Bajser i sengen !!
Hei ,
jeg har en kattunge som er begynt å bajse i sengen , han er 4 mnd gammel , dette har skjedd 3 ganger nå .
Jeg har ikke vært plaget med at noen av mine katter har gjort slikt .
Er noen som har gode råd så er jeg evig takknemelig .
Kattungen er i god form og ikke plaget med magen .
Ofta när en katt bajsar i sängen försöker den säga dig något. Det kan vara att den har ont i magen, att den inte gillar någon förändring som skett (protest) eller känner sig nedtryckt av någon annan hemma eller på annat sätt känner sig otrygg.
Det kan också bero på att katten markerar revir. Det känns dock som om denna kille är lite ung för det.
Jag skulle fundera om något har förändrats hemma. Har du bytt foder, kattsand, kattlåda eller möblerat om mm?
Är det en nyinköpt katt eller en sparad kattunge?
Ett tips kan vara att begränsa hans område han vistas på. Låta honom få börja med att ha ett eller två rum där du har en eller två kattlådor (rum där ni är ofta, typ kök + hall eller liknande) och låta honom kännas sig VÄLDIGT säker på det området (dvs. hans revir) och sen låta det växa succesivt.
Försök att hålla honom ifrån sängar, tyg/filtar och soffor ett tag. Ge honom en bädd som du kan tvätta lätt om han bajar även där.
Om det känns svårt att hålla honom från sängen, ställ mat där han brukar bajsa. De bajsar inte gärna där de äter.
Skäll ALDRIG på ett djur som misslyckas
det skapar bara mera stress. Säg hellre "usch" lite halvbestämt och bär honom till lådan och säg "här" glatt. Men det gäller endast om du kommer på honom.
Det var de spontana jag kom på just nu…
Lycka till! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Jo, just det, köp en feliway-adapter om du inte redan har det. 
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
Tyra började med dessa "dumheter" efter att hon fött sin kull, nu är ju hon således äldre men det var så dumenkelt så man bara slår sig för skallen nu när det ordnat sig.
Vi har en väldigt stor kattlåda med höga kanter, en back, det räckte med att jag bytte ut den mot två stora vanliga lådor så var hon nöjd.
Tänk på saker som hur många lådor ni har, vilket strö ni har i dem, hur många det är som "konkurrerar" om lådorna.
Det känns som att bajs-problem är något som förflyttar sig om man inte löser det. Stänger man till sängkammaren så bajsar de någon annanstans tills man hittat rätt sak som var "fel" för dem. De gör det inte av protest även om det känns så ibland, men då tar man det lite för personligt ;)
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
# 3 Beror på vad man lägger in i ordet protestera
, dvs. din hona ville ha två lådor i stället för en stor…hon protesterade mot den stora
. Glad att det löste sig för dig.
Det kommer att lösa sig, det gäller bara att prova sig fram. 
S*Evenstar's
Christina
#4 Jo givetvis, jag var nog lite otydlig. Jag menade mer protestera som i att det skulle vara något personligt.. typ "Nej nu tycker jag matte har klappat mig för lite så därför skiter jag i sängen", det tror inte jag på så mycket :) Det finns ofta väldigt logiska lösningar, även om man sliter av sig håret innan man hittar dem! 
//Karolina Nylén
Hei takk for råd #1 og # 3
han er en kattunge jeg har satt ut på for , import ny inkjøpt og det er noe han er begynt med de siste dagene .
Jeg har bedt min forvert om å sette frem 1 låda til , hun har ikke forandret på noe hjemme , ikke skiftet mat eller sand …..
Skal be henne kjøpe feliway -adapter og hun har lådor uten tak …… kanskje han var vant med tak ? hmmm … tusen takk det er enklere mange ganger å tenke flere sammen …. hi.hi
Sen får vi inte glömma det allra viktigaste! Kontrollera så han inte har ont någonstans! En katt som har ont i sin mage sätter sig ofta på andra ställen än lådan just för att de börjar förknippa lådan med obehag. Är avföringen som vanligt?
//Karolina Nylén
Ja hun sier at har avføringen er fin slik den har vært hele tiden …. og det virker ikke som om han skal ha vondt noen steder men man kan ikke være 100 % sikker ….. må følge med å se hvorda allmentilstanden er .
Jag har lite liknande problem med en avkomma som jag satt på foder hos en familj.Hon är nu 8 mån gammal och har varit där sen hon var 4.5 mån gammal. Hon har från och till bajsat bredvid lådan istället för i den.Och nu är det mestadels utanför…..Har funderat mkt varför hon gör så och det är jättejobbigt för familjen:( Dom har prövat olika material i lådan och sand fungerar bäst men inte nog bra.
När hon var hos mig gjorde hon inte det.Och alldeles nyligen så hade jag henne här på besök i 2 veckor då familjen var utomlands. Och hon skötte lådan perfekt. Så nånting är det som stör henne…
Hon är ensamkatt så hon kanske vill ha sällskap??Jag har föreslagit det men dom vill inte ha fler än en.Och sen är det inte garanterat att det hjälper heller…
Det var bra att jag råkade komma på att kanske på forumet man hittar hjälp så jag ska säga till dom att sätta 2 lådor och köpa feliway:))
Om inte det hjälper så blir det ett större problem av detta och hit kan jag inte ta henne för hennes mamma som jag har hemma var jättearg på henne den sista veckan….
Håller tummar för dig Amasing-Star:))
Jag instämmer med de övriga här… Jag har också haft katter som just gjort detta för att tala om att "nu är det nåt fel här" och det värsta är ju att det oftast blir en vana väldigt fort även om "problemet" som det handlade om från början.. jag kör stenhårt med begränsad yta och matskålar där olyckan skett… man får stå ut med matskålar på en del helknasiga ställen..
Unnique började ju kissa i våra två fåtöljer här när jag trodde att alla var så stora så jag kunde ta bort toan på den här våningen, men tji fick jag.. fast Unnique visste att det fanns en toa alldeles nedanför trappen så började hon kissa i fåtöljerna…
så det var bara att ta upp toan igen, men då var det redan ett betteende som hon tyckte var ganska bekvämt, så nu har jag haft två stora ovala matskålar i varje fåtölj i några veckor, så om man vill sitta där så får man bara lyfta undan dom skålarna och sen ställa tillbaks dom när man suttit klart.
Fast nu är mönstret brutet så nu gör hon inte det mer… som tur är.. men så får hon ha sin toalett i sovrummet igen då.. envis som en liten röd gris.. ja det kan man nog säga..
Och feliway, också ett bra knep..
jag hoppas att det löser sig… det brukar det göra bara man är envis och lite pillimarisk…
Lycka till…
Tusen takk alle for flotte råd :o) !!! nu har jeg mye å gå etter … prøver alt !!!
Merethe
hei alle og tusen takk for gode råd :o)).
Nu ser det ut til at alt går bedre … har byttet til et større kattetoalett og han har ikke bajset mere i sengen …… håper at det var dette som skulle til for at han ble fornøyd :o)!
Toppen! 
S*Evenstar's
Christina