Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2275 ggr
Addiction
1

Varför har hon dålig päls?

Tumbais päls har verkligen blivit jättedålig, är helt paff över hur den kan vara så.Hon tillbringade 6 veckor hos min mor varav två med vetrimoxin och hills i/d, kan antibiotikan påverka pälsen såhär? Hon har gått upp jättemycket i vikt, vilket behövdes, men tappat kragen och är jättesträv i nacken och på vissa delar av ryggen!

Hon har aldrig, och inte ens andra vintrar, varit såhär i pälsen, hennes päls brukar vara så kall och len men nu blir man bara lessen när man klappar henne SkämsMin sambo som inte alls är särskillt upplyst på ragdoll frågade till och med "Vad har hänt med hennes päls?!"

Tror ni ett bad kan hjälpa? Jag borstar henne varje dag med gummiborste och kam, hon fäller kopiöst!

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Svidjas
0

Hur gammal är katten? Har hon nyss börjat löpa?

http://www.svidjas.se

Addiction
0

Tumbai är 2,5 år. Hon är påväg in i löp nu men har aldrig  haft sånhär päls vid löp innan :/

//Karolina Nylén

Svidjas
0

Undrar om det kan ha med hennes viktökning att göra, nu gissar jag lite men det kan ju vara nått med hormoner att göra.

Hon är annars frisk?

Svidjas
0

Du kan ju prova med omega 6

Addiction
0

Den vikten hon har nu är hennes normalvikt, hon var nere i lägre vikt pågrund av sjukdom och det var därför hon fick sin antibiotika :) Jag får väl luska vidare, kanske kan ringa veterinären och från om Vetrimoxin kan ge det.

//Karolina Nylén

Evenstars
0

Är pälsen extremt fet eller bara sträv? Cinderella fick otroligt fet och urtaskig päls (tappade massor) av vetrimoxin och det tog minst ett halvår innan hon hämtade sig.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Addiction
0

Nej inte fet alls, utan jättesträv, som en strävhårig TAX ! Fy bubblan! Det är bara på nacke och rygg, inte på sidorna eller någon annanstans. Kan hon vara för torr i pälsen som gör den så sträv? Isåfall kanske jag ska köpa det Bebbles tipsade om och fetta upp henne Skrattande

Ja, hon har tappat hela kragen och lystern i övriga pälsen är verkligen borta.

Kanske är Vetrimoxinet, för det påminner ju om varandra Evenstars!

//Karolina Nylén

bebble
0

Prova Svans o Man från Sjöbogården, det  gör underverk på pälsen

spraya in henne och gnid in i pälsen (utomhus för golvet blir glashalt)

bada henne dagen efter

Vi änvänder det även till fettsvans

Du kan köpa det på ÖoB med

Omorose
0

Kan annars tipsa om tillskottet Viacutan plus, en olja som är bra för päls och hud. Använde den på vovven då han hade väldigt dålig päls, mjällig men samtidigt fet.. Blev bättre efter bara några veckor.

Finns på apoteket (även hos vet) i pumpflaska, rätt så dyr men väldigt dryg till katt.