Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2005 ggr
Skrutt
0

Vad kan jag göra?

Fick veta av en kompis att gemensama bekanta till oss är onödigt hård mot sina katter. Katterna är ca 4 månader. Dom tar tydligen upp dom i nackskinnet utan att stödja rumpan och slänger sen ner dom från axelhöjd när dom inte längre vill bära dom. Visst en katt kan hoppa från höga höjder men när den inte är beredd kan den ju skada sig. Katter är ju inga supermans som är odödliga. Dom beter sig även väldigt hånfullt mot dom och skrattar när dom tex råkar dunsa i väggen vid lek.

Har en känsla av att det här inte är det enda dom gjort mot katterna.

Antar att detta inte klassas som djurplågeri men jag tycker verkligen inte dom beter sig okej! Min kompis sa till dom på skarpen så jag får hoppas dom lyssnade på henne men dom verkade mest bli sura.

Vet någon om det är något man kan göra?

David
0

Skulle nog begärt ett kontrollbesök ifrån Länsstyrelsens djurskyddsinspektör, som är kontrollorganisation för djurskyddslagen. Dit kan du ringa anonymt om du vill (www.lansstyrelsen.se). Det hade varit min första åtgärd.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Skrutt
0

# 1

Min kompis som sett detta skall ringa djurskyddsinspektören imorgon.

Men det jag undrar är, kan dom vidta åtgärder för det här?

Katterna får mat och vatten så dom är inte vanvårdade på det sättet och om det kommer en djurskyddsinspektör dit så tror jag inte dom vågar bete sig så. Vi kommer somsagt försöka göra någonting åt det här eftersom vi verkligen tycker synd om katterna men det här känns som det kanske inte kommer hända så mycket. Ord mot ord är det nu. Jag har ju inte heller sett just det här men jag vet att min kompis talar sanning och jag har sett hur elaka dom varit mot svärmors hund, slitit bort tovor så hon skriker och är väldigt hårda och skrikiga mot henne. Hunden tycker inte om henne, märks väldigt tydligt.

Dom är liksom väldigt sadistiska mot djur och håller på och gör massa konstiga saker som "normala" människor inte gör. Kompisens pojkvän hade även sett att hon sparkat till en katt. Dock vet jag inte hur hårt det var. Men återigen en "normal" människa sparkar inte mot sina djur.

Visst man kan ju av misstag råka göra det om katten kommer rusande när man går men inte frivilligt.

Helajna
0

Detta låter ju inte alls trevligt :(
Förstår din förtvivlan och oro över att det inte är så "tydliga" fel de gör som att ha stökigt, inte städa och inte ge dem mat och vatten. Givetvis skulle de skärpa till sig om det kom en inspektör till dem, frågan är om man på något sätt kan få dem att tänka om?
Hoppas verklgien att det löser sig för så här får det ju inte vara :(

David
0

Djurskyddslagstiftningen är väldigt svår och komplicerad, och beviskravet är enorm för att det ska bli något.

Steg 1 är länsstyrelsen, och begär gärna ut deras inspektionsprotokoll när de varit där. Tyvärr gör de väldigt få oanmälda besök. Det säger sig själv, ringer de och berättar att i morgon kommer vi, såklart att det städas och fixas till innan. Har katterna sår (tänkte efter att de slitit bort tovor) eller beteer sig väldigt skygga/rädda noterar förhoppningsvis djurskyddskontrollanten det.

Blir det ingen förbättring efter, är det polisanmälan som återstår. Men, för att få polisen att göra något krävs tyvärr att man plågar polisen nästan varje dag med frågor om de tänkt börja, och ligger på som en igel under hela utredningen. Men i slutänden så brukar det skrivas av ändå, ord mot ord…

Normalt brukar djurskyddsinspektören titta på följande;

• katten ska skyddas från lidande
  • katten ska inte vara sjuk
  • katten ska ha tillräckligt med vatten och foder. (katten ska ha fri tillgång till färskt vatten)
  • finns kattlåda? Är den rensad?
  • hemmet ska vara djurvänligt och katten ska inte bete sig rädd för hemmet
  • har katten liggplats?

// David

Skrutt
0

# 3 Ja usch jag vet inte vad jag skall göra. Jag vet ju att dom inte behandlar katterna bra men det är saker som är så svåra att bevisa Rynkar på näsanJag vet inte om man kan få dom att tänka om. Är nog tyvärr väldigt svårt att ändra på deras djursyn för dom tycker inte att dom gör fel. Den ena tjaffsade till och med emot när min kompis sa till henne på skarpen att sådär gör man inte!!

#4 Somsagt det är nog helt okej med katternas skötsel vad gäller mat,toalåda och vatten så även om inskpektören kommer oanmäld så kan dom nog inte ha större anmärkingar på det. Men dom beter sig inte bra mot dom.

Det där med tovorna var inte på katterna, det var på svärmors hund som dom passade i somras. Har själv inte träffat katterna eftersom jag slutat umgås med dom här personerna eftersom där inte särskilt trevliga mot oss människor heller men min kompis sa att katterna är ganska skygga av sig.

Vi ringer djurskyddsinspektören imorgon och ser vad dom säger. Att dom sparkat mot katten är ju rätt alvarligt i alla fall. Men ja det är ord mot ord Gråter

Jag vill bara gå dit och kidnappa katterna men det går ju inte heller.

kitcat
0

Kontakta uppfödaren säger jag. Detta oavsett om det är en raskatt eller ej. Kanske att denne inte bryr sig men förhoppningsvis kan han eller hon ta ett snack med köparna för att iallafall markera att de har ögonen på sig.

Skrutt
0

# 6 Det är huskatter och vi har ingen aning om vem som är uppfödaren tyvärr. Hade det varit raskatter hade det kanske varit lite enklare för då är det ju lättare att ta reda på uppfödaren och kontakta denna.

Fyrpihls
0

tyvärr har nog inte länsstyrelsen tid, för det läggs väldigt mycket möda på andra saker nu förtiden…Tyst
tex om nån tar med sig sina katter i husvagnen eller så…
Ellar har bolådan i ett linneskåp, så det är nog bara att inse att många djur får fara väldigt illa, för folk ringer och anmäler "fel folk" ibland tror jag…
men övverdriv gärna lite så kanske dom gör en utryckning.. överdriv anmälningen menar jag… så ta en fjäder och gör om till en höna…

Och att dom tex kastar katterna ifrån hög höjd och Bär dom i nackskinnet… det behöver ju knappast ens överdrivas…
Så får man inte göra med djur överhuvudtaget!! Skrikandes

Nej usch, nu bubblade visst lite gammalt groll upp här.. det var inte meningen… men jag bara ville säga att om ni visste vad mycket tid det läggs på helt fel saker… Men här känns det ju som en befogad anmälan..

David
0

Unni, ja, nog finns det MYCKET att önska när det gäller hur djurskyddskontrollen fungerar, framförallt när det gäller katter.

Lite OT, men jag drev ett djurskyddsärende, och personen som de skulle inspektera var inte hemma vid tillfället, de lämnade kontaktuppgifter och bad honom ringa upp. Vilket han gjorde, och förklarade att en inspektion hemma hos honom inte passade, men att han gärna kom till Länsstyrelsen för att låta dem genomföra inspektionen där (någon som förstår hur man ens kommer på tanken?). Hur som helst så accepterade (!!!) Länsstyrelsen det. Förstår då inte alls vitsen med en "inspektion". Min mening var att det här var ett sätt att följa lagen, men ändå inte. Det gjordes en notering att de pratat med djurägaren, men någon inspektion gjordes då inte.

Jag JO-anmälde detta, och JO konstaterade att med gällande lagstiftning var det svårt att avgöra om Länsstyrelsen gjort något fel, och avskrev ärendet.

Tyvärr, det här är 2009 i Sverige. Katten är inte värd ett dugg i vissas ögon.

// David

bebble
0

Det kan vara skillnad kommun till kommun, en del tar tag i det ganska omgående andra struntar i det om det inte räknas som grovt

Konstigt att det inte kan gälla lika i de olika i vårt land

Skrutt
0

# 8 Varför skulle man inte kunna få ta med sig sina katter i husvagnen? Antar att det var någon som anmälde dig. Tråkigt tycker jag för det är väll absolut inget fel att ha med sig katterna på semester.

Ja det är nog ofta som du säger att folk anmäler för att j*vlas med någon dom vill illa Rynkar på näsan

Min kompis ringde djurskyddsinspektören och hon tyckte det var rätt alvarliga grejer. Min kompis skall dock försöka påverka dessa personer själv innan hon gör en anmälan eftersom det är personer vi känner. Hon skall dock poängtera att det är fel enligt lag att göra så mot en katt och att dom kan bli anmälda, då kanske dom förstår vad dom håller på med.

Men blir det inte bättre får vi göra en anmälan.