Förhoppningsvis snart ragdoll ägare :)
Hejhopp!
Har blivit otroligt sugen på att skaffa mig en liten ragdollflicka då jag tycker de är så otroligt vackra, och nu när min faster köpt en blev jag helt förälskad!
Lite frågor som jag hoppas ni kan svara på som är lite mer kunnig i ämnet :)
1. Vad är det för sort på bilden? (är en sådan jag är intresserad av)
2. Vi har en iller redan, går detta ihop sig? Hur är de med andra djur?
3. Vart hittar jag seriösa uppfödare? (bor i växjö)
4. Har haft katt innan men då vanliga "bonnkatter" vad är det för skillnad?
5. hur mkt kostar en ragdoll?
Tack på förhand! /sofie
1) En brun colorpoint.
2) Ragdolls går vanligtvis bra ihop med andra djur. Frågan är snarare hur din iller skulle reagera på att få en kompis.
3) Kolla på www.ragdollklubben.com och www.scandinavianragdolls.com. Där står uppfödare i din region registrerade.
4) En Ragdoll kan inte vara själv utomhus utan är en innekatt som dock gärna är utomhus i lekgård och/eller i koppel tillsammans med sin ägare. Du får nog också sköta pälsen oftare på en Ragdoll jämfört med en bondkatt.
5) Ca 5-8000 :-. Mina sällskapskatter betalade jag 6500 resp 7500 kr för.
1) Instämmer (min favorit med:) )
2) Precis. ragdollen går ofta bra med andra djur men illrar brukar kunna vara kännsligare.
3) Precis titta runt på de sidorna och leta. innan du börjar leta efter uppfödare kan det vara bra att tänka ut vilka "krav" du har på dem innan du börjar så att du får de som du känner dig trygg med :)
4) instämmer även här på Elyse.
5) japp. jag kommer att betala totalt 6000 kr för vår hane i februari.
Det som generallt skiljer en huskatt mot en raskatt (i det här fallet Ragdoll) är att huskatten saknar stamtavla, och oftast vet man inte vem pappan är. Jag har tre huskatter och en Ragdoll och märker ingen markant skillnad i temprament eller i den skötsel de kräver.
Men med huskatter är det oerhört individuellt, en Ragdoll är kanske lite mer "förutbestämt" att den är oerhört snäll och har oftast ett väldigt bra temprament - du vet vad du får vilket inte alltid är så med en huskatt.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Du har ju en uppfödare S*GunBertus i Växjö som har väldigt trevliga katter har jag hört. Hon hänger en del på forumet här så hon svarar kanske när hon ser detta.
Annars hittar du mer här:
http://scandinavianragdoll.com
Det övriga har de andra svarat så bra på så det behövdes inte tycker jag..
Lycka till med att finna din Ragdoll! 
Yataz
Finns ju många däromkring, ElHemas också :)
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
#5 Jaså oj, har nog dålig koll för det var bara GunBertus jag kände till i de trakterna så där på rak arm 
Yataz

#6 jag förlåter dig
inte lätt att hålla reda på alla uppfödare.
Vi har ursöta bebisar !!!!
Yataz
1) Är en brun colourpint ( väldigt vacker enligt mig!! )
2) Ragdoll är ju väldigt vänlig i sitt sätt, accepterar de flesta, både olika djur som människor, klart det finns undantag på olika individer.. men sammanför man en kattunge med ett annat djur (som är vänligt sinnad.. skulle jag tro…) så blir dem oftast bästisar.. den erfarenheten har jag i alla fall… allt från hundar, fåglar, kaniner och hamstrar…
3) Skulle absolut rekommendera S*GunBertus och S*ElHeMas, i dina trakter, väldigt genuina och seriösa uppfödare!!
4) Jag har haft bondkatter tidigare, väldigt kärvänliga och goa var dem, livliga och med en massa bus… men tycker att det är ett jämnare temperament och lugnare framför allt med ragdolls. men det är nog delat om smaken eller baken….. Sen har vi ju stamtavla på renrasiga ragdolls, inget du har på bondkatt.. Ragdoll släpper man inte ut ensam utan man har dem i sele eller i kattgård .. det är en genomsnäll och.. (ursäkta mig…) en dumsnäll kattras och tänker allt & alla gott om.. därför kanske de inte inser alla faror som finns där ute om dem släpps helt fria.. (Inte att rekommendera!!!!!)
5) Priset variera ganska mycket, skulle jag vilja säga… Men allt från 5000:- till 12.000:- är nog normalt…
Glömde skicka med hemsides länkar till de uppfödare jag rekommenderar… Visst finns det garanterat fler seriösa också, framför allt i närområdet!!! ett par till jag varmt rekommenderar är S*Fyrphils och S*Dollidays
Här kommer de =)
S*Gunbertus =www.gunbertus.se
S*ElHeMas = http://elhemas.se
S*Fyrphils = www.fyrphils.se
S*Dollidays = www.dollidays.se

Tack så hjärtligt för alla svar! :) Och är det inga problem med katten så ska det nog inte vara problem med sture heller (illern) Inte enligt hans tidigare uppfödare vilket fall.
Men han ska få träffa ett par katter först hade jag tänk, och funkar det bra så blir det att spara ihop till en lite ragdollkicka :)

En fråga till!
Hur gör man med bajslådor? Sture är ju inte den som gräver ner sitt efter dig direkt.. :) Kan de dela låda?
Även maten? Sture äter torrfoder som är för illrar..
Tack!
# 12 detta beror helt på hur de reagerar på det. En del djur går med på att dela låda andra inte,. I vissa fall vill inte ens två katter i samma hushåll dela låda, så kan ju bli svårigheter med Sture och ragdollen. men från fall till fall.
Katten ska helt klart ha eget foder som är lämpad för hans typ av katt och ålder!
#12 Jag skulle ha en bajslåda åt var och en i början, för om Sture vill hävda revir kan det hända att han föser iväg en kattunge från "sin" låda, katter gör så mot varandra i alla fall.
Maten ska vara foder som är till för katt från en djuraffär eller veterinärklinik då de har ordentliga foder. Mataffärers kattmat är generellt väldigt dålig och innehåller på tok för mycket salt m.m.
Om du använder iller-foder kommer katten få i sig fel halter av mineraler och vissa viktiga aminosyror, särskillt Taurin, kommer katten inte få i sig alls, och det är väldigt allvarligt!
Jag är övertygad om att illrar och katter kan komma jättebra överens! Illrar är ju underbara! 
//Karolina Nylén

mjo, grejen är bara att sture har själv två lådor och han kommer inte förstå att han inte få gå på kattens låda. Han tar den som är närmst tillgänglig då illrar har en tendens att få rätt brottom med det där :P
Går inte lära en iller att inte gå på en viss låda :)
.. ett litet problem :)
Om du har två lådor, kan du inte ställa de på olika ställen, för då finns det oftast "en låda ledig" :)
//Karolina Nylén

absolut, de står redan på två ställen en i köket och en i vardagsrummet :)
Det kommer gå jättebra med en iller och en ragdoll… frågan är ju bara.. är inte vuxna illrar lite farliga för en kattunge, precis som tvärsom… eller har jag fel..?? Är inte illrar rovdjur också…
Dela toa kan de och mat också tror jag, eller det kommer säkert bli så att katten äter illermat och illern äter kattmat. så är det ju med mina hundar och katter också…. Men jag tror nästan det är bättre att illern äter kattmat också, men jag är inte riktigt säker.. det måste du nog kolla näringsmässigt och så..
och jag tror absolut att de kan bli bästisar… kanske du skulle pröva med en vuxen tolerant ragdoll, för att se hur det går.. åtminstone att ta hem på besök eller så.. så du har en aning om reaktionerna..
(du kan ju bjuda hem nån trevlig uppfödare med nån trevlig katt som försökskanin… hi hi)
Det kanske är bättre än att köpa en kattunge och att det sen inte fungerar… men du känner ju din egen Iller, hur den är och så… Brukar du träffa andra djur och hur brukar det gå??
Ja det är ju lite att tänka på men inga problem finns ju som inte går att lösa.. DET är mitt motto… hoppas du kommer hitta det/den du söker, och det kan säkert bli kanon..
kraaaam //Unni

jo, det är dom ju, så det är ju det jag funderat över. Illrar går ju inte ihop med tex kanin, hamster osv av vad jag hört, då jakt instinkten går igång..
Men jag har frågat lite och många har tydligen skaffat katt när de haft vuxen iller.
Illrar kan äta kattmat men det måste vara av hög kvalité då det är viktigt att de får i sig vissa näringsämnen, samma sak gäller att vissa ämnen i en del kattmat är farligt för dom.
Men hur är det ifall man sätter upp kattmaten lite högre upp? sture kan ju inte hoppa speciellt högt.
Han har bara träffat en boxer undertiden vi haft honom och det var han inte så förtjust i, han fräste till nör han var för närgången.
Men stures tidigare ägare sa att han både var hund och kattvan så man får väl lita på det.
Men han ska absolut få träffa en katt innan vi bestämmer oss. Har en faster som skaffade sig en liten ragdoll flicka för ett tag sen så de ska få träffas om hon går med på detta :)
Ja det är ju en jättebra ide´. jag har kattmat lite överallt till mina… i kojorna i klösträden står det matskålar på arbetsbänken i köket och lite här och där.. katterna kan ju absolut ha sin man högt upp, men bara du ser till att de inte bara äter Illermat, för jag tror inte att de får i sig riktigt allt de behöver då…
Men det där går att lösa, absolut…