ingenting som köparen i lagens mening måste följa. Alltså kvarstår tidig kastrering som alternativ om man vill vara 100% säker på att katten inte används i avel/blandrasavel. Personligen vet jag inte vad jag tycker om tidig kastrering än - jag har inte läst på ordentligt i detta ämne för att kunna uttala mig alls…

Danielle

FunHouse
0

#31 Ursäkta jag trodde att det var vad du tyckte.

"Det blir så lätt tråkig stämning om man går till attack Flört
#31Menar du att jag gått till attack? Då läste du det jag skrev på ett sätt som jag inte menade. Jag trodde vi diskuterade.
Jag frågade bara vad du menade med vissa saker? som visade sig inte komma från dig.

AC

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Evenstars
0

# 32 Jag anser att du har rätt "din fråga" är viktig och svår. Det ÄR för mig en av de svårare frågorna jag har som uppfödare att handskas med :-/. Det är klokt av dig att fundera kring frågor.

Jag har själv våndast i detta. En annan relaterad fråga som också är intressant är (låt säga att du sätter en hane eller hona på foder hos en "privatperson" och så skriver ni avtal och så börjar katten strila och fodervärden går och kastrerar "din" katt….Vad gör man då?! Skadan är redan skedd och kan du göra något? Vad gäller då juridiskt? Nån som vet? Katten är ju egentligen din. Återigen, vi måste bygga på förtroende och göra det vi tror blir bäst för vår uppfödning och rasen. Vi kan bli brända/lurade (det har jag blivit fast i en annan fråga), det är risk då man har att göra med "saker" (som de anses juridiskt) som vi har emetionell koppling till.

Detta ÄR svårt och för vissa är tidig kasteringen ett alternativ för att försäkra sig om att katten inte avlas på.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

CallaMej
0

#33 Förlåt, det lät inte så bra, nu när jag läser det i efterhand hur jag uttryckte mig där. Ibland blir jag så ivrig att svara och det blir alltid lite annat att skriva än prata.

Danielle

CallaMej
0

#34 ja det där med fodervärd är ju lite knixigt. Har vi inte någon juridikkunnig här inne??? Glad

Danielle

FunHouse
0

# 35 Det gör inget, vi missförstod varandra bara vilket är lätt som du sa när man skriver och är inne i en diskussion. Vi fortsätter att diskuterar istället. Det är intressant att ventilera sakerGlad.

AnnaCarin

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

peninsulas
0

När jag säljer så vill jag att de som säljs till sällskap också kasteras när det är dagsca 6-12m. Inget intyg behövs , men de flesta hör jag ändå ifrån då o då. Visar det sig att någon enstaka katt (sällskap skulle utveckas fantastikt så är jag öppen för diskussion om framtiden för just den specifika katten och om dess ägare tagit ställning/vill lära sig vad det innebära att ha katt i avel.

Som jag ser det så bör inte alla katter gå vidare i avel om vi skall se ragdollrasen gå framåt o inte bakåt.

Har inte tagit ställning för eller emot tidig kastering.

Ingen av mina kattungeköpare har "missbrukat" det vi varit överrens om så därav fortsätter jag att köparen själva får kastera när det så är dags. Kanske kommer jag på andra tankar om överrenskommelse missbrukas. Sedan är det så att man kanske kan ha restriktioner själv (från tidigare säljare) som gör att man är tvugen att handla annorlunda.

Kram på er!

Fyrpihls
0

Jag har faktiskt kastrerat tre hanar tidigt i och med att jag haft restriktioner på min hane om att det ska göras på sällskapskatterna.. Dock har jag bara gjort det på hanarna.. Det har jag då gjort i överenskommelse med köparna..

Jag har informerat dom om att möjligheten finns att göra det (jag hade säkert kunnat skriva ett avtal om det, men nu gjorde jag inte det i de här fallen..
Jag har informerat dom om att jag endera gör det eller vill ha ett intyg på att de gör det vid ca 4-6 månaders ålder..
De var överlyckliga över att det skulle vara avklarat när de hämtade.

Det finnsingen anledning med att vänta till en katt blir fertil innan man kastrerar dom.. det är gammal info… förr var det ett år, sen var det ca 6 månader, men nu ser de flesta veterinärer på det på ett annat sätt.
Man kan göra det så fort katten är stor nog att söva, och där är det ganska bra om de väger 1,5 till två kilo minst.
De veterinärer som vägrar är kanske veterinärer som inte är så uppdated, och inte har någon annan att bolla med…
Jag tror att det kommer bli mer och mer vanligt..

Här har vi fler som gör det i våra trakter.. både smådjurskliniken och vår lokala veterinär.
OCH när vi inkom med frågan, så hade alla veterinäre på den kliniken möte om det och kontaktade i sin tur andra veterinärer och avelsrådet och lite olika instanser, och sen gav dom oss svaret att de kunde tänka sig att göra det, och alla fyra veterinärer där var då överens om det.

Jag gjorde det ganska direkt när de var 12 veckor.. då vägde de runt 2 kilo, och de ges då en mycket lätt narkos, och lokalbedövning.. Jag själv har varit med och hållit katten och vakat över andning och sånt.. sen har den fått en spruta så den vaknat upp igen ögonblickligen..

Samma dag bara typ en timme efter ingreppet, så har dom busat omkring och lekt som om ingenting har hänt.. man ser bara ett litet "streck" på varje pung, det är det enda man ser och två dagar senare ser man ingeting, och de har varit helt opåverkade..

En del tror och har tyckt att de blir tillväxthämmade av det, men det är verkligen helt fel information.. som alla vet så gör ju hormonpåslaget vid en pubertet att tillväxten stannar upp… så det blir ju snarare så att de som kastreras tidigt blir större… De får ju inte det bromsande hormonpåslaget alls… den enda risken som man då kan tänka sig är ju att de blir lite för stora…och ev något högställda då eftersom det som växer mest i tonåren då är ju de stora benen som Femur, Tibia, Fibula (bak benets ben) samt Humerus, Ulna och radius (fram benets ben) och de fortsätter ju således att växa lite längre…

Jag har också följt upp mina tre som kastrerades.. och som ett exempel kan jag då nämna min NImbus som väger över sex kilo idag och han är nu drygt ett år…

Så jag tror inte att det finns några negativa effekter.. jag har verkligen sökt massor av information, och om flera olika veterinärer tillsammans kommit fram till att det är helt ok att göra ett sånt ingrepp, så litar jag på det, och själv har jag inte funnit några nackdelar heller…

Förutom då OM det nu mot förmodan skulle bli så att katten blir så fin så han hade varit bra att ha i avel.. Men det är ju smällar manfår ta då…

Jag tror nog kanske att jag kommer göra det flera gånger, även om jag inte måste, men tex så var det en som ringde på min lila colorpointhane i Vildas förra kull… Hennes fråga löd; Kräver du att jag ska kastrera honom, och då sa jag att Ja det vill jag, för jag tycket inte han höll måttet för avel/utställning..
och det ansvaret måste väl ändå ligga på mig att välja ut VILKA av mina katter jag släpper till avel…
Då sa jag ju såklart det också att han har inte de kvaliteerna som krävs för en avelskatt.

Nu ska vi betänka att det bara är hanar som jag pratar om, för det är ett mycket mindre ingrepp… en tjej skulle jag nog inte sterilisera före 5-6 månader… men det finns ju ingen anledning att vänta längre om det ändå ska bli en sällskapkatt…

Så jag anser att visst den som köper katten har kanske inga juridiska anledningar att följa våra uppgörelser, men de flesta gör det, och det är ju Definitivt jag som uppfödare som avgör vilka och/eller hur många i en kull som ska gå vidare i avel.
Det är ju mitt ansvar att inte sprida dåligt typade ragdolls, som inte tillför rasen något…

Många föreningar och katthem har ju fullt upp med att fånga in och kastrera huskatter som sprider sig och lämnas vind för våg, eftersom dom bara är katter till sällskap, så varför inte göra det på våra raskatter också. Finns ju ingen anledning till att de ska gå omkring fertila om de inte är ämnade till avel..

Oj vad långt det blev… OBS att detta nu bara är mina tankar.. men självklart så har man ju såklart jobbat upp ett förtroende med den som köper, men de köparna som jag pratatr om här har ju mer sett det som ett privilegium att det redan är fixat och klart…

Kyss

David
0

#34. Rent juridiskt begår fodervärden ett brott. Ungefär som om du hyrt ut eller lånat ut din soffa, och någon går och förändrar den.

// David

Ragstars
0

…åh, men jeg er glad for at vi fortfarande har stamboksystemet i Norge!!Flört

AakresRagpride
0

#41, hihihi…kan ikke være mer enig Skrattande

Fyrpihls
0

#41 och #42 JA det vore verklige det absolut bästa, MEN det förhindrar ju inte blandrasaveln alls… för de registreras ju inte alls ändå…

men jag är helt enig med dere att det skulle vart helt greit å hatt… Glad