Like stamnavn?
Jeg har i det siste sett at noen nye uppfödare har fått godkjent stamnavn som har mycket til felles med stamnavn som redan finnes, innen samme forbund (FIFe)
Jeg trodde jo at det var en viss sensur på dette?
Noen som har tanker rundt dette?
Jag har också lagt märke till det. Tror det beror mycket på att det är tvåordiga namn (i alla fall de jag sett).
Jag tror det beror på att även om något av orden är helt lika så blir stamnamnen enligt "kontrollen" väldigt olika.
Sen kan många namn påminna om varandra rent uttalsmässigt.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

FIFe har jo egne regler for dette, og dette står i FIFe/ NRR/ Sveraks(?) lovverk:
§ 8
Søknad om registrering av stamnavn skal sendes FIFes sekretariat av det enkelte medlemsforbund. Tre alternative navn skal innsendes.
Et stamnavn kan kun registreres såfremt ikke noe identisk eller lignende stamnavn, som kan føre til forveksling, er innført i BCN tidligere.
Et gebyr fastsatt av FIFes Generalforsamling vil bli innkrevd for registrering av stamnavn.
(Svensk:
8. Ansökan om registrering av stamnamn ska skickas av FIFe-medlemmen till FIFes sekretariat. Tre alternativa
namnförslag ska bifogas.
Ett stamnamn kan bara bli registrerat om inget annat identiskt eller liknande stamnamn, som kan ge upphov
till förväxling, finns registrerat i BCN.
En avgift som fastställs av FIFes generalförsamling tas ut för registrering av stamnamn.)
For å komme med et eksempel, så har man en svensk uppfödning som heter S* Vildkattens, og en norsk uppfödning som heter (N) Villkattens. Her har det tydeligvis ikke vært god nok koll når de har godkjent stamnavnet.
Uppfödaren som har det norske stamnavnet ble direkte lessen da hun fikk vite at en annen uppfödar hadde et nesten identisk stamnavn.
Ush det lät ju jättetråkigt :( Så vill man ju inte att det ska vara. Det är ju som att någon i england/ USA skule registrera Addictive ?
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

#3: Det er lov å registrere stamnavn som ligner andre stamnavn som ikke er registrert innen FIFe-forbundet.
Selv ble jeg mycket besviken da jeg fant ut at jeg hadde valt et stamnavn som redan fantes innan CFA(?)
Ragstar/ Kaiwaradolls var jo en av dom uppfödningarna som jobbade aktivt med å få frem lilla og chockolad i ragdollrasen.
Tror ikke Ragstar er aktivt nå lengre, men navnet finnes i mange stamtavler, også her i Skandinavia.
Dette uppteckte jeg først da jeg begynte å studere stamtavler som hadde andre linjer enn de som jeg hadde på mine egne katter.
(N) Ragstar's var mitt tredjeval, jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk et av de to første. Jeg husker iallefall at jeg sjekket opp og i mente om de fantes, men det gjorde de ikke.
Når jeg googler nå, ser jeg at også en uppfödar i Cambridgeshire har tagit navnet : Ragstar ragdolls…
Jag tycker inte det låter riktigt klokt ärligt talat. Det kan ju bli helt fel när uppfödare förväxlas. Nu vet jag inte hur det går till när stamnamn blir godkända, men man kan ju undra hur de tänker när de godkänner stamnamn så är så pass likt ett annat, samtidigt som det finns de som de ger avslag för men som man inte kan hitta något liknande sen…
Yataz
Tycker mig se på senare tid att många stamnamn blir väldigt lika varandra, även inom Sverak, men också om man tittar på Sverige vs andra FiFé länder. En uppfödare i Sverige kan ha en "kollega" i Norge vars stamnamn bara skiljer en eller två bokstäver.
Vet att FiFés sökdatabas gör skillnad på små och stora bokstäver, uppdelade ord osv, och ligger den till grund för beviljandet av stamnamn så ja…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
# 6 ja jag håller med, känns som om de tillåter fler och fler lika nu…trist och jättetråkigt!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------