Para tidlig eller vente?
Vi har sparat en hona fra mitt siste kull, som nå strax er 10 månader. Hun hadde sitt første løp for noen veckor siden, det varte i 9 dager. Hun hadde en vecka uppehald, så startet hun å løpe igjen, og løp i en vecka…
Jeg har "forlorad" två avelshonor i livmoderinflammasjon tidligere, og er redd for at dette kan hende igjen.
(dette er forøvrig ikke fra de samme linjene som de andre kattene)
Ikke ønsker jeg heller å sette henne på pillen ennå, men kunne tenke meg å pare henne på neste løp.
Hun har god storlek i kroppen, og godt utvicklad for aldern, tycker jeg, og er fysisk redo for ett kull. Mentalt vet jeg ikke.
Hva tycker ni?
Blir man helt uglesett i miljøet om man parar tidlig, eller er det OK?
Jeg prøver å tenke på kattens beste her, og ønsker ikke at hun skal pådra seg livmoderinflammasjon.
Jag skulle absolut ha parat henne om jag var som du… vi har just pratat lite om det här med parningar i och för sig täta parningar, men jag tycker det gäller i såna här fall också.
Många tycker olika..
Det har hänt att Jag har parat mina vid ca den åldern för det är riskabelt med tomma löp… och som vi sagt tidigare.. en dräktig livmoder är en frisk livmoder… både hos männsikor och djur…
Du blir inte "uglesett" om du gör det…
Det är en styrka att våga gå på sin känsla… DU känner din katt och vet om hon är redo…
Om hon själv hade fått bestämma. så hade hon parat sig.. så är det ju… Vi männsikor vill gärna lägga oss i lite för mycket så vi tar bort det som är naturligast för djuren.. Vi förmänskligar deras känslor och allt sånt…
De har drifter.. starka drifter, instinkter och naturliga beteenden som styr en katt…
Om jag var du skulle jag ha parat henne om hon fortsätter att löpa såhär tätt…
Det är inte bra att gå och löpa gång på gång, för då är livmodertappen liksom öppen och det öppnar upp för ökad infektionsrisk…
Följ DITT hjärta.. DU bestämmer över dina avelsdjur, och jag är övertygad om att du ser till dina djurs bästa..
INGEN har rätt att döma dig för det, även om en del tycks tro det..
Självklart är det ultimat ifall man kan vänta tills honan är ca året, men om de löper och löper så tycker jag inte det är nåt att snacka om…
Och det låter ju nästan som om detta är en sån hona…
Så mitt råd lyder; Para henne!!
Jag hade med parat henne, risken för livm inflamation är för stor och drar med sig onödigt lidande för katten i första hand och dig i andra hand
Lycka till
#1 tycker bara att det var så bra skrivet och håller verkligen med; "Vi männsikor vill gärna lägga oss i lite för mycket så vi tar bort det som är naturligast för djuren.. Vi förmänskligar deras känslor och allt sånt…"

Tusen takk for deres synspunkter!!!
Unni:
jag tänkte lite på detta stycket och vill gärna kommentera den:
"Om hon själv hade fått bestämma. så hade hon parat sig.. så är det ju… Vi männsikor vill gärna lägga oss i lite för mycket så vi tar bort det som är naturligast för djuren"
Vi har läst en kurs här i universitet som heter "Animal breeding and genetics"
Där läste vi bland annat om breeding maturity och sexual maturity, vilket innebär att ett djur som är sexuellt mogen inte behöver vara mogen för att föda upp ungar. Det är två helt skilda saker.
Risken för att ett vilt djur ska lämna sina avkommor ökar när de inte är psykiskt mogna. De förstår helt enkelt inte vad de ska göra med sina ungar.
#5 Jag tror att uppfödaren i fråga är väl medveten om att en könsmogen katt inte behöver vara en mentalt redo. Rekommendationerna säger att man bör vänta till ca 1 års ålder för att vara "säker" på att katten även är redo mentalt; det betyder ju inte att vissa är redo tidigare, därmed kan "naturen få ha sin gång".
Den stora skillnaden mellan breeding maturity och sexual maturity ligger ju hos honor som blir könsmogna väldigt tidigt, jag tror inte att att det är ett problem i detta fallet.
#5 (och #6 hihi) OT: hoppas inte mitt svar lät….otrevligt. När man inte flikar in med en massa "smileys" ser det så tråkigt ut. Hjälp,vågar ju snart inte skriva inlägg - för när man har tryckt på "skicka kommentar" och ibland läser igenom så undrar man om det verkligen lät "trevligt" eller för "kort" - det är så lätt att missuppfatta varandra med det skrivna ordet. 

Jag tror också att din hona säkert klarar av att få ungar.
Det finns ju en del honor som blir könsmogna vid 4-5 månader och då tycker jag naturligtvis att de inte är mogna. Det är nog i sånna fall som katt honan inte fattar, som #5 läst om.
Lita på din egna magkänsla…
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#5 Jo, nu blir det ju lite OT, ursäkta för det!
Och nej, det låter inte alls otrevligt, alla får ju kommentera och tycka vad de vill, när jag skrev mitt inlägg så menade jag inte att TS inte hade en hona som var mentalt redo att paras. Jag ville bara kommentera #1 Stycke om att djuren gör så i naturen, och det stämmer att de gör så, men i vissa fall lämnar honorna sina ungar eftersom de inte känner av sin moderinstinkt än…
hoppas du förstår vad jag menar.
Och självklart är det TS som känner sin hona bäst och vet om hon är redo eller inte! Och det är hon säkert!
# 5 Ja men självklart, det är ju skillnad på om en hona börjar löpa vid 5 månaders ålder som en del faktiskt gör…
DET är ju en helt annan sak..
Det var ju inte heller det jag menade… (fast å andra sidan är ju den kursen också skriven av människor… hi hi…
)
Nej, skämt åsido… det är ju alldeles på tok för tidigt, men en hona som är runt 10 månader och kanske har sitt tredje kraftiga löp… DÅ tycker jag att det är befogat…
Det är stoor skillnad på det.. och det var ju ett sånt fall som Marianne här hade frågor om.. Då är dom ju i många fall inga bebisar längre..
Så jag tycker fortfarande ; Para henne om du anser att hon är mogen för det!!
DEt är många många uppfödare som gör det!! Du kommer inte bli lynchad.. det kan jag lova dig.
Sen kanske det finns en och annan som tycker lite annorlunda, men så är det ju på alla områden.. du kommer alltid att ha några som tycker en hel del, och har svårt med alla som inte tycker exakt likadant…